Funderingar över mitt 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Walle_j
    • February 2010
    • 26

    Funderingar över mitt 375L

    Jag var och köpte ett 375L förra helgen och igår sålde jag mitt 152L som fick ge plats för det stora.

    Jag kommer köra med ett fluval 405 filter till det. Det måste väll funka eller?
    Tanken är att ha dvärgciklider och lite malar i karet och rödmunstetror.
    Kan man ta tex 5-10 tetror och kanske 2 vandliga malar som startfisk?
    Tanken är sen att som andra fisk ner i baljan vara antingen kakadua eller bolivianskfjäril. Om jag läst rätt ska det vara ganska tacksamma första ciklider. Sen vet jag inte riktigt vad som kan tänkas passa med dom fiskarna i framtiden men det är iallafall planen sålänge.

    Inredningen i karet är tänkt med Red moor rötter och skiffersten sen mycket växter. Är jag helt ute och snurrar med dom tankarna?

    Ja kom gärna med förslag eller tankar kring det. Imorgon bär det av för att kolla runt i Kalmars affärer och spana in vad som finns, köpa pump och kanske någon rot osv.
    Sen blir det äntligen dax att börja pilla med baljan.

    Tacksam för alla tipps o så
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag skulle personligen skippa skiffer i ett akvarium så det syns, då det oftast ser väldigt onaturligt ut i ett akvarium. Däremot finns det massor av annan sten som är bra mycket snyggare i ett akvarium, och dessa går att ordna till så fisken får gräva grottor själv.
    Fiskvalet ser trevligt ut, och de inkörsfiskarna är inte fel alls att börja köra in karet med. Välj inga tetror och malar som är känsliga bara nu i början.
    Som filter vete tusan om jag inte skulle försöka komplettera ditt 405 med ytterligare ett ytterfilter, den kommer att tappa en hel del på flödet när det kommer bös i den och det blir i underkant av vad du bör ha, givetvis lite beroende på vad du ska ha för invånare sedan.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Walle_j
      • February 2010
      • 26

      #3
      Kanske skulle tänka över stenval. Fick med massa skiffer när jag köpte karet. Sen fick jag med ett Eheim 2213 kanske ska köre det som extra pump om det behövs. Kan det funka? Jag trode det var en spricka i själva baljan till det filtret men efter ha kollat lite mer så var det skit som satt fast.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det tror jag blir kanoners, både med stenvalet och pumpvalet!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...