Bottenstädning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus Olsson
    • January 2002
    • 99

    Bottenstädning

    Hejsan

    Finns de något bra djur som städar sanden i akvariet? Funderar om de finns något slags kryp som är bra på att omvandla att skit fiskarna skapar Jag brukar städa mycket själv men tänkte att fanns de nått kräftdjur eller annat som kunde hjälpa till att dra ner de i sanden så måste de vara bra näring för växterna.
    /Magnus
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Räkor funkar bra, men beror ju givetvis på vad du har för fisk,
    Är lätt att dom blir mat annars=)
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Ancistrus_malen
      • March 2010
      • 47

      #3
      jag har hört att det finns en del malar som sköter det jobbet, men dom äter ju mest mat rester... ( såg en sådan för ca 1 månad sedan på Arken ) den var en vit variant.
      ganska tråkig men effektiv

      Kommentar

      • Mella
        • September 2007
        • 154

        #4
        Ursprungligen postat av Magnus Olsson
        Hejsan

        Finns de något bra djur som städar sanden i akvariet? Funderar om de finns något slags kryp som är bra på att omvandla att skit fiskarna skapar Jag brukar städa mycket själv men tänkte att fanns de nått kräftdjur eller annat som kunde hjälpa till att dra ner de i sanden så måste de vara bra näring för växterna.
        malaysiska sandsnäckor,brukar funka fint
        Sagt är sagt,.....

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Magnus Olsson
          Hejsan

          Finns de något bra djur som städar sanden i akvariet? Funderar om de finns något slags kryp som är bra på att omvandla att skit fiskarna skapar Jag brukar städa mycket själv men tänkte att fanns de nått kräftdjur eller annat som kunde hjälpa till att dra ner de i sanden så måste de vara bra näring för växterna.

          räkor och snäckor kan ta en del skit som fiskar producerar.

          dock kan man inte förlita sig på det.

          karet skall egentligen ta hand om det själv med alla de goda bakterier som finns i sanden / filtret.

          orkar inte karet ta hand om det själv, så har man nått fel med karet.

          antingen övermatning eller fel på fiskbelastningen.

          vanligast är nog en kombo av detta, dvs man matar för mycket och har för mycket / fel sorts fisk för karet.


          berätta mer om karet, storlek, hur länge har det varit igång, vilka fiskar har du ?


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Magnus Olsson
            • January 2002
            • 99

            #6
            Problemet är att de blir ansamlingar på vissa platser där de lägger sig uppå sanden. bakterierna borde inte har något problem om nått djur bara kunde röra upp de till lite mindre partiklar så de sjönk ner lite.

            Det är ett 300 liters som har vart igång i 3 år nu snart, mest guppies just nu, ett gäng Ancistrus malar, en stor rackare på över 10cm. En Praktbotia och en Siames. Rätt mycket växter, ett fluval 404 ytterfilter.
            /Magnus

            Kommentar

            • pontulf
              • November 2007
              • 480

              #7
              Kanske borde skaffa en pump till, ett innerfilter som det är kraft i. Då kommer nog skiten att hamna i ytterfiltret tillslut!
              Ancistrus är en jävel på att skita ner.

              Kommentar

              • Magnus Olsson
                • January 2002
                • 99

                #8
                Jo de är nog de o jag har 1 jättestor och 2 normalstora och 8 yngel så de lär inte bli bättre.

                Jo kanske skulle skaffa nått mer i pumpväg, funderade på att byta till nått annat foder med, kör mycket med flakes nu och guppies missar mycket. ifs så käkar väl Ancistrus upp det som hamnat på bottnet
                /Magnus

                Kommentar

                Arbetssätt...