AKUT hjälp ang. mäsk dunk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • makki
    • April 2010
    • 435

    AKUT hjälp ang. mäsk dunk.

    Hallå. Använder mig av mäsk i karet. Har en mäsk dunk på 5L -slang /backventil -reningsflaska -slang/backventil -syresten. Har funkat fint tidigare. Kopplade i 5L dunken igår så jag vet inte om det varit så hela tiden och ska vara så men just nu så ser det ut som att 5L dunken ska sprängas, den är alldeles rund i botten och på sidorna men det bubblar knappt i reningsflaskan. Är det något fel på backventilen mellan mäsk dunken och reningsflaskan? För om jag trycker lite på mäsk dunken så bubblar det fint i reningsflaskan?
    220L Parachanna Obscura,
    105L Channa sp. "assam",
    54L Mix
  • makki
    • April 2010
    • 435

    #2
    Spammar upp den. Behöver veta om jag måste skruva upp mäskkorken under natten??:O Eller är det normalt att hela dunken sväller
    220L Parachanna Obscura,
    105L Channa sp. "assam",
    54L Mix

    Kommentar

    • makki
      • April 2010
      • 435

      #3
      Ingen av 12 läsare hade svar? :S klippte av slangen som gick från mäsken till backventilen.
      220L Parachanna Obscura,
      105L Channa sp. "assam",
      54L Mix

      Kommentar

      • makki
        • April 2010
        • 435

        #4
        Det är en sån här backventil som troligtvis krånglar: http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=30&page=1

        Den är bara några dagar gammal. Men det kanske inte funkar med en backventil som är till för luftpumpar? Har dock en annan som är till för luftpump efter reningsflaskan också och den funkar utan problem.
        220L Parachanna Obscura,
        105L Channa sp. "assam",
        54L Mix

        Kommentar

        • Peacefrogh
          • June 2009
          • 52

          #5
          Ursprungligen postat av makki
          Spammar upp den. Behöver veta om jag måste skruva upp mäskkorken under natten??:O Eller är det normalt att hela dunken sväller
          Man brukar vilja stänga av Co2 -tillförslen under de timmar man inte har belysningen tänd. Dock skulle jag vilja påstå är det så pass dålig upplösning med mäskdunk/syresten att det inte är nödvändigt i varje fall. Men varför skulle den svälla mer över natten?
          180L 120L 54L 20L 120L

          Kommentar

          • makki
            • April 2010
            • 435

            #6
            Ursprungligen postat av Peacefrogh
            Man brukar vilja stänga av Co2 -tillförslen under de timmar man inte har belysningen tänd. Dock skulle jag vilja påstå är det så pass dålig upplösning med mäskdunk/syresten att det inte är nödvändigt i varje fall. Men varför skulle den svälla mer över natten?
            Jo jag vet, jag har brukat göra det. Men nu har jag den inkopplad i ett innerfilter. Syrestenen ligger i filterbehållaren och bubblorna som kommer åker med o krossas, sen på natten är innerfiltret avstängt.. Jag menar inte att den sväller mer över natten, det hade lika gärna kunna vara på dagen :O Alltså den där dunken kopplade jag i igår och sen var jag inte hemma så jag vet inte om den har sett likadan ut på dagen också. MEN det jag egentligen vill veta är ifall folk som kört med 5L dunk har fått samma "problem" dvs. dunken har svällt?
            220L Parachanna Obscura,
            105L Channa sp. "assam",
            54L Mix

            Kommentar

            • makki
              • April 2010
              • 435

              #7
              Ingen? Nån som annars kan svara på ifall ytterfiltret börjar låta om man kör in co2 bubblorna dit?
              220L Parachanna Obscura,
              105L Channa sp. "assam",
              54L Mix

              Kommentar

              • makki
                • April 2010
                • 435

                #8
                Snälla hjälp nu. Över 70st har läst tråden men 1 har svarat? Ska iväg imorn och måste fixa det tills dess. Nu är jag osäker på om det är den nya backventilen felet är på. För när jag klippte av slangen som går från reningsflaskan till den andra backventilen då börja det bubbla grymt mycket i reningsflaskan. Men sen när jag kopplar in slangen från reningsflaskan till backventilen mellan renings och syrestenen då slutar det bubbla igen och trycket i mäskflaskan ökar.

                Om det är till nån hjälp kan jag tillägga att innerfiltret som syrestenen går in i köpte jag igår. Och det är efter att jag har kopplat in den dit detta problem troligtvis har uppstått men jag förstår inte hur det skulle kunna påverka.
                Senast redigerad av makki; 10 July 2010, 17:13.
                220L Parachanna Obscura,
                105L Channa sp. "assam",
                54L Mix

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Har du provat att blåsa i backventilen? Om det är en vanlig för luftpumpar så skall det gå fint att blåsa genom den åt ena hållet men åt andra skall det vara stopp. Har ventilen fastnat eller blivit felvänd så är det ju rätt naturligt om dunken sväller upp.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • makki
                    • April 2010
                    • 435

                    #10
                    Jag har blåst i den och antar att det kom igenom från ena hållet då för att det kom ut vatten som hade samlats där inne. Fel väg är den inte. Håller på att bli helt galen Har funkat hur fint som helst tidigare.
                    220L Parachanna Obscura,
                    105L Channa sp. "assam",
                    54L Mix

                    Kommentar

                    • cavelzini
                      • October 2009
                      • 318

                      #11
                      Skulle tro att du kan skippa backventilen mellan reningsflaskan och stenen, Hur stor reningsflaska har du?? Va jag har fattat så blir det ju betydligt mindre tryck ut från reningsflaskan än från mäsken så och beroende på hur stor reningsflaska du har...mindre flaska mindre tryck.

