Tips & Tricks!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    Tips & Tricks!

    Tja!

    Jag startar nu en tråd som jag tänkte att ni kunde skriva ner tips och tricks, och alla möjliga finesser man kan komma på inom akvaristik. Allt från små till stora Alltid roligare att göra det lite enklare för sig!
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ok, det verkar som att jag blir den förste som skriver i denna tråd . Har väl inte så mkt finesser men ett enkelt gammalt beprövat knep som jag ibland använder mig av är att om man har en såndär äcklig vit/grön hinna på ytan som man inte blir av med, kan man enkelt suga upp den med vanligt hushållspapper. Funkar bra, är billigt och tar inte lång tid. För detta problem finns det ju oxå fiskar som delvis äter av en sånhär hinna, främst levandefödande tandkarpar såsom blackmolly och guppy.

    Det finns flera tips kring detta ämne men ett "tips" om man vill förhindra/ få bukt med cyanobakterier (som beror på en obalans i karet mellan fosfor och kväve eg. för hög fosforhalt, vad jag har förstått), är att skaffa snabbväxande växter som konkurrerar med CB om näringen och ibland tillochmed slår ut CB helt! Ex. på snabbväxande växter och som funkar bra för detta ändamål är vattenpest och hornsärv mfl.

    En annan grej, som kanske inte direkt är ett "tips" men som kan va nog så viktigt att tänka på är att vid transport av fisk, så använd hellre fler påsar än för få, i synnerhet om det är något större fiskar (förbrukar ju mer syre) och/eller fiskar med vassa/hårda/ömtåliga fenor/fenstrålar, i dessa fall kan det va tillrådligt att packa 1 fisk/påse. Sen att tejpa hörnen är ju ett annat beprövat trick som är bra och om man har tillgång till det såklart syrgas.

    Det finns säkert många små knep som man ofta använder sig av men som man nu är så van vid så man kanske inte ser dem som "tricks å tips"...
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      håller med rooster om alla. jag brukar dock köra med tidnigspapper för att få bort proteinhinnan. men det funkar nog lika bra med hushållspapper.

      tips på att tvätta sand.: halvfyll en spann. ner med duschmunstycket i botten o rör runt, låt vattnet stå o svämma över...låt stå ett tag med munstycket i botten. kom till baka o rör runt lite igen etc tills vattnet som svämmar över är klart

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        Tejpa hörnen på påsen

        Ursprungligen postat av Rooster
        Ok, det verkar som att jag blir den förste som skriver i denna tråd . Har väl inte så mkt finesser men ett enkelt gammalt beprövat knep som jag ibland använder mig av är att om man har en såndär äcklig vit/grön hinna på ytan som man inte blir av med, kan man enkelt suga upp den med vanligt hushållspapper. Funkar bra, är billigt och tar inte lång tid. För detta problem finns det ju oxå fiskar som delvis äter av en sånhär hinna, främst levandefödande tandkarpar såsom blackmolly och guppy.

        Det finns flera tips kring detta ämne men ett "tips" om man vill förhindra/ få bukt med cyanobakterier (som beror på en obalans i karet mellan fosfor och kväve eg. för hög fosforhalt, vad jag har förstått), är att skaffa snabbväxande växter som konkurrerar med CB om näringen och ibland tillochmed slår ut CB helt! Ex. på snabbväxande växter och som funkar bra för detta ändamål är vattenpest och hornsärv mfl.

        En annan grej, som kanske inte direkt är ett "tips" men som kan va nog så viktigt att tänka på är att vid transport av fisk, så använd hellre fler påsar än för få, i synnerhet om det är något större fiskar (förbrukar ju mer syre) och/eller fiskar med vassa/hårda/ömtåliga fenor/fenstrålar, i dessa fall kan det va tillrådligt att packa 1 fisk/påse. Sen att tejpa hörnen är ju ett annat beprövat trick som är bra och om man har tillgång till det såklart syrgas.

        Det finns säkert många små knep som man ofta använder sig av men som man nu är så van vid så man kanske inte ser dem som "tricks å tips"...
        Ah, har redan lärt mig något nytt Ett tips är ju också att ha mycket mer luft än vatten i påsen, då luft innehåller mycket mer syre än vad vattnet gör. Men varför tejpar man hörnen?

        Kommentar

        • Christerhedberg
          • August 2008
          • 624

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          håller med rooster om alla. jag brukar dock köra med tidnigspapper för att få bort proteinhinnan. men det funkar nog lika bra med hushållspapper.

          tips på att tvätta sand.: halvfyll en spann. ner med duschmunstycket i botten o rör runt, låt vattnet stå o svämma över...låt stå ett tag med munstycket i botten. kom till baka o rör runt lite igen etc tills vattnet som svämmar över är klart
          Ska precis till att starta ett nytt akvarium snart, tur att det där tipset kom i tid då ska testas

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ursprungligen postat av Christerhedberg
            Ah, har redan lärt mig något nytt Ett tips är ju också att ha mycket mer luft än vatten i påsen, då luft innehåller mycket mer syre än vad vattnet gör. Men varför tejpar man hörnen?
            Ja precis en del luft skadar aldrig å såklart inte för små påsar gärna minst 5L om det rör sig om längre transportsträckor, "better safe than sorry". Man tejpar upp hörnena mot påsen för att inte fiskarna skall råka fastna i hörnen å skadas och/eller stressas. En annan grej förresten, om man har höga fiskar såsom skalarer, diskus, eller andra fiskar som är lite högryggade och ihoptryckta från sidorna så att säga (tunna), var noga med att se till att inte påsen välter och ligger i horisontalläge (av naturliga skäl).
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Om man har problem med att ett längre innerfilter i ett mindre kar orsakar resonans mot glaset och därför låter som ånglok kan man göra såhär:
              1. Ta bort alla fästen från filtret.
              2. Gräv ner det någon centimeter i bottensanden/-gruset.
              3.Ta och sätt lite hornsärv mellan övre delen av filtret och glaset.

