Blom flugor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaskeN
    • May 2010
    • 76

    Blom flugor

    Hej, Nån mer en jag som har problem med att blom flugor lägger ägg i akvariumet? har en svärm som flyger över akvariumet. + att ja har sett larver simma runt i akvariumet, av nån konstig anledning så verkar inte fiskarna bry sig om att äta.

    blir 2 test ikväll.

    1. Ättika blandat med diskmedel på lysrampen.
    2. damsugaren, dem jävlarna ska dö!

    Tacksam för svar.
    540L Tanganyika 250L Malawi.
    160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
    30L Yngel 20L Yngel
  • akvavirum

    #2
    Ursprungligen postat av DaskeN
    Hej, Nån mer en jag som har problem med att blom flugor lägger ägg i akvariumet? har en svärm som flyger över akvariumet. + att ja har sett larver simma runt i akvariumet, av nån konstig anledning så verkar inte fiskarna bry sig om att äta.

    blir 2 test ikväll.

    1. Ättika blandat med diskmedel på lysrampen.
    2. damsugaren, dem jävlarna ska dö!

    Tacksam för svar.

    Vad är det för akvarium? Förra året hade jag 5 kar igång, 4 aluramskar och ett med svart plastlock, heltäckande (sånt där litet på 54 liter)

    Inga kar fick "blomflugor" bortsett från dett lilla med heltäckande lock. Locket var alltid fuktigt och kondens bildades (räkkar på 25 grader) - när jag lyft av locket en bit för att "öppna upp" så det blev cirkulation på luften så gav det med sig och blomflugorna försvann på några dagar

    Men det kanske inte är sådant kar du har? Har du vanliga täckglas på aluram tex så kanske du kan skjuta på dem ett tag så det blir lite glapp och luft kommer in?

    Kommentar

    • DaskeN
      • May 2010
      • 76

      #3
      Ursprungligen postat av akvavirum
      Vad är det för akvarium? Förra året hade jag 5 kar igång, 4 aluramskar och ett med svart plastlock, heltäckande (sånt där litet på 54 liter)

      Inga kar fick "blomflugor" bortsett från dett lilla med heltäckande lock. Locket var alltid fuktigt och kondens bildades (räkkar på 25 grader) - när jag lyft av locket en bit för att "öppna upp" så det blev cirkulation på luften så gav det med sig och blomflugorna försvann på några dagar

      Men det kanske inte är sådant kar du har? Har du vanliga täckglas på aluram tex så kanske du kan skjuta på dem ett tag så det blir lite glapp och luft kommer in?

      Jag har inget täckglas, har helt fritt, bara en lysramp....
      så det bildas endast lite kondens i lysrampen, och där i är det nog en 80 grader... men har kört gammel tekniken ett par dagar nu bara, slagit med handflatan nog fått död på en 50st. nu börjar dem försvinna lite,
      540L Tanganyika 250L Malawi.
      160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
      30L Yngel 20L Yngel

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Har du testat att ställa ett glas med vinäger (ev med vatten och sirap/honung)och några droppar diskmedel vid eller på akvariet? Flugorna kommer försöka lägga ägg där men drunknar då du sänkt ytspänningen med diskmedlet.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • joelvuo
          • September 2009
          • 771

          #5
          Vinäger har fungerat bra för mig vid blomflugor, har dock inte testat vid akvarium. Vill gärna ha lite blomflugor där till fjärilsfiskarna

          Har aldrig haft blomflugor*

          Kommentar

          • DaskeN
            • May 2010
            • 76

            #6
            ska testa vinäger metoden i helgen tänkte jag. det äckligaste är endå att man kan se deras larver simma runt i akvariumet, men fattar inte varför inte fiskarna äter upp dem, med tanke på att så fort någon fisk får yngel så blir det som ett krig i akvariumet, det handlar om sekunder innan allt är uppätet.
            540L Tanganyika 250L Malawi.
            160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
            30L Yngel 20L Yngel

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Ta tag i en larv med pincett och reta fiskarna lite, det kan fungera. Så "lärde" jag mina att äta både tubifex och hoppstjärts ägg.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • DaskeN
                • May 2010
                • 76

                #8
                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Ta tag i en larv med pincett och reta fiskarna lite, det kan fungera. Så "lärde" jag mina att äta både tubifex och hoppstjärts ägg.

                det ska jag testa, tack för tipset!
                540L Tanganyika 250L Malawi.
                160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
                30L Yngel 20L Yngel

                Kommentar

                Arbetssätt...