                      Verkar som det är för lite tryck för att ventilen ska öppna...

                      Kommentar

                      • makki
                        • April 2010
                        • 435

                        #12
                        Ursäkta cavelzini om jag är trög men förstår inte ditt inlägg. Backventilen mellan reningsflaskan och stenen är ju den viktigaste? Skulle dock kunna skippa den mellan mäsken och reningsflaskan men det blir ett jobb o göra det eftersom slangen är ju av där isåfall. Har en reningsflaska på 1,5L. Men hur kan det vara för lite tryck ifall mäsk flaskan sväller upp? Det är ju som att det inte tar sig över till reningsflaskan. Men om jag klipper slangen mellan reningsflaskan och den andra backventilen då kommer gasen från mäsken över till reningsflaskan. Vet dock inte hur det går till. Vet inte om du förstår mitt inlägg heller
                        220L Parachanna Obscura,
                        105L Channa sp. "assam",
                        54L Mix

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av makki
                          Ursäkta cavelzini om jag är trög men förstår inte ditt inlägg. Backventilen mellan reningsflaskan och stenen är ju den viktigaste? Skulle dock kunna skippa den mellan mäsken och reningsflaskan men det blir ett jobb o göra det eftersom slangen är ju av där isåfall. Har en reningsflaska på 1,5L. Men hur kan det vara för lite tryck ifall mäsk flaskan sväller upp? Det är ju som att det inte tar sig över till reningsflaskan. Men om jag klipper slangen mellan reningsflaskan och den andra backventilen då kommer gasen från mäsken över till reningsflaskan. Vet dock inte hur det går till. Vet inte om du förstår mitt inlägg heller
                          Ta bort backventilen mellan dunken och flaskan. Den fyller ingen funktion men gör ingen direkt skada om den inte är tät. Så skaffa en rörbit att ersätta den med.
                          Kolla sedan vad som händer om du tar bort slangen vid stenen.
                          Om svullnaden går ned behöver du en sten med mer genomströmning.
                          Om inte. Kolla att den kvarvarande backventilen fungerar genom att blåsa i den.
                          Du kommer alltid att ha ett visst mottryck i dunken pga vattenpelaren i flaskan samt
                          vattenpelaren i akvariet mellan stenen och vattenytan.

                          PS har du kollat så backventilerna inte är felvända? Det skall gå lätt från gassidan och vara stopp från vattensidan.
                          Senast redigerad av bossep; 10 July 2010, 18:40.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • cavelzini
                            • October 2009
                            • 318

                            #14
                            Ursprungligen postat av makki
                            Ursäkta cavelzini om jag är trög men förstår inte ditt inlägg. Backventilen mellan reningsflaskan och stenen är ju den viktigaste? Skulle dock kunna skippa den mellan mäsken och reningsflaskan men det blir ett jobb o göra det eftersom slangen är ju av där isåfall. Har en reningsflaska på 1,5L. Men hur kan det vara för lite tryck ifall mäsk flaskan sväller upp? Det är ju som att det inte tar sig över till reningsflaskan. Men om jag klipper slangen mellan reningsflaskan och den andra backventilen då kommer gasen från mäsken över till reningsflaskan. Vet dock inte hur det går till. Vet inte om du förstår mitt inlägg heller
                            Ok...kanske jag som är ute och cyklar men kör du samma sorts tryckstyrda backventiler så beror det troligtvis på att det är för dåligt flöde i utloppet (stenen) lr att den ventilen är för okänslig så att den släpper igenom mindre mängd gas då du har mindre tryck på den gentemot den ventilen från dunken och hela systemet stoppar då upp...dunken sväller

                            Kommentar

                            • makki
                              • April 2010
                              • 435

                              #15
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Ta bort backventilen mellan dunken och flaskan.
                              Kolla sedan vad som händer om du tar bort slangen vid stenen.
                              Om svullnaden går ned behöver du en sten med mer genomströmning.
                              Om inte. Kolla att den kvarvarande backventilen fungerar genom att blåsa i den.
                              Du kommer alltid att ha ett visst mottryck i dunken pga vattenpelaren i flaskan samt
                              vattenpelaren i akvariet mellan stenen och vattenytan.

                              PS har du kollat så backventilerna inte är felvända?
                              Om jag tar bort backventilen mellan dunken och flaskan så måste jag byta slangar helt. Alltså ta bort limmet runt korken och limma dit ny. Får bli när jag kommer hem isåfall, ons-tors nästa vecka. Men det där med stenen kanske jag borde testa före? Saken är det att den har ju funkat tidigare. Det är en citronträ bit som är ca 1vecka gammal. Backventilerna är ej felvända.
                              220L Parachanna Obscura,
                              105L Channa sp. "assam",
                              54L Mix

                              Kommentar

                              Arbetssätt...