Bästa sätt att förklara djurplågeri.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Bästa sätt att förklara djurplågeri.

    Oioi!
    Nu är det som såhär att en viss fritidsgård här i stan (som är fantastisk, och som har udnerbara anställda) Har ett akvarium, som så ofta på sådana här ställen så vet dom inte direkt någonting om fiskar eller hur dom ska hållas, och som vanligt så blir dom blåsta så IN I HELVETE av de som jobbar i djuraffär, ni vet de som inte bryr sig om djuren plågas, så länge dem tjänar pengar?

    Iaf, jag skulle tippa att akvariet är på ungefär 40-50 liter.
    Inte studerat det förrens idag om jag ska vara ärlig, men fick en smärre chock när jag såg den.
    Första intrycket var typ "wooaaaah, aldrig sett någon "icke-akvarienörd" designa ett så snyggt kar.
    Sen såg jag ju då vilka fiskar som fanns i detta mycket lilla akvarium.
    Dessa är vad jag helt säkert kommer ihåg: (håll er lugna och sansade nu)

    1 Synodontis petricola
    1 Segelfensmolly
    1 Dalmatinermolly
    3 (eller fler) Sorgmanteltetror
    4 (eller fler) Neontetror
    2 Ancistrus
    1 Praktbotia

    (jag tror det är allt, men lovar ingenting)

    Som sagt så anklagar jag inte dom, inte någonstans, nu anklagar jag istället DJURAFFÄREN (som vi inte ska namnge) som lurade på dom allt detta, till ett så litet akvarium.

    Nu undrar jag bara lite hur jag på bästa sätt ska kunna förklara för dom hur det ligger till.
    Någon som har varit i denna situation innan?
    All we are, we are.
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Skriv en munter låt som förklarar läget och sätt dig med gitarren framför karet. Hur kan det tas som någon pik mot de som har karet?
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      Ursprungligen postat av VisualDarkness
      Skriv en munter låt som förklarar läget och sätt dig med gitarren framför karet. Hur kan det tas som någon pik mot de som har karet?
      haha, BRA IDÉ! ;D
      nej, alltså, är inte så bra på sånt där. Tänker mest att det enda rimliga är ju att jag tar fiskarna illa kvickt, vet ju akvarium de kan gå i, så att dom slipper lida.
      Men det är just det där med "jag tänker ta era fiskar" som jag inte är så bra på...
      All we are, we are.

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Ge de konstruktiv kritik på vad de kan ha istället och som kan lyfta karet ännu mer, utan att slänga in någon pik av något slag. Du skriver ju hur imponerad du är över layouten och om du förklarar läget samtidigt som du berömmer karet borde de inte ta illa vid sig. Har du kanske någon akvariebok att ta med dig eller så? Vet dock hur upptagna fritidsgårdspersonal kan vara.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #5
          nope, men jag kan ju logga in på zoopet på någon av deras datorer och förklara läget på det sättet
          jo, dom är ju tyvärr det, eftersom kommunen stängt ner typ... 15 av 18 fritidsgårdar här i stan (helt åt helvete) och underbemannade är dom det med...

          Men nej, du har helt rätt! Det får jag ta och göra.
          Men jag blir så jävla förbannad på dessa säljare... En praktbotia i ett 50 liters? En synodontis i ett 50 liters? 2 ancistrus i ett 50 liters? etc... Helt sjukt.
          Man blir så lack så man inte vet vart man ska ta vägen ibland.
          Men som sagt, du har helt rätt. kanske ska föreslå guppys eller räkor för dom ^^
          Måste dock säga att jag är imponerad över att dom kan hålla perfekta vattenvärden i ett så överbefolkat kar, helt utan kunskap så att säga! :P
          All we are, we are.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Känsla är lika effektivt (kanske mer!) som kunskap i många lägen! Det är ju också något du kan beröma dem med.
            Oftast så är det ju ingen som bryr som om akvarierna i offentliga/allmänna lokaler, de tjänar mest som inredning. Fråga vad de vill göra med karet så som färg, fart, beteende etc. Det finns ju mängder med alternativ de kan ha, lite beroende på den faktiska storleken på karet.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              haha precis!
              fast det stämmer inte så bra just på sådana här fritidsgårdar, mycket yngre ungar och ungar med speciella behov, som verkligen uppskattar fiskarna, så det känns lite vemodigt att ta ifrån dom sina "kompisar" så att säga :P
              All we are, we are.

              Kommentar

              • roosterboy
                • September 2010
                • 1094

                #8
                sidenote: den segelsenfsmollyn dom har är utan tvekan top-3 snyggaste segelfenorna jag NÅGONSIN skådat. helt sinnes alltså.
                All we are, we are.

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Ursprungligen postat av roosterboy
                  haha precis!
                  fast det stämmer inte så bra just på sådana här fritidsgårdar, mycket yngre ungar och ungar med speciella behov, som verkligen uppskattar fiskarna, så det känns lite vemodigt att ta ifrån dom sina "kompisar" så att säga :P
                  Nu kommer det.....de får skaffa ett till större kar!

                  Ursprungligen postat av roosterboy
                  sidenote: den segelsenfsmollyn dom har är utan tvekan top-3 snyggaste segelfenorna jag NÅGONSIN skådat. helt sinnes alltså.
                  Då kanske de borde satså på ett gäng sådana? Även om det inte är optimalt är det ju bättre.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    #10
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Nu kommer det.....de får skaffa ett till större kar!


                    Då kanske de borde satså på ett gäng sådana? Även om det inte är optimalt är det ju bättre.
                    hah ayeah! kan ju föreslå ett större kar ^^

                    japp, ELLER så adopterar jag den och fixar lite kompisar till den ^^
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • ecco
                      • November 2010
                      • 500

                      #11
                      Jo defenitivt har zoo butiken lurat dom nå grön jävligast inte heller verkar dom ha koll på det dom säljer. (tyvärr vanligt)
                      Så som jag fått lära mej av min fisk handlare så ska Botsier ALDRIG gå ensamma utan vara minst 4 helst flera.
                      Ancistrus antar jag va en enkell gibbis... gör ju att karet blir för litet på en månad eller så.. inte bra de..
                      Neontetrorna funkar ju att ha i det karet dock då dom inte kräver inte så stora kar.
                      Sorgmanteltetrorna skulle kunna gå där med.

                      Resten har jag ingen kännedom om så kan inte uttala mej.
                      Men kort sagt så är karet alldeles för litet och fiskarna bör flytta.
                      Sambons blogg om våra akvarium.
                      http://mizan3.bloggsida.se/
                      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Erbjud dig att sköta karet åt dem och stunsa till det. Sälj fiskarna och använd pengarna till ett större kar, på Blocket.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • Paddy
                          • April 2011
                          • 166

                          #13
                          Råtvivlar på att man kan skrapa ihop dom pengar som behövs till en större burk bara med hjälp av att sälja ett begangnat 40l akvarium och lite fisk. Det bästa vore nog ändå att säga som det är rakt ut, och beklaga att dom har stött på oärlig och girig personal. Råkade själv ut för samma sak här om dagen. Snubben bakom disken rekomenderade n.brichardi, l.caudopunctatus och julidochromis till ett 54l kar.
                          Senast redigerad av Paddy; 05 April 2011, 16:41.
                          Mvh Matt

                          /Ingen regel utan undantag

                          Kommentar

                          Arbetssätt...