Blåbär bland alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerka_R
    • October 2005
    • 43

    Blåbär bland alger

    För några veckor sedan fick jag ett PM om ifall jag var den Jerka som skrev "Akvaristik i realtid" för massa år sedan. Jo, så är det.(Den hette först blåbär bland alger) Jag sparade själv aldrig någonting från den tiden men blev sugen på att läsa texterna igen nu när jag blev påmind. Efter lite detektivarbete på nätet så hittade jag en arkiverad sida från hjortgatans zoo med alla mina texter. Nu har jag tillbringat några nätter med att göra en ny sida där jag tänkt fortsätta med Blåbär bland alger.

    Blåbär bland alger var vad man i dag kanske skulle kalla en blogg. Jag började skriva den samtidigt som jag skaffade mitt första akvarium så där finns en del roliga funderingar. Inte ens jag fattar hur jag tänkte då.

    Hur som helst så finns den uppe igen. Tillsammans med massa bilder etc på mitt akvarium jag har idag efter många års uppehåll. Ta en titt vetja.
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    ser riktigt bra ut! :> har man lite nattlig läsning ^^
    All we are, we are.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Ah, kära gamla så vill dom ha det, en klassiker. Har jag använt som argument nån gång och jag har letat efter den. Nu sparar jag ner den så du inte slarvar bort den igen för mig. Det lilla kåseriet sätter ju faktiskt fingret på en viktig fråga på ett roligt sätt; är det så säkert egentligen att den naturliga miljön är den optimala?
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Jerka_R
        • October 2005
        • 43

        #4
        Kul
        Jag kan nämna att just artikeln "Så vill dom ha det för så är det" blev refuserad för ciklidbladet med motiveringen att jag förringade vikten av vattenvärden. Det var intressant att lyssna på den enda människa i hela världen som tog den artikeln på allvar.

        Kommentar

        • Jerka_R
          • October 2005
          • 43

          #5
          Jag har en överrinningskammare i min burk. Jag har nu fyllt den med grovt blått filtermaterial som jag klippt ner till kuber. I botten på den så har jag placerat min uv-c pump.

          Jag har förstått att de nyttiga bakterierna särskilt uppskattar syrerikt vatten och då en luftpump med syresten låg och skräpade så placerade jag syrestenen under allt filtermaterial.

          Nu kommer frågorna:
          Är det ok med ett flöde på 650 l/h genom 7-8 liter filtermaterial?
          Gör min syresten någon märkbar nytta eller är det rent av dumt att ha den där?

          Min filterkammare kan bli torrlagt pga avdunstning om jag är ovaksam, åtminstone den övre delen. Är det katastrofvarning på det eller är det ok någon dag?

          Kommentar

          Arbetssätt...