Aircondition

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    Aircondition

    Tänkte köpa en aircondition till mitt akvarierum så jag slipper passa det hela sommaren. Just nu måste jag byta vatten varje dag för att hålla nere temperaturen. Är det någon som har bra förslag på sådan?
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Det beror väl på hur du bor, är det tex en eluppvärmd villa skulle jag satsa på en bra luftvärmepump som kan kyla på sommaren och sänka boendekostnaden på vintern.
    Annars måste du ju ha frånluften nånstans, har själv en stor sak från rusta som jag gömt i en garderob och gjort så den blåser ut varmluften i innerväggen och sen fixat ett utblås upp på vinden, den låter dock en del och tar stor plats så kanske inget jag vill rekomendera.
    Såg en ganska liten portabel AC nyligen, tror det va på jula och på rea så kolla om det kan va nåt för dig annars

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Finns ju annars vattenkylare för akvarier och går även att bygga själv för rimliga pengar om man är på humör att pula lite, men en Aircondition är ju trevligt för hela rummet nu i värmen

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Det tråkiga med akvariekylare är ju att de dels kostar åtskilligt och dels gör att det blir ännu varmare i rummet (om man inte drar ut slangarna och ställer dem på utsidan). Vill man ha riktigt kallvatten är de ju hur som nödvändiga.

          För vanlig luftkylare så kan du ju annars kolla in den här:



          Den är relativt billig och dessutom på rea nu (vilket kan bero på att jag nyss köpt en till...). Den har dessutom en stor fördel, rören har snabbkoppling så man behöver ingen kylmontör utan en någorlunda händig person installerar själv. Det är en viktig sak, tänk på att installationskostnaden kan bli tråkig på andra pumpar. Den är dessutom ok även som värmekälla, det är det jag har dem till. Sen är det ju naturligtvis så att man i viss mån får vad man betalar för, slantar man upp beloppet gånger fyra eller nåt sånt så får man en pump med högre kvalitet och bättre verkningsgrad. Om man nu tycker det är värt pengarna.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #6
            Mitt akvarierum är på 12 kvm och jag vill sänka från runt 30 grader till 25 grader på sommaren.

            Det är helt fristående från övriga huset.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11220

              #7
              Såg den på Jula. Finns det ingen man slipper utomhusdel på? Typ bara att man har ett rör för varma frånluften?
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av admin
                Såg den på Jula. Finns det ingen man slipper utomhusdel på? Typ bara att man har ett rör för varma frånluften?

                den från jula som länkades till ovan (1995:-) har ingen utomhusdel. den klumpen man ser på bilden, står inne, och sedan får
                man dra ett frånluftsrör från den till utsidan, antingen genom ett fönster som står på glänt, eller om man är lite avancerad
                ta upp ett hål i väggen och sätta dit en ventil.

                om du går på denna lösning, så tipsar jag dick om blocket, har sett flera stycken som har gått för 8-900 under våren.


                sist jag var på Hornbach, så såg jag en omvänd sak, dvs som stod ute, med ett rör som blåste kall luft in genom ett rör.
                den var lite dyrare, runt 4000 om jag minns rätt, men den sparade samtidigt golvyta.

                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  den jag länkade till låter som precis vad du behöver (ingen utedel och små mått för en portabel AC), eller annars kolla blocket, tradera mm

                  Kommentar

                  • LN
                    • November 2004
                    • 1478

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    sist jag var på Hornbach, så såg jag en omvänd sak, dvs som stod ute, med ett rör som blåste kall luft in genom ett rör.
                    den var lite dyrare, runt 4000 om jag minns rätt, men den sparade samtidigt golvyta.

                    .
                    Den har en mycke större fördel än sparad golvyta samtidigt en stor nackdel. Den blåser in kall luft- det blir ett övertryck i rummet o då trycker den samtidigt ut varmluft. Det blir så att säga dubbel verkan på den ACn. Men o här är ett stort men, övertrycket riskerar husets konstruktion.

                    O andra sidan så ger den AC.n som blåser ut varm luft genom ett rör mycke mindre effekt om det är varmt ute för att undertrycket som blir i rummet suger in varm luft utifrån.

                    Därför kommer här ett stalltips
                    Om man köper en AC som fraktar bort värmen genom att blåsa ut luft (genom ett rör) så kör den bara nattetid.............
                    Då suger man in betydligt kallare luft (det är max 1-4 nätter om året som det är varmare än 20 grader ute) och vinsten blir dubbel istället för hälften.
                    Larry
                    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                    Kommentar

                    • LN
                      • November 2004
                      • 1478

                      #11
                      Allternativet som man kan testa istället för att köpa en AC är att köpa en frånluftsfläkt med lite storlek istället o köra den på en utetermostat som är inställd på 21`C. Den kommer då att starta varenda eviga kväll när tempen har sjunkit till 21`C för att på monnen stänga av sig när det blir för varmt ute.

                      I båda alternativen bör man även skaffa en bafflad tillluftsventil till rummet
                      Larry
                      Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                      http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        sedan tycker jag det är lite lustigt att kalla aircondition för tillbehör till akvarium.....

                        med tanke på vart inlägget är postat......

                        men det är bara lite lustigt....inget fel......



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11220

                          #13
                          Beställd.
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • admin
                            Christian Alfredsson

                            • November 2004
                            • 11220

                            #14
                            Det är ju ett tillbehör om man har många akvarium
                            Senast redigerad av admin; 29 June 2010, 13:04.
                            Christian Alfredsson
                            Tekniskt ansvarig Zoopet

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              skall egentligen inte säga nått....använder ibland en salladsslunga.....



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...