Tämja dvärg guramis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • caroline
    • January 2003
    • 3

    Tämja dvärg guramis

    Jag har hört att dvärg guramis kan bli tama. Hur går det till? Jag har precis köpt såna, vanliga och skye blue, så jag är lite nyfiken. Är det bara dvärg guramis som har den egenskapen eller är det nåt speciellt för hela gurami familjen?

    carro-gurkan
    carro-gurkan
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Vad menar du med tama? Inga fiskar går att få tama i betydelsen att dom lyder dig när du ger dom order. Alla fiskar kan bli tama i betydelsen att dom kommer fram till dig när du lockar med mat. Konstig fråga.
    MVH
    Magnus

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72523
    min zoon

    Kommentar

    • Bilbo
      • February 2002
      • 2119

      #3
      Måste protestera Tropfrog, läste om någon som faktiskt dresserat Guldfiskar att spela "basket" genom att putta en boll genom en ring. Men att göra det med en dvärggurami kan nog bli svårt.
      Att få en dvärggurami att bli tam, på så sätt att den äter ur handen är inget problem det brukar lösa sig självt. Personligen hade jag en Gibbicepsmal på 25 cm som kom upp och lade sig på rygg i ytan vid matdags.

      Bakom varje liten krök döljer sig en purjolök.

      // Magnus
      // Magnus
      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

      Kommentar

      • caroline
        • January 2003
        • 3

        #4
        tack för hjälpen bilbo. jag menade inte att "dressera" dem, och speciellt inte för att få dem att spela basket. utan precis som du sa, att få dem att matas ur handen. tufft med den där malen. mina malar är inge roliga på det sättet...(skäggisar)...
        jag funderade på om det var så att det skulle lösa sig själv, men var inte säker. tack

        carro-gurkan
        carro-gurkan

        Kommentar

        Arbetssätt...