Fiskar som bökar och gräver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    Fiskar som bökar och gräver

    hej hej

    har undrat en sak ett bra tag nu, utan att riktigt komma fram till vad jag/man kan göra. när man har fiskar som gärna bökar och ''gräver'' och som dagligen ändrar inredning.

    jag själv har sådana fiskar som ofta överraskar med en ny inredning. fiskar gör väl detta av diverse olika anledningar, revir, leta mat, gömställen, bo m.m.

    men nu är det så här att jag brukar rätta till inredningen efter så som jag vill ha det och samtidigt rätta till växter och plantera dom igen. och fylla igen sanden och m.m.

    vad tycker fiskarna om detta ? är det bättre att låta dom ha sin miljö så som dom vill ha det ?

    eller kvittar det, så om jag vill så kan jag förstöra det dom gjort ? och bara fortsätta, för det känns som om dom blir stressade av att jag kommer och förstör allt. direkt brukar dom hålla på och gräva igen. men dom kanske inte mår dåligt av att jag förstör hela tiden.
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    #2
    Vad är det för typ av fiskar? är det typ praktbotier som söker mat spelar det nog ingen roll att du lägger tillbaka allt men är det typ ciklider som bygger bohål så tycker dom nog du är riktig röv

    Generellt brukar ju fiskar bli småstressade när man jobbar och gräver i karet (finns dom som älskar det också) och är det mycket skit i gruset är det inte heller så nyttigt för dom, har hört att man aldrig ska röra om utan att slamsuga men det är inget jag håller hårt på.
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      De flesta ciklider gräver när de är i lektagen, vissa kan gräva stora kratrar, där de sedan leker och lägger rommen.....Mina Mariaciklider har grävt upp botten, ända ner till bottenmattan i halva 300 litern....

      Om det är ciklider du har, då är det tyvärr bara att inse...det spelar ingen roll hur mycket du rättar till och planterar växterna igen, de kommer att gräva upp dom för dej.....Det går att ha växter med ciklider, men då bör de ha ett kraftigt rotsystem, och du får försöka ankra fast växterna i botten mattan, under en sten eller liknande....och tänk på att ha robusta växter....Crinumlök, Cryptocoryn, Anubias ol...
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      Arbetssätt...