Filter vill inte starta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    Filter vill inte starta

    Jag har ett 220 liters kar med ett innerfilter som "pumpar" 900 l/h, märket hette Hydor eller något liknande. Filtret är begagnat.
    Problemet med detta filter är att om jag stänger av elen (te x när jag byter vatten) så vill det inte alltid starta när jag väl sätter i kontakten igen. Ibland startar det med en gång, ibland måste man ta upp det och ta i sär det innan det startar och en del gånger startar det inte på nån minut - en timme.
    Det händer att filtret liksom brummar men att det inte kommer ut något vatten och ibland är det helt tyst och inget vatten kommer ut.

    Nu funkar det inte alls fast att kontakten är i. Det har inte funkat i nån timme.

    1. Vad kan detta bero på? (det behöver inte vara exakt fakta, det kan också vara en teori)

    2. Vad ska jag göra? (känns inte bra att köpa nytt filter när det ändå oftast funkar, dessutom är jag 12 så har inte direkt obegränsat med pengar...)

    3. Ungefär hur länge klarar sig filterbakterierna utan att filtret är igång?

    4. Hur klarar sig fiskarna utan filter? (hur lång tid det nu tar innan filtret startar, om det nu ens startar)

    5. Händer det ibland att filter inte startar direkt? Är det inget att oroa sig för?

    Jag skulle uppskatta snabbt svar eftersom filtret står stilla nu.
    Senast redigerad av firren_99; 20 April 2011, 20:13.
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Har ett fluval med samma problem till och från. Jag öppnar till impellern ("vattenhjulet") och petar på den för att starta. Troligtvis är impellers skadad och låser sig därför av obalans när den stannas och en ny skulle nog fixa allt.

    Du är säker på att det fylls med vatten ordentligt? Skakat på det och vinklat när det ine startar?
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • firren_99
      • September 2009
      • 237

      #3
      Tack för svaret!

      Problemet nu är att filtret bara går att öppna på vissa ställen, det ska gå att öppna så att man ser impellern men det går verkligen inte, det sitter fast sten hårt. Det gick att öppna innan, men det går inte nu....... Frågan nu är om fiskarna klarar sig utan filter under natten?

      Snabbt svar skulle vara väldigt bra...............

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ta i hårdare. du måste kunna komma åt impellern.

        Kommentar

        • firren_99
          • September 2009
          • 237

          #5
          Ska försöka i kväll igen, tack för svaret.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            lugnt. kan vara lite grus eller nått sånt som hamnat där med. ta en skruvmejsel eller nått. bänd till

            Kommentar

            • Paddy
              • April 2011
              • 166

              #7
              En natt gör inte så mycket.
              Du säger att pumpen är begagnad, det kan ju rent av vara så att den tidigare ägaren använt det länge och väl, och därav att det börjar sacka efter lite grann.

              I min nästan helt nya pump har jag fått samma problem, men med lite pill på propellern drar det igång som vanligt igen.

              Borde egentligen inte svara på frågan om filterbakterierna, eftersom jag inte är säker på det. Skulle i alla fall tro att vattnet nödvändigtvis inte behöver cirkulera igenom filtermattan för att bakterierna skall överleva, din bakteriekultur borde alltså inte drabbas av att pumpen inte går. Men som sagt, det är mestadels en gissning, har inte så mycket kunskap om bakterier över huvud taget.
              Men en ny pump skulle nog vara det bästa, själv skall jag skaffa en ny, det blir irriterande i längden om man alltid är tvungen att ta upp pumpen och pilla lite med den för att det skall gå igång.

              Om pumpen inte skulle gå igång är det viktigt att du upprätthåller vattenkvalitén med större vattenbyten oftare, förslagsvis 50-70% varannan dag. Beror dock lite på hur känsliga fiskar du har.
              Mvh Matt

              /Ingen regel utan undantag

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Bakterierna behöver så gott som kontinuerligt nytt syre men hur lång tid det tar innan de börjar dö av (och gifter tar överhanden) tvistar de lärde om.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  tar oxå längre tid för de att dö om det är ett innerfilter. så det ska nog gå bra över natten. tips! köpa nytt filter imon

                  Kommentar

                  • firren_99
                    • September 2009
                    • 237

                    #10
                    Jaaaa!

                    Nu funkar den!
                    Lyckades ta i sär skrället och upptäckte då att den där impellern satt lite löst och skavde mot sidorna. Efter att ha rengjort impellern lite så satte jag tillbaka den lite bättre (även om den fortfarande satt lite löst) och såg till att den inte skavde lika mkt mot "plastsidorna". Sen satte jag ihop skiten igen och nu funkar den nu mera *lite* bättre omtyckta filtret bra igen (eftersom problemet troligen är löst nu, om filtret inte vill gå igång igen vet jag ju i alla fall vad jag ska göra).

                    Tusen tack för hjälpen, skulle aldrig kunnat komma på felet utan er hjälp!

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      tar oxå längre tid för de att dö om det är ett innerfilter. så det ska nog gå bra över natten. tips! köpa nytt filter imon
                      Jag skulle öppna och pilla rent först om man inte har pengarna.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        den ska sitta lite löst då den snurrar i ett magnetfält o inte ska röra sidorna. när den är igång asså.

                        men va bra att det löste sig. men händer det igen så ska du nog satsa på att pensionera den :P

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Jag skulle öppna och pilla rent först om man inte har pengarna.
                          jo självklart VD!

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #14
                            Ursprungligen postat av firren_99
                            Jaaaa!

                            Nu funkar den!
                            Lyckades ta i sär skrället och upptäckte då att den där impellern satt lite löst och skavde mot sidorna. Efter att ha rengjort impellern lite så satte jag tillbaka den lite bättre (även om den fortfarande satt lite löst) och såg till att den inte skavde lika mkt mot "plastsidorna". Sen satte jag ihop skiten igen och nu funkar den nu mera *lite* bättre omtyckta filtret bra igen (eftersom problemet troligen är löst nu, om filtret inte vill gå igång igen vet jag ju i alla fall vad jag ska göra).

                            Tusen tack för hjälpen, skulle aldrig kunnat komma på felet utan er hjälp!
                            Hoppas det fungerar bra nu! Att det kan vara så enkelt att lösa problem egentligen, bara att man inte tänker på det. Du få återkomma med rapportering.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • firren_99
                              • September 2009
                              • 237

                              #15
                              Glad över att det funkar men nu upptäckte jag att väsnas det som f*n. Hoppas inte filtret stannar under natten eller att impellern går sönder..... Skulle nog kunna leva med oljudet om det inte var så att akvariet står i sovrummet.
                              Håller med om att det bästa skulle vara att köpa en ny, men vill se om det går att få den bra igen.
                              Sen är en ny inte helt gratis heller (är 12 år).
                              Jag antar att det är impellern som skaver mot plasten som gör att det väsnas.

                              1. Undrar om det skulle gå att fila ner impellern så den inte skaver mot plastkanterna?

                              2. Skulle det kunna gå eller skulle jag paja hela filtret i sånna fall?

                              3. Har nån någon egen idé om hur man ska kunna få filtret tyst?

                              Får försöka sova med oljudet i natt men inte längre.....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...