akvariet sprack ;(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Porre94
    • January 2010
    • 52

    akvariet sprack ;(

    vad kan jag göra med fiskarna efter akvariet sprack har ett litet 100 liter som nåra kommer få bo i men vad kan jag göra med restan kan jag ge dom till non djurafär?
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Ajdå! Vad hände? Hur stort var karet? Vattenskador?

    Fiskaffärer brukar kunna ta emot fisk, men sällan någon ersättning. Har du bra kontakt med någon affär så kanske de kan ha firrarna under tiden tills du hinner få tag på ny burk.
    Checking out...

    Kommentar

    • Porre94
      • January 2010
      • 52

      #3
      det var 540L å det hade inte läkt så mycke förmodligen silikonen som börjar bli gammal undrar hur mycke det kostar att silikona om det och kan jag ha akveriet i en kall källaren (pappa vart lite skraj för fukt skader)

      Kommentar

      • Hellsson
        • January 2010
        • 840

        #4
        Fy vad tråkigt att höra.. Hoppas bara inte ni fått för stora fuktskador!? Fiskarna är väll bara att lägga i badkaret eller liknande.. Kolla försäkringsbolag och sådant nu då! Vissa kan till och med ersätta för fiskar som strykt med.

        Hur gammalt var karet?
        Hade du några synliga skavanker på silikonet?

        Önskar dig verkligen lycka till.

        Tommy

        Kommentar

        • Porre94
          • January 2010
          • 52

          #5
          vad kan det kosta att silikona om ett akvarium 150x60x60 och vad kostar det i månaden att hyra ett ungefär :P?

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Hellsson: Jaså, ersätter dom fiskar också i vissa fall? Trodde inte det om försäkringsbolag inte :P

            Porre94: Om du lämnar in akvariet eller silikonar om det själv så måste du väl inte ha det i källaren? Om du gör det skälv kostar det inte alls mycket, bara silikonet. Men om du lämnar in det till en glasmästare så går de troligtvis på över tusenlappen. Att hyra, vet inte vad det kostar riktigt men jag har för mig att det man hyr är själva tjänsten, att de kommer hem till en och fixat och donar men det som behövs göras, så har ju vissa restauranger och liknande. Men att hyra själva karet har jag aldrig hört talas om...

            Kommentar

            • Hellsson
              • January 2010
              • 840

              #7
              Jorå jag pratade med folksam som jag har via facket. och de sa klart och tydligt att de ersätter för både kar och fisk..
              Till min förvåning med... =)

              Hyra kar är väl inget som privatpersoner brukar göra kanske.. Som företag är det ju en perfekt lösning =)

              Funderar själv på att silikona om ett kar.. skall ringa runt lite till veckan tänkte jag och kolla vad de tar för det.. kan vara värt att kolla runt lite tippar jag på =)

              Tommy

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Klart man kan hyra kar. Men smakar det så kostar det. I Stockholm finns akvarie-leasing som sköter allt utom att peka ut platsen man vill ha det på.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Klart de ersätter fisken. De ersätter den ekonomiska skada man lider. Fiskar är ju inte gratis så det är väl bara att summera ihop. Värderingen kan ju var atrickig, men de har väl generella regler lika som andra husdjur. Möjligen baserat på inköpspris samt ålder vs livslängd?!
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Porre94
                    • January 2010
                    • 52

                    #10
                    har bestämt mej för att lägga ner akvarium men efter som de t bara e silikionet så kan jag göra om det till ett terrarium så bli det non cool ödla

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Är det ett 540 alu så är en omsilikonering en enkel sak, ett par rakblad(alt denna) lite T-röd, en rulle målartejp, silikonspruta och 3-4 tuber med glassilikon(Sikasil-E) transparent passar alukar och svart helglas!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Don Kiwin
                        • April 2007
                        • 114

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dre
                        Klart de ersätter fisken. De ersätter den ekonomiska skada man lider. Fiskar är ju inte gratis så det är väl bara att summera ihop. Värderingen kan ju var atrickig, men de har väl generella regler lika som andra husdjur. Möjligen baserat på inköpspris samt ålder vs livslängd?!
                        Nja, inte helt självklart enligt de försäkringsbolag jag talat med.
                        Har du en sk drulle ersätter de allt. Utan den ersätter de skador på bostaden och karet men inte innehållet.
                        Nu kan de visserligen ha ändrat villkoren sedan jag kollade upp vad som gällde för mig.

                        Nu verkar det ju ha löst sig för TS men ett råd är att kolla med sitt försäkringsbolag INNAN något händer

                        Kommentar

                        • GöranE
                          • November 2008
                          • 735

                          #13
                          Varför hyra? Jag hade kollat på blocket, där går det alltid att få tag på billiga kar. Silikonat om det läckande enligt Gaffels metod och sedan tillbaka med fiskarna.
                          Sedan hade man ju ett tomt kar.. Hmm
                          Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                          Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                          Kommentar

                          Arbetssätt...