polypterus senegalus - hur gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boomaddo
    • March 2009
    • 117

    polypterus senegalus - hur gör man?

    hej jag tänkte köpa denna (fisk) nån gång i framtiden. vad ska jag tänka på för att hålla denna i ett akvaire

    -hur stort akvarie?
    -kan den gå med andra fiskar? isf vilka?
    -vatten värde, indredning?

    andra förslag, allt välkommnas

    ps.
    jag har 2 dagar gammla zebra-ciklid yngel- vad ska jag mata dem med, jag brukar ge de stora pellets (:
    54 L SA
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Micke_nes
      • January 2009
      • 64

      #3
      Har två stycken utav dessa. Det du bör tänka på är att de växer snabbt samt är glupska. Mina äter i stort sett allt som får plats i deras munnar och mer därtill. De är ca 10cm nu och de äter vuxna Guppies utan bekymmer. Visst den blir över 40cm men tänk också på att de blir ganska grova så de ska inte gå i något under 200liter.

      Undrar du något mer är det bara att hojta till.

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Har aldrig haft nån fengädda men jag är inte helt tappad när det gäller fisk. Tycker att zoopets minikrav på akvarievolym och längd är alldeles för litet för en större fengädda. ( Det här är en parantes men personligen tycker jag att oavsett om det är en fisk som rör sig lite så är ett kar på 120cm för litet för en fisk som är över 25cm, tycker tillochmed att fisk som är 20cm är ett gränsfall för 120cm kar).
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • boomaddo
          • March 2009
          • 117

          #5
          tack för alla bra svar och om jag har förstått rätt är Senegalus den minsta av polypterusarna?
          54 L SA

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Något som vore coolt vore om du köpte ett mkt större akvarium än 400l, som gjorde att dina polypterus senegalus såg ut som små guppysar. Dvs ett akvarium på 700-800l DET vore coolt!
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Senegalus växer väl inte speciellt snabbt. De blir oftast runt 20 cm och stannar nästan av där, eller växer oerhört långsamt iaf. Sen tror jag det kan vara skillnad på om du får tag i odlade eller VF.

              Funkar ihop med det mesta som inte går in i munnen. Andra fengäddor, större ciklider som EJ är aggressiva (fengäddorna hinner inte med annars, de är långsamma på maten)

              Svenskt vatten går bra. Gömställen uppskattas.

              Kommentar

              • boomaddo
                • March 2009
                • 117

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Senegalus växer väl inte speciellt snabbt. De blir oftast runt 20 cm och stannar nästan av där, eller växer oerhört långsamt iaf. Sen tror jag det kan vara skillnad på om du får tag i odlade eller VF.

                Funkar ihop med det mesta som inte går in i munnen. Andra fengäddor, större ciklider som EJ är aggressiva (fengäddorna hinner inte med annars, de är långsamma på maten)

                Svenskt vatten går bra. Gömställen uppskattas.
                Är det en Senegalus som du har som avatar? (:
                jag tycker de är dåligt att de andra polypterus är GoldMember märkrta här på zoopet


                vad ska man ha för sand/grus, jag har engelsk sjösten liggandes? funkar de? (:
                Senast redigerad av boomaddo; 21 February 2010, 00:15.
                54 L SA

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Ursprungligen postat av boomaddo
                  Är det en Senegalus som du har som avatar? (:
                  jag tycker de är dåligt att de andra polypterus är GoldMember märkrta här på zoopet


                  vad ska man ha för sand/grus, jag har engelsk sjösten liggandes? funkar de? (:
                  Nej, det är en Polypterus endlicheri endlicheri.

                  Fin sand rekommenderas, annars kan de i tron om att det är mat svälja stenar, vilket inte är så bra.

                  Kommentar

                  • Micke_nes
                    • January 2009
                    • 64

                    #10
                    Enligt ett annat fiskforum så är den största dokumenterade senegalus 47cm lång. Visst det tar ett tag innan den kommer upp till den storleken. Mina två växer så det knakar. Kanske skämmer bort dom med maten (strömming, musslor, levande, räkor samt pellets)
                    Men de fungerar jättebra med mina Channa bleheri än så länge

                    Bomaddo: vilka fiskar har du i karet nu?

                    Kommentar

                    • Robin_Hedstrom
                      • January 2005
                      • 1818

                      #11
                      Ursprungligen postat av boomaddo
                      Är det en Senegalus som du har som avatar? (:
                      jag tycker de är dåligt att de andra polypterus är GoldMember märkrta här på zoopet
                      250kr för den informationen är väl inte så dyrt.
                      /Robin Hedström
                      http://www.robinhedstrom.se/

                      Kommentar

                      • boomaddo
                        • March 2009
                        • 117

                        #12
                        hej,, idag var jag och köpte en senegalus till mitt 160 L kar karet är tomt men har varit i gång i 2 veckor, hon verkar trivas (: Det är bara en sak jag undrar nu; när jag kom hem och fått ner henne i karet så märkte jag att hon bara har ett öga :O skadan ser ut att vara gammal.. klarar hon sig med bara ett öga? hon har ju gjort det än sålänge.. men bäst att fråga
                        54 L SA

                        Kommentar

                        • Micke_nes
                          • January 2009
                          • 64

                          #13
                          Ursprungligen postat av boomaddo
                          hej,, idag var jag och köpte en senegalus till mitt 160 L kar karet är tomt men har varit i gång i 2 veckor, hon verkar trivas (: Det är bara en sak jag undrar nu; när jag kom hem och fått ner henne i karet så märkte jag att hon bara har ett öga :O skadan ser ut att vara gammal.. klarar hon sig med bara ett öga? hon har ju gjort det än sålänge.. men bäst att fråga
                          visst klarar den sig med ett öga ( de ser i stort sett inget ändå) Men vad gav du för den? Jag skulle aldrig betala fullpris för en så allvarligt skadad fisk.

                          Kommentar

                          • boomaddo
                            • March 2009
                            • 117

                            #14
                            jag vet inte vad fullpris brukar vara. men jag betalade 89 kr. det som stod på prislappen :/
                            54 L SA

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #15
                              Har karet varit tomt i två veckor så kan du räkna karet som helt nystartat. Utan fisk i ett akvarium så bygga det inga goda bakterier som bryter ned ammonium och nitrit.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...