Så mycket yngel och ägg på gång att jag inte vet var jag ska ta vägen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madelajn
    • March 2011
    • 34

    Så mycket yngel och ägg på gång att jag inte vet var jag ska ta vägen...

    Hej!

    Jag skaffade ett 200l akvarium med ett eheim ytterfilter för 3 veckor sen. Alla värdena i vattnet är bra. 0 nitrit och nitrat och 6,8 i ph. inne i akvariet har jag 26 grader just nu. Har läst att man ska höja till 29 grader vid skalar ägg men då dör väl mina andra fiskar..

    Har sex kardinaltetror, 2 skäggmunsmalar, 2 pansarmalar, 2 andra små sugmalar, 3 guppy, 3 wagtail platy, 3 black molly, 2 kuhliålar och 3 skalarer. Nästan alla fiskar följde med när jag köpte akvariumet och jag fick med mig nästan allt vatten från det gamla.

    Nu är 2 guppy riktigt tjocka och kommer yngla vilken dag som helst, 2 platyn tror jag också ynglar inom kort och den ena black mollyn verkar också snart vara redo.

    Idag la min ena skalar ägg och tätt efter kom hanen och befruktade äggen så nu har jag även ca 100 skalarägg..

    Välkommen till yngeltown!

    Jag skaffade ett 90l akvarium med bottenfilter i söndags som jag hade tänkt ha till alla yngel i.

    Ska jag flytta alla fiskar från det stora akvariet och bara låta skalarhonan och hanen vara där i med sina ägg eller hur ska jag göra? Har läs att man inte ska ta bort äggen för då kommer de antagligen att mögla. Honan och hanen vaktar fint och det är ingen som får komma i närheten av äggen. Jag satte en nylomstrumpa över filtrets insug tidigare och då attackerades jag av hanen.

    Jag matar skalarerna rikligt med röda mygglarver för att de ska få en mindre aptit på äggen.

    Hur ska jag göra för att få de flesta av dem att överleva?
    Är det sant att det bara tar mellan 2-4 dagar innan de kläcks?
    Kan en hane befrukta 2 honors ägg för min andra skalarhona ser riktigt tjock utt precis som hon är full av rom hon också. Jag har ju bara en hane.
    Kan jag har platy, bl.molly och guppyyngel tillsammans i samma akvarium?
    Kan jag blanda in skalarynglen i det akvariet också om det är några som klarar sig?

    Usch det är jättekul att ha akvarium men det händer för mycket på samma gång för att jag ska få läget under kontroll. Jag vill ju ha så många yngel som möjligt.

    Vore jättesnällt om någon kunde hjälpa mig lite och komma med några råd och tips. Detta är mina första akvarium och jag är helt ny på detta.
Arbetssätt...