              Voila! Hornsärv dämpar vibrationer utmärkt!
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Christerhedberg
                • August 2008
                • 624

                #8
                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Om man har problem med att ett längre innerfilter i ett mindre kar orsakar resonans mot glaset och därför låter som ånglok kan man göra såhär:
                1. Ta bort alla fästen från filtret.
                2. Gräv ner det någon centimeter i bottensanden/-gruset.
                3.Ta och sätt lite hornsärv mellan övre delen av filtret och glaset.

                Voila! Hornsärv dämpar vibrationer utmärkt!
                Bra tips! Ska jag tipsa en kompis om, hans filter låter mer än ett ånglok, 1400l/h i ett 130l

                Keep it up med tips!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  tänker sno ett tips från Bong o Malawifiskens odlar tråd.

                  när man fyller på karet med slang så kan man böja till en bit PVC-rör o trä på påänden för att få vattnet att strömma längsmed ytan på karet istället för rakt ner då det ofta röjjer upp sand o inredning.

                  tyckte detta var en bra ide så jag ska nog ta o göra nått sånt

                  Kommentar

                  • RobFrazie

                    • May 2010
                    • 842

                    #10
                    Tips gällande vatten!
                    (gäller kanske bara helt nya projekt)?

                    Men när man är klar med all inredning med växter, sten, grus osv...
                    Då är det bra att spreja allt så det blir lite blött, därefter lägger man tidningspapper över växter,stenar och grus, spreja även ner dessa så det blir lite blött.

                    Sedan tar du en slang eller vad du nu vill använda och har ett långsamt flöde på tidningspappret. när du fyllt upp ditt kar så är det bara att ta bort allt tidningspapper och karet ska vara rent och snyggt!

                    länk för mer instruktioner!
                    Very fast "Step by Step" nano layout from Oliver Knott in real time. Showing a very simple layout for a 20 liter "Nano Aquarium". This nano aquarium was very...
                    720L Soppa
                    200L Asien
                    Räkvas
                    65L Betta

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      #11
                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      2. Gräv ner det någon centimeter i bottensanden/-gruset.
                      Kan det verkligen vara bra? Blir inte filtret fullt med grus på rekordtid?

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        Filtret jag har har inte räfflor ända ner så det blir fritt från sand och för att få plats med med ett så långt filter som ett fullängds Eheim Aquaball behöver jag gräva.
                        Jag tror inte filtret drar in mer av sanden än om det skulle stå helt ovanpå den heller, sanden är helt är helt enkelt för tung.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Christerhedberg
                          • August 2008
                          • 624

                          #13
                          Ursprungligen postat av RobFrazie
                          Tips gällande vatten!
                          (gäller kanske bara helt nya projekt)?

                          Men när man är klar med all inredning med växter, sten, grus osv...
                          Då är det bra att spreja allt så det blir lite blött, därefter lägger man tidningspapper över växter,stenar och grus, spreja även ner dessa så det blir lite blött.

                          Sedan tar du en slang eller vad du nu vill använda och har ett långsamt flöde på tidningspappret. när du fyllt upp ditt kar så är det bara att ta bort allt tidningspapper och karet ska vara rent och snyggt!

                          länk för mer instruktioner!
                          http://www.youtube.com/watch?v=BfedF...A&feature=grec
                          Funkar säkert bra men lite jobbigt om man har ett större kan. Funkar ju också att lägga en tallrik på botten och tömma vattnet på den, så att vattentrycket utjämnas åt olika håll

                          Kommentar

                          • sjebbe
                            • March 2009
                            • 440

                            #14
                            Ursprungligen postat av Christerhedberg
                            Ah, har redan lärt mig något nytt Ett tips är ju också att ha mycket mer luft än vatten i påsen, då luft innehåller mycket mer syre än vad vattnet gör. Men varför tejpar man hörnen?
                            Ska man dock inte göra till fisk som andas syre så som fengäddor och ormhuvudsfiskar. Dessa skadas av övertryck av luft i påsarna.

                            Tipset med papper på vattenytan för att få bort proteinhinna.
                            Kan lägga till att det funkar utmärkt med hushållspapper(modell högre än dasspapper) att få bort andmat med.
                            Lägg pappersarket över andmaten, precis när hela pappret är blöt så trycker ni ner sidorna och sluter pappret likt en påse. Vänd "påsen" och låten vattnet sippra ut genom pappret.
                            Vips har ni fångat upp en jävla massa andmat utan att behöva göra rent nån j*vla hov eller liknande...
                            450 L - Channa pulchra
                            720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                            Kommentar

                            • endymion
                              • October 2006
                              • 680

                              #15
                              Hur man fyller på akvariesand i ett akvarium i drift utan att grumla vattnet.

                              This must be the best way to clean your new sand for your aquarium. This video is only to show how it works, size it up with a larger bottle and it will go f...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...