Hur blir ni av med fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Hur blir ni av med fiskar?

    Jag undrar hur ni gör när ni stöter på problem i era akvarier t.ex. pga. att en fisk har vuxit sig stor och inte längre är kompatibel med vissa andra, eller när man fått felaktig (eller ingen) information i butiken och det senare (ibland mycket senare) visar sig vara ett felaktigt köp, osv?

    Kort och gott: hur blir ni av med era friska fiskar när ni behöver?

    Jag har provat sätta ut annons på mitt palettpar, men inte nåt intresse. Nu gör jag en övergång från mina mindre kar till 300 L och vill då inte ha fler kar igång, alls. Håller som bäst på att sälja småkaren. Hur jag än bär mig åt blir några fiskar "över" när det är flyttat och klart, hur ska jag ge dom ett fortsatt liv?

    Mvh, Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    #2
    De fiskar som jag fick med vid köpet av akvariet och inte ville ha kvar. Art som var för stor, tre av parfiskar mm har jag bytt in hos den lokala akvariebutiken som delbetalning på nya fiskar.

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Jag säljer/ger till butikerna eller pr annons eller någon kompis. Man kan byta oxå.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • ilzetas
        • January 2011
        • 278

        #4
        Tar butikerna verkligen emot fiskar? Yngel vet jag, mina palettyngel ska ju till ett par butiker i stan, men vuxna? Det trodde jag inte, men där ser man.
        Jag har tyvärr inte kompisar som kan ha paletter, men ska definitivt kolla med kampfiskhanen om han kan få flytta till en kompis. Han ger ju sig på dvärggurami-honorna (utan att skada fysiskt) och är en pest i allmänhet för dom. Kanske skulle det funka i mitt stora, men jag vet inte.

        Har förresten fått panik-flytta gurami-honorna till 300 L nu ikväll efter att eldstjärten gett sig på dvärgguramihanen och dödat den. Det gick fort. Kan säga att det har bara varit kaos i det karet sedan jag blev tvungen att flytta palettciklidhonan dit då hon o hanen bara ynglade av sig hela tiden. Vet att det inte är en bra kombo (paletter + gurami), men jag trodde inte hennes närvaro skulle orsaka sånt kaos så snabbt.
        Längtar efter ordning och harmoni i mitt nya kar

        Mvh, Carina
        300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #5
          kolla med butiken - jag kan ju tänka mig att många butiker med större fisk tar emot mindre arter som matfisk. Tyvärr den krassa verkligheten när det gäller vuxna individer som är i överskott och som inte tillhör någon ovanlig art som är värd att behålla eller placera om som avelspar....
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          • ilzetas
            • January 2011
            • 278

            #6
            Tack för alla svar. helpek, jag förstår vad du menar. Vuxna fiskar av ej sällsynt, eftertraktad art är inte så intressanta. Folk köper nya fiskar i zooaffären i stället för av en privatperson, även om fiskarna kan vara gratis hos en privatperson.
            Kanske en "bytardag" skulle vara nåt?

            Jag har mejlat min favoritbutik nu, får höra hur dom gör.

            I mitt fall gäller det omplacering av:
            1 st kinesisk gul algätare (vuxen hona)
            1 st eldstjärt (ung, troligtvis hane)
            1 st kampfisk (hane) blå
            1 par palettciklider (lekt två ggr innan jag delade på dom) fått fina yngel

            Mvh, Carina
            300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #7
              Hur stor ær den kinesiska algætaren och ær den aggressiv?
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Det står faktiskt i artbeskrivningen att den blir ganska bitsk med tiden.
                Jag hade ett par sådana (ej den gula) som jag blev tvungen att ta bort. De gav sej på och skadade andra fiskar.
                Men den var väldigt vacker och pigg.

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • icehacker
                  • December 2010
                  • 1046

                  #9
                  Jo, jag har ett par små søtingar nu men ær osøker på hur dom blir sen så tænkte kolla med någon som har en vuxen :P
                  60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Själv brukar jag kontakta butik om de vill ta emot fiskar jag inte vill ha kvar. Oftast får man byta in dem mot tex foder eller någon fisk. Vanliga sällskapsfiskar får man inte många kronor för om man nu vill sälja dem privat. Att mixa ihop diverse fiskar brukar inte fungera något vidare. Den kinesiska algätaren kan bli en pest mot mindre sällskapsfiskar, har en gul algätare på 15cm som muckar gräl med mina eldbuksciklider. Inget jag själv skulle göra. Om jag vore du skulle jag packa ner alla fiskar jag inte ville ha kvar och åka ner till zoo.
                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • ilzetas
                      • January 2011
                      • 278

                      #11
                      Tack för alla svar!!!!!!! Ni är för bra
                      Mitt favoritzoo kan ta emot dom, fast dom jublar inte. Jag la dock ut en bortskänkes-annons på en lokal webbsida i morse och hann inte ens stänga datorn så ringde en tjej från grann-byn. Hon ville ha allihopa Så nu ska jag bara bearbeta dottern som ÄLSKAR gula algätaren och vi har ju haft henne ca 6 år så visst förstår jag henne. KANSKE får hon en chans i 300 L, men resten ryker!

                      Kinesiska algätaren är fredligare som ung, blir stor (upp till 15 cm) och mer aggressiv ju större den blir. Visste jag inte när vi köpte den, fick ingen info alls om dess beteende. Vår är som sagt ca 6 år, ca 8 cm och har blivit mycket mer revirhävdande den sista tiden . Vilket i sin tur kan bero på att hon haft mer påträngande sällskap (eldstjärten) och behövt försvara sin kruka mer än hon behövt tidigare.

                      Är så glad att denn sida finns och att alla ni finns! Tänk vad vi kan hjälpa varandra

                      Mvh, Carina
                      300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Har en hona som är 15 cm och hon är jättesnäll, söker en stor guldis sjäv till min fast jag vill dock ha en hanne.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • icehacker
                          • December 2010
                          • 1046

                          #13
                          Hur ser man skillnad på kønen på dessa?
                          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Många akvarieföreningar har auktioner / akvarieloppisar. Nästa söndag har t.ex. Bollmora Akvarieförening en storauktion här i Stockholm, och jag kommer att använda den till att bli av med mina ancistrus.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...