Transportera skalarer långt - Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjoz
    • April 2007
    • 74

    Transportera skalarer långt - Hjälp

    Hej,

    Jag har 6st stora fina skalarer som måste flyttas närmare 50 mil uppåt i landet. Har läst på en del om förflyttningar i andra trådar men skulle gärna få lite mer specifik info för just dessa fiskar. Dom är ju så höga med sina långa fenor.

    Vad ska jag tänka på?

    Tack på förhand
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #2
    Ursprungligen postat av Bjoz
    Hej,

    Jag har 6st stora fina skalarer som måste flyttas närmare 50 mil uppåt i landet. Har läst på en del om förflyttningar i andra trådar men skulle gärna få lite mer specifik info för just dessa fiskar. Dom är ju så höga med sina långa fenor.

    Vad ska jag tänka på?

    Tack på förhand
    Hej

    Här kommer några råd:

    Försök att få tag i stora transportpåsar från någon butik.
    Packa fiskarna en och en.
    Transportera dem i kylväska/frigolitbox så att de håller värmen.
    Undvik att mata fiskarna ca två dygn innan flytten

    Jag tror inte att det är några problem med en transporttid på 6-8 timmar utan syrgas men det kanske finns andra här på forumet som kan svara på detta.

    När du kommer fram och ska koppa in fiskarna på nya stället handlar det väl mest om att ta god tid på sig så att fiskarna hinner aklimatisera sig till den nya miljön.

    Hoppas att alt kommer att funka bra för dig.

    //Roger
    Discus for life

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Tänkte bara tillägga att om du inte är ensam i bilen så be gärna nån att kolla i kylväskan då och då eller ännu bättre se till att påsarna står upprätt så att inte de ligger horisontellt under hela bilfärden, uppskattas inte av skalarer, diskus och andra fiskar med den kroppsformen. Får du inte tag på nån kylbox så kör rätt rejält med varmluft i bilen åtminstone då och då, detta skadar eg. inte att göra även om du har kylbox med tanke på den vargavinter vi har fått i år.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Bättre att låta bli med kollande på dom. Lugnare att få mörkt ostört ist. Några vattenfyllda petflaskor med lagom temp hjälper till med att hålla värmen i lådan.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • pello
          • May 2008
          • 109

          #5
          Om man nu skulle ha plats i bilen, vad säger ni om en 30liters vinhink med luftpump eller filterpump och liten värmare kopplat till cigtänduttaget?

          Jag råkar ha en omvandlare från bilbatteri till 230V.

          Kommentar

          • Bjoz
            • April 2007
            • 74

            #6
            Tack för alla tips, nu ska det nog gå bra

            Kommentar

            Arbetssätt...