värsta tänkbara akvarie jag sett!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    värsta tänkbara akvarie jag sett!

    igår va jag och hälsade på några bekanta. Och jag fick mig en chock när jag såg vad dom har för fiskar i två stycken akvarium. Det största dom har ett på 120liter, där i fanns det: 4st påfågelciklider 4-6cm, 2st hajmalar 20cm, 4st STORA scalarer, 1st gibbe mal ca 25cm, 2st äppelsnäckor storlek XXL, massor av mindre malar, 2st större silverhajar, missade säkert något. Sen det mindre akvariet ett så max 30liter, där fanns det en kampfisk hane och 2honor, 10st neontetror, ex antal mindre malar. Ja vad ska man säga. Jag sa till dom att ni bör göra er av med en hel del fisk eller köpa ett STORT akvarium. Men fick bara svaret, varför då vi är nöjda som det är nu. Det måste fattas ett par tusen hjärnseller där. Vad har ni att säga om detta?
    http://myraakita.blogspot.se/
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #2
    Ursprungligen postat av MyrasHusse
    igår va jag och hälsade på några bekanta. Och jag fick mig en chock när jag såg vad dom har för fiskar i två stycken akvarium. Det största dom har ett på 120liter, där i fanns det: 4st påfågelciklider 4-6cm, 2st hajmalar 20cm, 4st STORA scalarer, 1st gibbe mal ca 25cm, 2st äppelsnäckor storlek XXL, massor av mindre malar, 2st större silverhajar, missade säkert något. Sen det mindre akvariet ett så max 30liter, där fanns det en kampfisk hane och 2honor, 10st neontetror, ex antal mindre malar. Ja vad ska man säga. Jag sa till dom att ni bör göra er av med en hel del fisk eller köpa ett STORT akvarium. Men fick bara svaret, varför då vi är nöjda som det är nu. Det måste fattas ett par tusen hjärnseller där. Vad har ni att säga om detta?
    Man får väl hänvisa till djurskyddslagarna! det finns ju riktlinjer för hantering av fisk oxå även om det är lite luddigt
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • MyrasHusse
      • May 2010
      • 1353

      #3
      tråkigt att vissa ska pressa ner mest möjliga fiskar i allt för små akvarium =/
      http://myraakita.blogspot.se/

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av MyrasHusse
        tråkigt att vissa ska pressa ner mest möjliga fiskar i allt för små akvarium =/
        Det är nog inte det det handlar om utan okunskap, och de gör det säkerligen inte för att vara medvetet dumma.
        Även den reaktionen du gav på karet gör att de får ännu svårare att ta till sig att det inte är ok med de fiskarna i det utrymmet, och nu lär det bli ännu svårare att få dem att lyssna...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Håller med er och speciellt Ansjo. Man får utgå ifrån att människor inte är rationella varelser utan emotionella. Det gäller dem, dig och mig. Dvs det som styr oss är i huvudsak emotionella faktorer. Det gör att man inte automatiskt uppnår logiskt förväntat resultat genom att påvisa fakta, det är ännu viktigare hur man framför det hela. Vissa kallar det taktik andra helt enkelt social kompetens. Oj nu låter det som jag rackar ned på dig. Jag skulle säkert sagt något liknande och det är ju fruktansvärt tråkigt när folk absolut ska fylla varje kvadratcentimeter med fiskkött.
          Checking out...

          Kommentar

          • MyrasHusse
            • May 2010
            • 1353

            #6
            kan meddela att dessa har kunskap om akvarium och allt runt om men tyvär lever dom i sin egna värld och har alltid gjort men nu gick dom lite väl långt över gränsen. Men det e vad jag tycker. Och vi alla tycker ju olika. Men det roliga är att dom berätta att dom köpt all fisk på DM samma dag och enligt tjejen där va det inget problem att ha all fisk i ett kar på 120liter. Känns som DM är boven i dramat. Ska man handla där ska man prata med en äldre herre som är riktigt duktig men tyvär jobbar inte han 24-7
            http://myraakita.blogspot.se/

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Jag håller med dig som akvarist och djurvän.. men tveksam trådstart.. ok om de hade haft styckade småbarn.. tycker det är värre när man ser liknande saker på djuraffärer som du nämner.. ingen ansvarskänsla.. det är ju ändå djuraffären som ska stå för expertisen även om man kanske borde tycka att det ser lite konstigt ut..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Jag håller med dig som akvarist och djurvän.. men tveksam trådstart.. ok om de hade haft styckade småbarn.. tycker det är värre när man ser liknande saker på djuraffärer som du nämner.. ingen ansvarskänsla.. det är ju ändå djuraffären som ska stå för expertisen även om man kanske borde tycka att det ser lite konstigt ut..
                Nja, det är inte riktigt samma sak då fisken är på genomflöde via affären och oftast inte hinner växa upp, om man jämför med att de ska växa upp och bli vuxna i ett kar därhemma. Sedan sköts ofta butikens akvarier på annat sätt än det man har därhemma, det går inte i längden att "missköta" ett kar i en butik på samma sätt som hemma.
                Kommer man till en affär med igenalgade rutor kommer man kanske inte tillbaka, skulle man få alger på rutan därhemma så kan man ta det i morgon...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #9
                  Sen är kanske fiskmängden i butikens kar något som gör att köparen inte reflekterar över att det ser 'överbefolkat' ut i karet hemma med? Alltså om de inte fått information i butiken, eller själv via nätet/litteratur tagit reda på hur mycket och vilken fisk som är lämplig.

                  För butikskaren med guppy, neontetra och liknande vanliga, fredliga fiskar är ju ofta rejält överbefolkade. Men karen sköts, och fiskarna är på 'genomresa' och är bara där ett kortare kar. Men har man sett karet som kryllade av guppys i butiken, så kanske man tycker det ser helt okej ut att ha för mycket fisk i ett litet kar hemma - för det är fortfarande mycket mindre fisk än i karet i butiken?

                  Bara en tanke.

                  Sen är väl största problemet samma som för alla andra djur(ägare). Att vara självkritisk nog att se skillnaden på 'lever och mår bra' TROTS ATT någonting eller TACK VARE någonting. Att en fisk (eller annat djur) 'lever och mår bra' är inte alltid liktydigt med att det har det bra/idealiskt. Utan det kan vara trots att de t ex har det för trångt - eller tack vare att de har optimala förutsättningar. Många djurägare har svårt att stänga av hemmablindheten och verkligen fundera på om det är trots eller tack vare..

                  Kommentar

                  • MyrasHusse
                    • May 2010
                    • 1353

                    #10
                    Alexia det va ett bra svar och kan nog vara som du säger för många.
                    http://myraakita.blogspot.se/

                    Kommentar

                    • 022helpek
                      • November 2010
                      • 626

                      #11
                      Håller med Alexia och tyvärr är det lätt att bli hemma blind på sitt eget djurhållande...
                      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...