Röda svullna fingrar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Illyllolis
    • April 2010
    • 75

    Röda svullna fingrar?

    Tvättade 20 kg engelsk sjösten igår till mitt första akvarium ett 240L.
    Och idag när jag vaknade så kan jag inte ens andvända fingrarna för det gör så ***** ont i dem. De är Röda svullna och stenhårda.
    Någon annan som fått nått liknande när de tvättat grus?
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jo det har väl hänt. men tvätta inte med händerna. jag fyller en spann typ till hälften med sand o sen ner med duschmunstycket o rör runt o ner i botten o låter det stå o svämma över o sen rör runt osv osv tills vattnet som svämmar över är klart. slipper man gräva med händerna.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Välkommen till forumet.
      Jag använder ett gammalt durkslag. I med en halvliter i taget, duscha ett par sekunder, klart!! Går jättefort.
      Spontant skulle jag säga att du nog ska vara lite rädd om dina leder om du fick sådana besvär av grustvätten. Använde du kallt vatten? I så fall är det nog det som är boven bakom besvären. Med min eller hannesc's metod så slipper du han händerna i kylan.
      Hoppas det går över fort och lycka till med akvariet.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • undervatten
        • April 2010
        • 137

        #4
        Ursprungligen postat av Mumin
        Jag använder ett gammalt durkslag. I med en halvliter i taget, duscha ett par sekunder, klart!! Går jättefort.
        Smart! Det borde du skriva in i tips tricks tråden!
        10 st med alla olika sorters fiskar.
        Jag kör med såna där pansarlimosiner!
        Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          V
          Jag använder ett gammalt durkslag. I med en halvliter i taget, duscha ett par sekunder, klart!! Går jättefort.
          Ursprungligen postat av undervatten
          Smart! Det borde du skriva in i tips tricks tråden!
          bra tips men borde inte det ta hur lång tid som helst på ett större kar? o kör mabn med typ julas blästersand kommerdet ju absolut inte gå med ett durkslag. men för typ engelsk sjösten,samt mindre akvarium så är det ju en bra ide!

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Nä, det går inte med sand som är mindre än durkslaget förstås, men trådskaparen hade ju tvättat just engelsk sjösten.
            Jag har kollat tiden, det tar ungefär tio sekunder för två omgångar vilket ger fem liter grus i minuten. Nä det tar inte så värst lång tid....
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              a du har väl rätt i att det inte tar så lång tid om man tvättar sådär.. men jag är sådär så att jag vill verkligen ha ren sand. så varje spann kanske ligger i med duschslangen i i en kvart så det tar nån timme att tvätta 20kg.

              o tvättar jag blästersnad så ligger varje spann i typ en timme...vill ha så lite damm i karet som möjligt.

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Jag vill inte heller ha damm i karet, och det har jag inte heller. I och med att jag skakar durkslaget lite lätt, hela tiden så försvinner allt damm. Det ligger inte heller och svävar i vattnet och faller tillbaks på gruset, utan försvinner helt och hållet med vattnet som rinner ut nertill. Pröva så får du se.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  aa om jag nångång kör med grus som jag kan ha i ett durkslag..för just nu har jag bara olika sortes sand som är finare så det går ej tyvärr...men om!

                  Kommentar

                  • Lilla Damen
                    • February 2008
                    • 2649

                    #10
                    Till grus använder jag en sådan där... jösses, vad heter det ? Jag menar en sådan smart sak som man har i grytan när man kokar ägg, grönsaker, fisk, pasta mm, mm (som man lyfter ur, så man slipper lyfta hela tunga kokheta grytan med vatten + innehåll på en och samma gång)...

                    Lite grus i "smart saken" - ca 3dl i taget -, under kökskranen och skaka runt lite... klart (och jag behöver INTE röra gruset med händerna). Tar ju ett tag, men jobbigt... nä !

                    Sand häller jag max 4dl i en tvåliters bringare. Full fart på vattnet tills bringaren är full... vänta några sekunder (medan sanden sjunker), och häller bort vattnet (med damm och bös). Upprepa en gång... eller två. Sanden blir ren, utan att jag haft fingrarna i den. Går inte heller på en kafferast, men ändå hyfsat fort ...

                    (För säkerhets skull brukar jag lägga en disktrase över avloppet... OM man till äventyrs skulle råka hälla ut grusen eller sanden i vasken).
                    Senast redigerad av Lilla Damen; 07 May 2010, 13:56.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lilla Damen

                      Sand häller jag max 4dl i en tvåliters bringare. Full fart på vattnet tills bringaren är full... vänta några sekunder (medan sanden sjunker), och häller bort vattnet (med damm och bös). Upprepa en gång... eller två. Sanden blir ren, utan att jag haft fingrarna i den. Går inte heller på en kafferast, men ändå hyfsat fort ...
                      är ju nästan som jag gör fast jag gör i större skala...ska man hålla på med 4 dl åt gången när man ska ha i 50Kg sand så får man ju hålla på en hel eon!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        jag häller ner i hink, fyller med vatten, rör om med en träslev, häller ut det grumliga vattnet, fyller på igen. Så håller jag på tills det är klart
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Illyllolis
                          • April 2010
                          • 75

                          #13
                          Ok testade durkslag också men var lite för stora hål så all småsten kom igenom.
                          Första akvariet jag startar får väl se vad det blir av detta. En halv miljon i kostnader för fuktskador och amputerade fingrar kanske vem vet
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

                          Kommentar

                          • Christerhedberg
                            • August 2008
                            • 624

                            #14
                            Lite tillbaka till trådskaparens fråga. Jag undrar varför man egentligen blir röd om fingrarna när man har hållit på med engelsk sjösten. Det kan väl inte bara vara vattnet som gör det?

                            Kommentar

                            • Illyllolis
                              • April 2010
                              • 75

                              #15
                              jag har inte en aning det ska va om man har några små sår på händerna eller typ nagelbanden som jag har en del. det är säkert därför mina fingrar och händer blivit inflamerade. men så känsligt borde det ju inte vara heller tycker jag.
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

                              Kommentar

                              Arbetssätt...