Död fisk men jag hittar den inte, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Död fisk men jag hittar den inte, vad göra?

    Har jobbat 1½ dygn, såg till akvariet vid 06 på lördag morgon, och sen inte förrän nu. Någon gång under denna tid har uppenbarligen en guppyhane dött. Det i sig är inte mycket att säga om. Hans jämngamla kompis dog häromdagen, och jag var förberedd på att den andra ev skulle kunna följa efter så att säga.

    Men, jag hittar inte fisken. Akvariet är tätt planterat och har mycket växter så det är möjligt att den ligger någonstans bland dem. Men för att ta reda på det måste jag i princip tömma ut en 100 l vatten (det är ett 160 liters) och börja 'röja runt' bland växter, lyfta på stenar och rötter osv.

    Behöver jag göra det eller kan det vara så att övriga invånare i akvariet har ätit upp den döda guppyn? Övriga invånare är platy, neontetror, endlers, ancistrusar, äppelsnäckor och lite gott och blandad på skräpsnäcksfronten (inkl posthorn).

    Så, vänta och se om den flyter upp och annars räkna den som recyclad, eller tömma ur vatten och 'härja runt' i akvariet för att hitta kroppen alt konstatera att den verkligen måste blivit uppäten? (Om de ens KAN bli HELT uppätna). Vill ju inte vattnet ska bli dåligt och resten av fiskarna sjuka/dö, men ine i onödan riva runt heller.

    Så, vad göra?
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Låt den bara vara om du inte hittar den, i alla fall om karet är tättplanterat nog att klara belastningen. Att riva runt ökar även det belastningen och framförallt stressen. Min åsikt.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      håller med VD.

      låt vara. hittar du itne så kommer den blu uppkäkad o försvinner. ingen större fara om karet är stabilt o tätplanterat

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Bara som liten notis, den här killen plockar inte upp döda fiskar som sjunkit till botten och klarar sig fint:
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Tack tack. Var dags för vattenbyte idag, och bytte 50 liter (mot normalt 40 liter) och försökte kolla överallt där jag kom åt, men såg inte skymten av något fisklik. Äppelsnäckorna är 'lite här och där' också. När hans kompis dog, så den dog under natten (mådde bra på kvällen, låg död i mossan ovanpå roten på morgonen) så satt ju 75% av alla snäckor, både äppel- och skräk på/vid den. Så tycker ju de borde vara på samma ställe/försvunna för ögat och käka på den döda om den inte redan är uppäten?

          Men då låter jag det vara, och ser om den 'dyker upp' eller redan är omhändertagen. Antar att om det skulle 'gå snett' på någotvis märker jag det på att vattnet börjar lukta eller liknande?

          Men de kan alltså äta upp hela fisken, övriga invånare alltså? Så det inte blir någonting kvar? *mest nyfiken*

          Kommentar

          • DaskeN
            • May 2010
            • 76

            #6
            Ancistrusarna äter upp
            540L Tanganyika 250L Malawi.
            160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
            30L Yngel 20L Yngel

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              EN guppy på 160 liter lär inte ställa till med nåt, dessutom är den garanterat uppäten redan.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                ja klart de kan käka upp så det inte finns nått kvar. har haft massa mer tetror än vad jag har nu. o de har "försvunnit" finns inte ett spår kvar.

                Kommentar

                Arbetssätt...