När introducera mer fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oskar Ahlner
    • August 2010
    • 90

    När introducera mer fisk?

    Jag har ett 540l kar som det gått 8 Guppy i under 8 dagar i nuläget. Min fråga är ganska enkel, när tycker/tror ni att jag kan sätta i tre siamesiska algätare som är nästa fisk jag vill sätta i karet? När är det lämpligt att tillföra nästa art efter Siameserna?

    Tack på förhand!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    om ca 3 veckor kanske. o sen vänta i två veckor till ungefär

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      I ett 540 skulle jag introducera snabbare. Man måste vara extra försiktig med små kar men ett 540 skulle jag personligen lägga full beslatning direkt om de är små eller yngel. LAsen ökar då gradvis när de växer.

      Vilka fiskar funderar du på?

      Hur har du startat karet? ;ed vatten från annat kar? Med filter som gått i annat kar? Vattenberedningsmedel? Nitrivec?
      Checking out...

      Kommentar

      • Oskar Ahlner
        • August 2010
        • 90

        #4
        Ursprungligen postat av Dre
        I ett 540 skulle jag introducera snabbare. Man måste vara extra försiktig med små kar men ett 540 skulle jag personligen lägga full beslatning direkt om de är små eller yngel. LAsen ökar då gradvis när de växer.

        Vilka fiskar funderar du på?

        Hur har du startat karet? ;ed vatten från annat kar? Med filter som gått i annat kar? Vattenberedningsmedel? Nitrivec?
        Lasen?

        Jag vill ha siameser, nån slags tetra, ancistrus, corydoras, palettciklid samt någon mer ciklid utöver guppy.

        Jag har startat karet med nytt filtermaterial och nytt vatten. Rejält med vattenberedningsmedel och motsvarande Nitrivec. Även PMDD.

        Fakta:

        Fluval Fx5
        Dubbla ramper
        Jäger 250-300 nånting

        Rådasand
        Välmående växter

        Ph: 7,4
        Nitrit: 0-0,3

        Tack!

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          lasten, mitt t fungerar dåligt

          Vänta med corydorasen och mata riktigt försiktigt under 4-5 veckor därefter även corydoras och andra ciklidarten. Det rådet känner jag mig trygg med, säkerligen finns andra med andra tips.
          Checking out...

          Kommentar

          • Oskar Ahlner
            • August 2010
            • 90

            #6
            Ursprungligen postat av Dre
            lasten, mitt t fungerar dåligt

            Vänta med corydorasen och mata riktigt försiktigt under 4-5 veckor därefter även corydoras och andra ciklidarten. Det rådet känner jag mig trygg med, säkerligen finns andra med andra tips.
            Låter ju mkt roligare än tipset att vänta två veckor och tillsätta en art, ytterliggare två veckor för nästa art osv

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              I mitt 900 liters placerade jag i 30 tetror, 40 corydoras, 10 geophagusar samt 5 hantlar och några l-malar inom loppet av 3-5 veckor och jag kunde aldrig notera någon nitritspik att tala om. Jag matade väldigt försiktigt under den tiden. Nytt vatten och nytt filter.

              I et 720 jag nu har, har jag startat med 2 zebraciklider, 2 silverhajar, en molly och en eldstjärt. Det har gått 2 veckor och inen nitritspik ännu. Detta fyllde jag med vatten från 900 liters dock. Udda blandning fisk men det är rester från några andra kar jag håller på att lägga ner.

              Jag har ett 430 liters som jag drog igång med ett par sajicor och 60 guianacarayngel från dag 1 men med vatten från 900 liters karet ingen nitritspik som påverkade fiskarna med andnöd eller andra symptom.
              Checking out...

              Kommentar

              • Oskar Ahlner
                • August 2010
                • 90

                #8
                Det låter ju bra. Så du tror att Tre Siameser och en eller två ancistrus går bra att släppa i imorgon?

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Visst kör på. Kolla dem om de andas häftigt då har du nitrit, men det skulle jag ha svårt att tro om du matar försiktigt i början.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Oskar Ahlner
                    • August 2010
                    • 90

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dre
                    Visst kör på. Kolla dem om de andas häftigt då har du nitrit, men det skulle jag ha svårt att tro om du matar försiktigt i början.
                    Gött!

                    Vad innebär det för dig att mata försiktigt? I nuläget matar jag varannan dag.

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Mata du varje dag, men väldigt lite. Normalt kanske man säger att de ska äta upp allt på 2 minuter men i startup låter jag maten ta slut på 30 sekunder. Då matar jag 2ggr per dag.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Dexter
                        • December 2009
                        • 984

                        #12
                        Jag hade nog tagit i alla fall 5 stycken Siameser med tanke på hur stort kar du har. De är liksom roligare att titta på ju fler man har.
                        /Dexter

                        75 liter mix, 220 liter mix

                        Kommentar

                        • Oskar Ahlner
                          • August 2010
                          • 90

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dexter
                          Jag hade nog tagit i alla fall 5 stycken Siameser med tanke på hur stort kar du har. De är liksom roligare att titta på ju fler man har.
                          Det är ju värt att tänka på

                          Kommentar

                          • Oskar Ahlner
                            • August 2010
                            • 90

                            #14
                            Hur mkt fisk kan jag har i mitt kar?

                            Kommentar

                            • Oskar Ahlner
                              • August 2010
                              • 90

                              #15
                              Vad tror du Dre?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...