Fiskstorlek, hur mäts det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bizi
    • February 2010
    • 10

    Fiskstorlek, hur mäts det?

    fundera härromdagen på hur man mäter fiskar, mäts de med eller utan fenor? tänker mest på kampfisk och scalar eftersom de har rätt stora fenor, men även svärdbärare, mäts "svärdet" (hos kampfisk och scalar fenor) in i längden på fisken? eller är det "bara" kroppen på fisken som mäts?

    är jag i rätt kategori?
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    För att det inte skall bli för smidigt så finns det flera sätt att mäta. Det för benfiskar mest vanliga sättet att räkna är SL, Standard Length. Det är måttet från nosspets till slutet på ryggraden, alltså ungefär där stjärtfenan börjar, kroppslängden.

    Ett alternativ är TL, Total Length som mäts från nosspets till ände på stjärtfena med fenan ihopfälld så den blir så lång som möjligt. Används ofta på nejonögon, broskfiskar och likande.

    Ett tredje alternativ är FL, Fork Length. Det är måttet från nosspets till änden på mittersta strålen i stjärtfenan. Används som alternativ för TL på fiskar där stjärtfenan är stel och inte kan fällas ihop, t ex tonfisk.

    Är det frågan om mer vetenskapliga sammanhang så är SL vanligast men då står det ofta också vilka mått som använts. Måttangivelser i akvaristiska sammanhang är troligen TL, dock kanske modifierad så att man mäter längden utan att fälla ihop stjärtfenan. När det gäller vad fiskare påstår så bör man utgå från att de mätt den största längd de kunnat hitta överhuvudtaget och sen lagt på minst 50 %.

    Längden mäts alltid i en rak linje. Sen kan det finnas diverse modifieringar ibland, är t ex underkäken längst är det ibland så att man mäter från längst fram på överkäken.

    Hur som så finns det olika sätt att mäta och det bör man vara observant på eftersom det ju ibland kan bli rätt stor skillnad beroende på hur man mäter.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Bizi
      • February 2010
      • 10

      #3
      Hahaha "för att det inte ska bli så smidigt"
      Tack! Jag funderade iom att när man söker efter en fisksort man vill ha (eller rent av bara drömmer om) så står det väldigt varierande mått emellanåt vilket är liiiiiite förvirrande för en nybörjare som jag

      Kommentar

      Arbetssätt...