Juwel rio + katt=?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Juwel rio + katt=?

    Är full fight här hemma förtillfället mellan mig och morsan.
    Hon har fått för sig att katterna kan ramla ner och dränka sig om de går upp på akvariet. Nån som hört talas om liknande som faktiskt hänt?

    Så startar jag upp akvariet så får inte katterna vara nere i källaren något mer (där jag bor även 2 av katterna nattetid) jag tycker det är fel mot kissarna så jag har därför inte startat upp akvariet. Kan man förstärka på något vis så inte luckorna lossnar lika lätt?

    Annars får jag väl vänta tills mitt vikariat blir fast anställning så jag kan flytta (om det nu blir det).

    Detta blev även en liten gnälla av sig tråd
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Lossnar de verkligen så lätt? O_O Nu har jag bara täckglas på mina kar (har faktiskt lagt på dem sedan jag fick en kisse i huset igår. ^^) och inga sådana heltäckande ramper eller liknande... men.. visst sjutton låter det märkligt?
    Köp täckglas och lägg under annars, kanske? För att lugna mamma.
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Det är ju 3 "plastskivor" som ligger över akvariet. De två som är ut mot långsidorna sitter fast i den mittersta som lysrören sitter i och dessa "plastskivor" sitter i sin tur på en plastram som sitter fast på akvariet.

      Men hon är rädd för att de ska lossna och katterna åka ner i karet. SÅ jag har inte så mycket att säga till om

      Funderar på att sätta upp karet och ha det stå tomt ett par dagar. Då gör det ju inte så mycket om katterna skulle åka igenom, det enda som händer då är väl att de ripar karet lite på botten och att lysrören pajjar.

      Kommentar

      • eCiaL
        • December 2008
        • 11

        #4
        Hej!

        Tror inte det skall vara några problem, om inte kattera väger alltför mycket =)
        Jag tycker luckorna ligger stadigt och bra iaf.

        /Emil

        Kommentar

        • Lilla Damen
          • February 2008
          • 2649

          #5
          Har inget Juwel Rio...
          ... men väl fem katter http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=8244 som ser akvariumen som sina vattenskålar ...

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Vi har Juwel men vet inte om det är just Rio
            Vårt är på 54L och när du beskriver hur det ser ut så låter det som vårt.

            Vår katt är en stor och bastant kastrerad honkatt och hon älskar att ligga på locket (blir lagom varmt). Hon gillar även att man kan stoppa ner tassen och dricka ur karet i lilla springan på baksidan.

            Om det är ett liknande det jag har så kan du lugnt försäkra din mamma om att katten inte kommer trilla i. Och drunkna kommer katten ändå inte göra eftersom de alltid hittar en väg upp igen om de mot förmodan skulle trillar i

            Jag tror din mamma skyller lite på katterna men har något annat i kikaren
            Hon är kanske mer rädd för läckage eller att det inte ska bli skött ordentligt. Eller att det kommer lukta illa kanske .. Eller vad tror du?
            Det här med att katten skulle trilla igenom tycker jag verkar långsökt iaf
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • skojfisk
              • December 2009
              • 63

              #7
              Håller helt med dig Nina.
              Har en mycket närgången grannkatt som vält ner foderapparater mm och gillar att "fånga" fiskarna utifrån...
              Det borde ju inte vara något problem, och om katten skulle fara i trots allt så kommer den upp på en röd sekund, tro mig Dessutom simmar de bra.
              Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

              Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Nina, du har rätt delvis iaf. Hon har alltid varit emot akvarium och blev arg när jag köpte det nya. Och nu när det är dags att starta upp det så är hon ännu argare. Just nu pratar vi inte ens med varandra.

                Men visst kan det vara sån att hon är rädd för läckage. Men mest är hon nog rädd om katternas liv då de är hennes barn. Tror inte hon skulle överleva om något hände dem.

                Men ska ställa upp akvariet så får vi se hur katterna gör om det ligger uppe på det eller inte. De nuvarande akvariumen bryr de sig inte i iaf.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Vet du vad jag tycker du gör
                  Sätt upp karet utan vatten och låt det stå så till en början. Du kan ju tända belysningen för att locka katterna att ligga uppepå så ser din mamma att de inte trillar igenom
                  Sen har hon inte det att skylla på iaf
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • gickan_87
                    • November 2003
                    • 1873

                    #10
                    Smart, det ska jag göra!

                    Kommentar

                    • Yollis
                      • February 2010
                      • 479

                      #11
                      jag har ett kar med täckskivor i glas... med en uråldrig lysrörsramp bara. Jag har varit livrädd att de ska spricka, dom har verkligen bångnat av kattvikten. (har 3 bengaler)
                      Men nu har sambon fixat plexiglas istället så nu kan jag andas ut!
                      Är inte rädd för katternas liv (de klarar sig!) mer för karet och inredningen
                      /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                      "Happy Wife - Happy Life"

                      Kommentar

                      • Grottbert
                        • November 2009
                        • 340

                        #12
                        Jag har en 9kg mainecoon som har varit uppe på mitt trigon 190(samma typ av plast och fäste fast större platta). Den bågnade lite men det höll. Det vi gjorde var att spruta med en blomspruta varje gång man såg att han var på väg upp, då slutade han tillslut.

                        Kommentar

                        • Snap3
                          • May 2009
                          • 145

                          #13
                          Har inte hört att någon katt drunknat i ett akvarium. Däremot katter som hoppas på akvarium så att glaset gått sönder.

                          Kommentar

                          • gickan_87
                            • November 2003
                            • 1873

                            #14
                            Det har löst sig ändå. Morsan frågade om jag ville köpa grus och växter idag, så nu står karet på plats och jag ska snart fylla det över natten så vi ser att det är tätt

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av gickan_87
                              Det har löst sig ändå. Morsan frågade om jag ville köpa grus och växter idag, så nu står karet på plats och jag ska snart fylla det över natten så vi ser att det är tätt
                              Wow.. Vilken helomvändning
                              Hon har kanske tjuvkikat här på forumet och insett hur mycket du brinner för detta

                              Grattis och lycka till
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...