Söker fisk som rensar undan skit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    Söker fisk som rensar undan skit

    Har ett akvarium på 540 liter, 25 grader varmt, halvväxtigt och neutralt ph.

    I går 2 blåciklider, 2 palett ciklider, 3 praktbotier, 2 ancistrus, 1 gibbiceps, 10 kongotetror.

    Har en gibiceps som skitar ned så otroligt mycket, övriga fiskar hjälper väl till en del också. Ser inte så roligt ut när fiskarna bråkar lite om algtabletter och det rör upp massor av skit. Och det är ganska mycket rötter och så, "damsugning" blir därmed ganska omständigt när man måste möblera om akvariet varje gång man ska ned och gräva.

    Finns det någon fisk som kan hjälpa mig med problemet med ditritusen? gärna något lite robustare, dom minsta pansarmalarna går bort. alla fiskar är ganska små ännu så det är ingen fara att införa något mer som ungfisk. Söker något som städar utan ordentligt på botten., någon som har en idée?
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Inga fiskar äter bajs. Däremot så vill jag slå ett slag för dvärggiraffnosmalen, otroligen energi och rör om sanden nästan konstant, det bör hjälpa dig med ditt problem.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Isf bör du räkna fiskarna före och efter du släppt i malen och den vuxit till sig om det är Anaspidoglanis Macrostoma du menar?
      Då är det nog bättre att se över filtreringen i karet.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Lellel2
        • September 2009
        • 199

        #4
        Är den farlig på att äta fiskar? Har ganska fint grus på botten, 2-4 mm tror jag det är.

        Har inga problem med vattenvärden, det är bara att hassan producerar omöjligt mycket skit. Skulle gissa på att han är 5-6 cm kanske så antingen har han en algtablettlangare där nere eller så borde han bli mindre och mindre så mycket han skiter.. Hur gör jag för att få filtret att ta det där bättre? Har BTN som filter så det rinner in i bakgrunden på ena sidan och genom filtret och till pumpen på andra sidan. Det ligger på 2300 l/h tror jag. Ska jag testa rikta ned utblåset för att virvla upp det? Göra större hål i bakgrunden?

        Blåcikliderna äter sig igenom en hel del skit om dagen så dom vet nog inte att dom inte borde göra det, in åker smutsigt grus och ut kommer rent grus utan avföring. Får väl erkänna att jag matar ganska friskt med flytpellets men är mer sparsam på algtabletterna, det är lite alger på rutan men absolut inte farligt.
        "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
        Work smart, not hard

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Lellel2
          Ska jag testa rikta ned utblåset för att virvla upp det?
          Det är nog rätt väg att gå, prova det först och sedan kanske även byta till lite grövre sand om det inte hjälper.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Nej, den är inte särskilt aktiv fiskjagare alls. Dock var de jag hade bara runt 10 cm så jag vet inte hur de beter sig när de blir äldre.

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Malaysisk sandsnäcka rör om sanden och drar ner skit till växterna.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Grottbert
                • November 2009
                • 340

                #8
                Tänkte precis säga det, skaffa lite sniglar. Dom bryter ner näring som finns kvar i avföringen i ännu mindre bitar som är enklare för bakteriefloran att bryta ned. Man kan säga att dom äter skit(fast dom äter ju bara det som fisken inte klarade av att bryta ned)

                Kommentar

                • Lellel2
                  • September 2009
                  • 199

                  #9
                  Det skulle faktiskt vara mycket intressant. Om jag förstått det rätt kommer inte prakt botierna ta dom heller i alltför stor utsträckning, praktisarna är runt 4 cm skulle jag gissa.

                  Hur många tror ni man måste skaffa för att dom ska kunna etablera sig i ett 540 liters kar. Är inte alltför orolig att dom ska ta över akvariet, tror botierna kommer festa på ungarna och hålla en balans.

                  Jag ska nog testa med såna.
                  "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                  Work smart, not hard

                  Kommentar

                  Arbetssätt...