Fråga om ljusrampen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christoffer_G
    • September 2009
    • 371

    Fråga om ljusrampen

    Fick idag hem ett av mina akvarier som ja har i min plan..köpte ett begagnat 80 liters åleds kar=)..men en fråga har sett kompisens kar och under ljusrampen har han ett plastskydd som skyddar lampan mot stänk osv osv men ja har inget på mitt..mehövs det ett sånt skydd?? eller kan man skära till en til glasskiva och ha under armaturen?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ne jag har inte nåt på mina ramper alls. men täckglas bör du ju ha över akvariet.

    Kommentar

    • Christoffer_G
      • September 2009
      • 371

      #3
      yes täckglaset har ja och så men är rädd att det ska skvätta upp vatten på ljusröret efter som det är oskyddat precis ovanförvattenytan

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Min "Åled-ramp" har glas som skydd
        (funderar själv på hur man tar bort glaset när det är dags för att byta ut T5-röret )
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Christoffer_G
          • September 2009
          • 371

          #5
          yes min polare har skydd med men inte ja:P..så ja vet inte för mitt kar är 5 år gammalt så vet inte om dom hade skydd förr:P..men har mailat arnold på åled och frågat va han säger=) annars får ja be glasmästaren att skära ut ett glas som ja kna sätta rampen på

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            men nu förstår jag inte..har du täckglas så skyddar väl dom din armatur? det är väl inte så farligt med lite stänk på rören. jag har kört utan täckglas förr o det har aldrig hänt nån olycka.

            Kommentar

            • Christoffer_G
              • September 2009
              • 371

              #7
              jo ja har täckglas..men inget som skyddar ljusröret ifrån vattnet om du förstår=),,ja har själv svårt att förklara detta hahah men ska försöka hitta en länk på en bild så alla fattar:P

              Kommentar

              • legis
                • November 2009
                • 95

                #8
                I mitt nya 54L finns inget glas mellan vattnet och lysröret.

                Kommentar

                • Christoffer_G
                  • September 2009
                  • 371

                  #9
                  Ursprungligen postat av legis
                  I mitt nya 54L finns inget glas mellan vattnet och lysröret.
                  Då kanske det inte är så farligt? för är nojjig att det ska hända nått om det stänker upp vatten på ljusröret eller nått sånt hehe=)

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Ursprungligen postat av Christoffer_G
                    jo ja har täckglas..men inget som skyddar ljusröret ifrån vattnet om du förstår=),,ja har själv svårt att förklara detta hahah men ska försöka hitta en länk på en bild så alla fattar:P
                    A gärna för jag är inte riktigt med hur du menar med att täckglaset inte skydda från vattnet. täcker inte täckglaset över hela akvariet?

                    Kommentar

                    • Christoffer_G
                      • September 2009
                      • 371

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      A gärna för jag är inte riktigt med hur du menar med att täckglaset inte skydda från vattnet. täcker inte täckglaset över hela akvariet?
                      Nope den täcker inte hela akvariet utan ljusrampen ligger helt ovanför vatten ytan och glaset ligger framför rampen...

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        aahaa.. ett täckglas till kanske

                        Kommentar

                        • Christoffer_G
                          • September 2009
                          • 371

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          aahaa.. ett täckglas till kanske
                          ja funderar på det med får ga till glasmästaren någon dag=) så snart har man alla grejer så man kan starta upp karet=)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...