Parasit eller tubifex?=Farligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lollerpoop
    • July 2010
    • 7

    Parasit eller tubifex?=Farligt?

    Haft mitt nystartade akvarium i 3 månader nu och fiskar och växter mår bra.
    Men så idag så flyttade jag en planta och då såg jag en "maskliknande" kryp i vattnet.
    den var inte röd som en tubifex utan vit eller lite genomskinlig,typ 3 cm lång o smal.
    Är den farlig för mina fiskar? är det ett tecken på att nåt inte står rätt till?
    Tacksam för svar! /Julle
  • Dragge
    • October 2004
    • 229

    #2
    Det låter som det är infusorer(Dessa kan försvinna av sig själva normalt men kan ta tid). Att mörklägga karet och minska matningen(gärna dra in på det helt) brukar kunna fungera mot dessa och är testad av många här.(Det är dock en del växter som kan ta stryk om dessa är väldigt ljuskrävande) Även UV-filter hjälper för en del.
    Senast redigerad av Dragge; 19 August 2010, 23:58.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Nja, det är nog inte infusorier utan någon typ av mask. Infusorier blir som en vit mjölkaktig dimma i karet.
      Kan inte säga vad det kan vara, utan se om inte Azur hittar tråden då han är duktig på sådant här.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • akvavirum

        #4
        Du har ingen bild? De jag kommer tänka på är planarie, cyclops eller nematod
        Du kan googla på de tre namnen och se om de du har ser ut som någon som dem.

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Ursprungligen postat av akvavirum
          Du har ingen bild? De jag kommer tänka på är planarie, cyclops eller nematod
          Du kan googla på de tre namnen och se om de du har ser ut som någon som dem.
          Har sett att du föreslagit dessa tidigare när någon sett maskar. Planarier och nematoder kan jag köpa men
          men var har du fått det ifrån att cyclops skulle vara en mask?

          Tobbe

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Planarier är mer ovala och jag tror inte de blir fullt så långa så jag skulle tipp apå en nematod som sannolikt är ofarligt för fiskarna. I de flesta akvarier finns dessa. Om man övermatar kan man få väldigt mycket av dessa.

            Jag får själv rejäla samlingar i mitt 60 liters yngelakvarium där det matas friskt. dock brukar ynglen äta upp dem. jag ser de mest då jag byter vatten och stänger av innerfiltret. När jag drar igång filtret så kommer en skjuts av dessa maskar som då äts upp av ynglen.

            /David
            Checking out...

            Kommentar

            • hult87
              • February 2010
              • 1287

              #7
              jag hade sånna i mitt lilla räkkar med dom försvann efter 2dagar, värdena på vattnet var bra och inga räkor tog skada vad jag kunde se. så det är nog inget farligt

              Kommentar

              • akvavirum

                #8
                Ursprungligen postat av Tobbe R
                Har sett att du föreslagit dessa tidigare när någon sett maskar. Planarier och nematoder kan jag köpa men
                men var har du fått det ifrån att cyclops skulle vara en mask?

                Tobbe
                har inte påstått att det är en mask rakt av heller - men vad bra att du sett att jag skrivit det förut..
                men med en beskrivning som "maskliknande" kryp så är det inte så himla lätt att säga exakt vad det kan vara
                lättare då googla för den som ser dem hemma själv.......

                jag föreslår det jag kan tänka mig att det är - ibland är det faktiskt planarier eller nematoder....
                men istället för att skriva en hel novell om dem som det "eventuellt" kan vara - så kan man väl googla själv på det och se om det liknar det man har??? När det är identifierat så är det ju lättare att komma med råd...
                Senast redigerad av Gäst; 20 August 2010, 09:03.

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #9
                  Ursprungligen postat av akvavirum
                  har inte påstått att det är en mask rakt av heller - men vad bra att du sett att jag skrivit det förut..
                  men med en beskrivning som "maskliknande" kryp så är det inte så himla lätt att säga exakt vad det kan vara
                  lättare då googla för den som ser dem hemma själv.......

                  jag föreslår det jag kan tänka mig att det är - ibland är det faktiskt planarier eller nematoder....
                  men istället för att skriva en hel novell om dem som det "eventuellt" kan vara - så kan man väl googla själv på det och se om det liknar det man har??? När det är identifierat så är det ju lättare att komma med råd...
                  Cyclops är inte det minsta maskliknande, det är en hoppkräfta.

                  Tobbe

                  Kommentar

                  • lollerpoop
                    • July 2010
                    • 7

                    #10
                    ok jag har nu googlat på namnet ni har föreslagit,men jag tycker den liknar mer en tubifex i kroppen, men jag ska röra om lite i gruset o se om jag kan ta ett kort på nån av dom...

                    Kommentar

                    • lollerpoop
                      • July 2010
                      • 7

                      #11
                      Gah!...fick bara tag på en som va knappt en halv centimeter,och min skitkamera kan inte fokusera på den lilla...masken.
                      Övermatning tror jag inte att det är för jag matar ytterst lite varannan dag och det är 15 neoner i ett 170 liter kar.
                      Jag har haft detta problem förut för några år sen när jag hade 120 L's kar, men då hade jag mycket mer fiskar och aah jag övermatade nog då,det var en del fiskar som dog men jag vet inte om det hör ihop masken eller att jag övermatade dom och dom dog av nitritförgiftning...
                      "maskarna" gömmer sig i bottengruset och kommer bara fram när jag rör om i det, men igår natt så använde jag häverten och sög upp skiten i gruset så jag har nog sugit upp dom flesta stora maskarna.
                      Om det nu skulle vara tubifex,skulle det vara farligt för fisken om dom får i sig det?
                      Har hört att vissa levande tubifex har "parasiter" eller "giftigt" bajs,stämmer detta?
                      / Julle

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Jag skulle tro att det är en sorts nematod/rundmask du har i gruset, men vilken...?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • lollerpoop
                          • July 2010
                          • 7

                          #13
                          Ok tack alla för era svar!
                          Googlat runt lite och det är TROLIGTVIS nematoder och det är tydligen vanligt och inte farligt i akvariet eller för fiskarna,symptomen verkar stämma på dom eftersom vissa är vita och "ringlar" i vattnet.
                          =]

                          Kommentar

                          • akvavirum

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tobbe R
                            Cyclops är inte det minsta maskliknande, det är en hoppkräfta.

                            Tobbe
                            jag har iallafall stött på många olika beskrivningar och det är inte lätt att säga säkert när folk själva inte vet alla gånger hur de ska förklara vad det är

                            men det är bra att du vet det på en gång - synd att du inte svarade rätt på en gång tråden lades upp då - istället för att racka ner på mina försök att hitta en lösning på vad det kan vara - då hade trådskaparen sluppit vänta

                            Kommentar

                            • akvavirum

                              #15
                              Ursprungligen postat av lollerpoop
                              Ok tack alla för era svar!
                              Googlat runt lite och det är TROLIGTVIS nematoder och det är tydligen vanligt och inte farligt i akvariet eller för fiskarna,symptomen verkar stämma på dom eftersom vissa är vita och "ringlar" i vattnet.
                              =]
                              Vad skönt - hoppas du kom rätt på det nu
                              Det känns alltid bättre att veta vad det är som rör sig i karet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...