polypterus senegalus - hur gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boomaddo
    • March 2009
    • 117

    #16
    Ursprungligen postat av Johanski
    Har karet varit tomt i två veckor så kan du räkna karet som helt nystartat. Utan fisk i ett akvarium så bygga det inga goda bakterier som bryter ned ammonium och nitrit.
    jag bytade från grus till sand för 2 veckor sen, samt att jag använde ½ av de gammla vattnet '(: + att ett gäng kardinaler har gått där sen dess
    54 L SA

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #17
      Senegalis är som andra fengäddor, glupska och äter allt som går in i munnen. Jag har två stycken som går tillsammans med Syd och Centralamerikanska ciklider. De är inte speciellt sena på maten, och de är rätt så aktiva en stor del utav dygnet.

      Men jag tycker nog att 200 liter är i minsta laget för dem, 400 skulle jag vilja rekomendera som ett minimum.

      Det bifogade kortet är på en utav mina, h*n är ungefär 12-15 cm.
      Bifogade filer
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • boomaddo
        • March 2009
        • 117

        #18
        Ursprungligen postat av ciklidtok
        Senegalis är som andra fengäddor, glupska och äter allt som går in i munnen. Jag har två stycken som går tillsammans med Syd och Centralamerikanska ciklider. De är inte speciellt sena på maten, och de är rätt så aktiva en stor del utav dygnet.

        Men jag tycker nog att 200 liter är i minsta laget för dem, 400 skulle jag vilja rekomendera som ett minimum.

        Det bifogade kortet är på en utav mina, h*n är ungefär 12-15 cm.
        H^n var fin jag tycker min är väldigt sen på maten vad ger du den? och hur ofta?
        54 L SA

        Kommentar

        • sjebbe
          • March 2009
          • 440

          #19
          Dem luktar sig till maten. Dem ser väldigt dåligt. Har flera arter av polypterus, dock bara två senegalus. Tycker att synen blir sämre ju större dem blir men luktorganet verkar utvecklas till det bättre.

          Dem förstår att det är matdax när maten har legat i karet i någon minut. Dem lär sig även att läsa av andra fiskar när det är mat tycker jag mig se.
          Mina två har jag haft drygt ett år och verkar ha stannat av lite runt 20 cm. Mkt aktiva och roliga urtidsfiskar!

          Mina äter som sagt allt, pellets, räkmix, artemia, röda mygg, räkor och rå fisk.
          450 L - Channa pulchra
          720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #20
            H^n var fin jag tycker min är väldigt sen på maten vad ger du den? och hur ofta?
            De äter samma mat som de övriga fiskarna. Räkmix, frysta räkor, ciklidpellets både mini och midi, ciklidgranulat och mygglarver. Om det finns att få tag på så får de även levande föda...levande mygglarver, stimfisk och egenuppfödda guppy/platy yngel. På sommaren får de även daggmaskar

            De får mat mellan 2-4 gånger om dygnet....beroende på förhållanden....ibland får de "svälta" ett par tre dygn......De växer och verkar vid utmärkt hälsa...
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • boomaddo
              • March 2009
              • 117

              #21
              Ursprungligen postat av ciklidtok
              De äter samma mat som de övriga fiskarna. Räkmix, frysta räkor, ciklidpellets både mini och midi, ciklidgranulat och mygglarver. Om det finns att få tag på så får de även levande föda...levande mygglarver, stimfisk och egenuppfödda guppy/platy yngel. På sommaren får de även daggmaskar

              De får mat mellan 2-4 gånger om dygnet....beroende på förhållanden....ibland får de "svälta" ett par tre dygn......De växer och verkar vid utmärkt hälsa...
              Det låter bra jag gav min lite torsk innan idag som hon glatt slukade.
              De där med levande föda. jag har zebraciklider som precis har ynglat av sig, de är inga problem att de henne nånna yngel på 1-2 cm?

              en till fråga som ingen har svarat på. vad ska jag mata mina zebraciklid yngel som är 4-6 dagar gamla?
              54 L SA

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #22
                en till fråga som ingen har svarat på. vad ska jag mata mina zebraciklid yngel som är 4-6 dagar gamla?
                Är de frisimmande, så brukar de kunna hitta mat, men är du osäker, så smula sönder lite extra flingfoder och släpp ner. Går de ensam i ett yngelakvarium, så kan du ge dem cyklops eller artemia.
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                Arbetssätt...