Smått under millimetern som flyger runt i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Smått under millimetern som flyger runt i karet

    Hej

    Har upptäckt att jag utöver små snäckor har något som ser ut som ett mkt mkt litet fiskyngel, under millimetern i storlek, har ingen kamera att fota dessa med när de ensamma en och en simmar vi frontrutan, men lyckades samla ihop en svärm vid en maltablett, ta en titt och se om ni vet vad det är, filmklipp kommer snart så fort youtube vill sammarbeta


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0733.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,3 KB
ID: 2181522


    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Det underlättar om du talar om vad du har för fisk om det nu är yngel....
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Det underlättar om du talar om vad du har för fisk om det nu är yngel....

      Ursäkta att jag var otydlig, jag menade att formen påminner om yngel i kroppen. Men akvariet är tomt endast rötter, växter och vatten, samt doppvärmare, innerfilter och lysramp med dubbla T8 Aquarelle rör.

      Så med andra ord är det inga invånare i karet alls, så var kommer dessa ifrån?
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #4
        Ursprungligen postat av ApeviaX
        Ursäkta att jag var otydlig, jag menade att formen påminner om yngel i kroppen. Men akvariet är tomt endast rötter, växter och vatten, samt doppvärmare, innerfilter och lysramp med dubbla T8 Aquarelle rör.

        Så med andra ord är det inga invånare i karet alls, så var kommer dessa ifrån?
        Jag tyckte att det såg ut som våra vänner planitarier (hur det nu stavas - en plattmasksort som får gynsamma överlevnadsförhållanden av god mattillgång... kryper runt som sniglar - simmar de mes S -formade rörelser och ser mer spolmasklika ut så det nematoder... kommer fram av samma anledning. Äggen verkar spridas med stockar, växter, fiskar och sniglar - när det parasitiska arter av rundmask/spolmasklika saker så är sniglar en mellanvärd...
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Hoppkräftor?
          Hoppkräftor är mycket vanliga i akvarium, särskilt om där inte finns fisk (eftersom fisk äter dem). De rör sig 'ryckigt', sitter ofta still långa stunder på glaset. Här är en video med en mycket vanlig art (de är normalt sett inte så här stressade men man kan se deras ryckiga rörelsemönster rätt hyfsat).

          Plattmaskar glider fram som snäckor, de rör sig aldrig ryckigt/med hopp. De flesta arterna kan simma men rätt få gör det om de inte absolut måste.
          Senast redigerad av Azur; 31 January 2011, 03:47.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Hoppkräftor?
            Hoppkräftor är mycket vanliga i akvarium, särskilt om där inte finns fisk (eftersom fisk äter dem). De rör sig 'ryckigt', sitter ofta still långa stunder på glaset. Här är en video med en mycket vanlig art (de är normalt sett inte så här stressade men man kan se deras ryckiga rörelsemönster rätt hyfsat).

            Plattmaskar glider fram som snäckor, de rör sig aldrig ryckigt/med hopp. De flesta arterna kan simma men rätt få gör det om de inte absolut måste.
            om de rör sig hoppande så håller jag med
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Mm, tror också på någon liten Cyclops. Det finns betydligt fler smådjur i våra akvarium än man generellt tror, men precis som Azur skriver så brukar de bli rejält decimerade av fisken. Kommer ofta med växter, grus som man flyttar mellan akvarium, filter etc. Musselkräftor är också rätt vanliga, men det ser inte ut som dem på bilden. De simmar inte heller särdeles, sitter mest på glaset.
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Mm, tror också på någon liten Cyclops. Det finns betydligt fler smådjur i våra akvarium än man generellt tror, men precis som Azur skriver så brukar de bli rejält decimerade av fisken. Kommer ofta med växter, grus som man flyttar mellan akvarium, filter etc. Musselkräftor är också rätt vanliga, men det ser inte ut som dem på bilden. De simmar inte heller särdeles, sitter mest på glaset.
                hmm finns det någon lista på de vanligaste småkrypen?
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  Har inte hittat någon bra, lurar på att sätta ihop en själv eftersom det är så många frågor om det. En hel del rädsla också, "är det farligt". Nästan inga av de vanliga smådjuren i akvarium är farliga, men t ex nematoder/planaria får man se upp med om man vill odla fisk.
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • 022helpek
                    • November 2010
                    • 626

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Har inte hittat någon bra, lurar på att sätta ihop en själv eftersom det är så många frågor om det. En hel del rädsla också, "är det farligt". Nästan inga av de vanliga smådjuren i akvarium är farliga, men t ex nematoder/planaria får man se upp med om man vill odla fisk.
                    Som biolog är jag väldigt förtjust i de här små krypen - nematoder är fantastiska djur och de svampar som jagar dem ännu mer fantastiska. Så jag ser verkligen fram emot listan med stort L kommer ...
                    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #11
                      Hej

                      Tackar för alla intressanta svar, de filmklippen jag såg antar jag är rätt förstorade? Om int helt fel djur, lite ryckigt rör de sig iofs...

                      Jag är inte orolig för kommande fiskars skull tvärtom så har de lite levandefoder i karet från start


                      Ska bråka med tuben och få upp mitt lilla klipp under dagen hoppas jag, kanske visar lite bättre vad det är?!


                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av ApeviaX
                        Tackar för alla intressanta svar, de filmklippen jag såg antar jag är rätt förstorade? Om int helt fel djur, lite ryckigt rör de sig iofs...
                        De vanligaste arterna hoppkräftor i akvarium är gissningsvis 1-2 millimeter. Den på videon blir upp till 1.5 mm.

                        Ska bråka med tuben och få upp mitt lilla klipp under dagen hoppas jag, kanske visar lite bättre vad det är?!
                        Ska bli kul att se!
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          De vanligaste arterna hoppkräftor i akvarium är gissningsvis 1-2 millimeter. Den på videon blir upp till 1.5 mm.


                          Ska bli kul att se!

                          YouTube har knölat men ska försöka åter igen att få upp klippet, men oavsett vad det var så är de, döda eller uppätna...

                          Nicke
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          Arbetssätt...