Vilka fiskar kan tänkas bo i ån?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wieder
    • October 2007
    • 131

    Vilka fiskar kan tänkas bo i ån?

    Ja, som rubriken! Ån/bäcken i fråga är ungefär en halv kilometer lång och rinner mellan en liten sjö (5 hektar stor) och Östersjön. Djupet i mitten är mellan 20 och 40 cm och den är väl en 3-5 meter bred. Den ligger för övrigt i Stockholm.

    Bild: http://i53.tinypic.com/wrakcj.jpg

    Som ni ser på bilden var det en häger i ån. Lite längre ner såg jag 4 till. Den på bilden såg ut att fiska, så något måste det ju leva där i
  • Simon Wikström
    • January 2011
    • 223

    #2
    Abborre och Gärs kan jag tänka mig.
    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
    105 l med VF Poecilia reticulata.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Mört och liknande borde väl kunna finnas.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        I den bäcken jag sprang vid som barn (som var mindre än den du beskriver) så fanns små gäddor, aborre, gärs, mört, öring och lake. Vi värnade om öringarna, så alla gäddor försökte vi fiska upp. Bäcken blev så småningom rätt utfiskad, vilket jag sörjde en del över. Efter många år så återvände jag iaf, och omgivningarna runt bäcken hade helt växt igen. Gick knappt att ta sig fram och det var otroligt med mygg - men jag såg många små svarta öringplogar. Kul att gå och kika på bäckar, hur naturen utformar miljön, spana efter fisk, fågel, orm och annat.

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Alla fiskar som finns där bäcken rinner upp och rinner ut _kan_ finnas där, plus strömlevande arter som bitit sig kvar sen förr. Dvs det _kan_ finnas 40 arter fisk där, inklusive t.ex. öring (vi har öring i Ullnaån här i täby, ett löjligt litet åkerdike som är mycket mindre och grundare än den där ån) eller tillochmed ovanliga arter som grönling.

          Antalet arter som permanent bor i ån är mer begränsat, men fisk finns där helt säkert.

          Om du vet vad ån heter, så prova att söka på google efter namnet plus "elfiske" eller "inventering". Alla vattendrag i stockholm övervakas, så det är stora odds att det finns artlistor på nätet.
          Senast redigerad av Azur; 16 April 2011, 13:32.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...