yngel igen..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Catfish.
    • April 2010
    • 53

    yngel igen..

    eller ägg, men ni som har läst min andra tråd som nu är borta bara för jag hade en lite fundering, Mina scalarer la ju en massa ägg igår ef. sen var dom tyvärr borta idag på morgonen, men fick tips om att en liten lampa skall vara tänd på natten, nu hann jag inte det igår, eller det var stängt rättare sagt. Men sen var dom ju borta på morgonen och då tänkte jag att det blir ju inga fler nu på ett tag, men shi fick jag! Nu när jag kom hem ifrån gymmet så var dom i full ggn med att lägga hur många nya som helst!

    Nu vill ja inte dom också försvinner, så då tänkte jag ha karet tänt inatt då jag inte hinner fixa nån lampa idag, gör det nå´t att det står belyst en natt??
    Känns inte som det men man vet ju aldrig så bättre å fråga..

    Mvh
    63L Yngel
    828L Monster
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    varför ska man ha en lampa tänd? jag undrar eftersom jag ska börja odla skalarer

    Kommentar

    • Catfish.
      • April 2010
      • 53

      #3
      dom säger att dom skyddar och vårdar sina ägg bättre. Det märktes igår för så fort lampan slocknade så var hälften av äggen väck, och nu när det är tänt så jagar dom bort ALLA fiskar som kommer i närheten, ah dock inte min Shovelnose Tigerfish på 25+cm Fast han e så lugn endå :P
      63L Yngel
      828L Monster

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        helt rätt. det är för att de ska kunna se andra fiskar lite bättre o kunna jaga bort. jag har dock märk att om man har en nattlampa så dras typ alla fiskar dit så jag sluta de placera min spot över äggen o la den en bit bort, men ändå så att den kav lite ljus till föräldrarna.. känns ju lite dumt att tända en lampa för att hjälpa o det man gör är att locka dit alla andra. haha!

        Kommentar

        • Catfish.
          • April 2010
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          helt rätt. det är för att de ska kunna se andra fiskar lite bättre o kunna jaga bort. jag har dock märk att om man har en nattlampa så dras typ alla fiskar dit så jag sluta de placera min spot över äggen o la den en bit bort, men ändå så att den kav lite ljus till föräldrarna.. känns ju lite dumt att tända en lampa för att hjälpa o det man gör är att locka dit alla andra. haha!

          hahaha ok, men det är väl lugnt å ha hela karet tänt en natt, eller vad tror du? Iofs så tror jag inte mina nattaktiva rovfiskar gillar det men en natt måste dom faan tåla
          63L Yngel
          828L Monster

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            fast det är ju onödigt det med. då håller du ju alla fiskar vakna osv. ne ha du en nattlampa.
            jag kan desutom inte ha akvariet tänt på natten. jobbigt med 300W lyse i sovrummet när man ska sova haha

            Kommentar

            • Catfish.
              • April 2010
              • 53

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              fast det är ju onödigt det med. då håller du ju alla fiskar vakna osv. ne ha du en nattlampa.
              jag kan desutom inte ha akvariet tänt på natten. jobbigt med 300W lyse i sovrummet när man ska sova haha
              Jo det är det helt klart, men jag provade nu med en liten lampa och släckte karet med lyse över äggen, då kom den tredje scalaren och det gick på typ 2 sek. så hade hon mosat i sig nästan halva skaran med äggen, och päronen gjorde inte ett skit, bara tittade på typ. Så jag tände karet fort som faan och då nitade dom skiten ur den som åt ungefär, så inatt blir det tänt tror jag. Imorrn drar jag till akvariekällaren och rådgör så får vi se
              63L Yngel
              828L Monster

              Kommentar

              • suzanne.h
                • March 2005
                • 223

                #8
                Du kan ha belysningen tänd hela natten.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  ränka med att det kommer ta mäånga gånger innan du får yngel. kanske 50 ggr innan de fattar hur man gör. scalarer är nämligen väldigt sönderavlade så det finns inte så mycket instikter kvar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...