När bör man avliva en fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    När bör man avliva en fisk?

    Efter en kommentar i min projekttråd började jag tänka lite.

    Vad är bäst?

    Låta en fisk som med 100% säkerhet kommer att dö självdö, eller avliva den snabbt med en hammare eller liknande.

    Har haft otur och känt att jag behövt avliva både guppys och en fjärilsciklid, då de allihop hängt på ytan / andats flämtande / inte kunnat simma rakt / inte reagerat på håven osv. osv. Är det bara jag som tycker det är rätt att avliva dem istället för att vänta på att kunna plocka upp döda fiskar?
  • Eidesdotter
    • December 2009
    • 219

    #2
    Jag tycker det är bättre att avliva, särskilt om man verkligen ser att fisken lider svårt och man inte har någon behandling att erbjuda.

    Att självdö kan ta flera veckor i värsta fall (eller gå på ett par timmar, det beror ju på) och det känns inte så snällt och är inte så roligt att titta på varje dag heller.

    Sedan går åsikterna om bästa avlivningssätt isär, det finns trådar om det här på forumet.

    Men hittar man en metod som är effektiv och man är bekväm med/bra på så tycker jag personligen att avlivning är att föredra.
    I naturen självdör inte många fiskar (om alls några), de blir uppätna av andra. Som akvarist är det ens ansvar att agera rovfisk i sådana lägen tycker jag. Fast det är ju inte kul...

    Kommentar

    Arbetssätt...