Förberedelser inför diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • draft
    • December 2009
    • 86

    Förberedelser inför diskus

    Japp, som rubriken lyder, vad bör man tänka på då man drar igen ytterdörren och står med en påse diskus i handen?

    Sker inkoppningen som med "vanlig" fisk? Jag brukar lägga i påsen med fisk i karet för att sedan hälla i lika mycket akvarievatten som vatten från affären. Sedan väntar jag 20-30 min, tar fram en stor håv och håller den över en hink och häller i allt från påsen genom håven. På detta sätt får jag inte i något vatten från affären i mitt kar. Vet ej om detta är absolut nödvändigt men jag kör på det för jag tycker det funkar bra. Men hur gör man med diskus?

    Vad ska man mer ha förberett innan inköpet? Mediciner ifall nåt tråkigt uppstår?

    Obs, inredning, temperatur, storlek på kar etc. har jag pejl på. Vill bara få reda på lite "bra att ha" o metoder för själva hanteringen.

    Tråkigt om man skulle råka ha ihjäl både fisk och plånbok p.g.a. brist på information!
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Jag brukar faktiskt aldrig lägga i påsarna i akvariet, utan häller ut vattnet med fisk direkt i en hink eller bunke (om det är små fiskar) och börjar sen koppa i. Däremot koppar jag som sagt i vattnet från akvariet, dvs, väldigt lite vatten åt gången och inte hälften av den totala vattenmängden i hinken. Har först i 1-2 koppar, väntar i 10min, sen 1-2 koppar till väntar i 10 min. Utför procedur typ 3 ggr. E väl eg. ingen skillnad på diskus å annan fisk, det som e att man kan ta det lite försiktigt, alltså ganska lite vatten åt gången och gärna hålla på lite för långe än för kort. Kan tillochmed va lämpligt att köra en syresten i hinken och täck gärna över hinken med en filt eller tillhörande lock mellan koppningarna för att undvika stress.
    En annan grej förresten om butiksbiträdet inte redan gör så, så be om att få varje fisk i en separat påse då diskus tillhör de fiskar som lätt kan skada varandra (med vassa fenstrålar) under transporten hem.
    Lycka till!

    Ursprungligen postat av draft
    Japp, som rubriken lyder, vad bör man tänka på då man drar igen ytterdörren och står med en påse diskus i handen?

    Sker inkoppningen som med "vanlig" fisk? Jag brukar lägga i påsen med fisk i karet för att sedan hälla i lika mycket akvarievatten som vatten från affären. Sedan väntar jag 20-30 min, tar fram en stor håv och håller den över en hink och häller i allt från påsen genom håven. På detta sätt får jag inte i något vatten från affären i mitt kar. Vet ej om detta är absolut nödvändigt men jag kör på det för jag tycker det funkar bra. Men hur gör man med diskus?

    Vad ska man mer ha förberett innan inköpet? Mediciner ifall nåt tråkigt uppstår?

    Obs, inredning, temperatur, storlek på kar etc. har jag pejl på. Vill bara få reda på lite "bra att ha" o metoder för själva hanteringen.

    Tråkigt om man skulle råka ha ihjäl både fisk och plånbok p.g.a. brist på information!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • draft
      • December 2009
      • 86

      #3
      Aha, då har jag lite mer kött på benen...en fisk i varje påse var det ja

      Men bör man ha nåt första-hjälpen-för-diskus-kit hemma om man har ca en timme till närmaste affär och vad ska i så fall ingå?

      Kommentar

      Arbetssätt...