Vet fiskar vad klockan är?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legis
    • November 2009
    • 95

    Vet fiskar vad klockan är?

    Svaret är givetvis nej men lite konfunderad blir jag när de vid exakt samma tid radar upp sig varje kväll. Jag brukar mata kl 19 på kvällen och det slår aldrig fel att de ~5 minuter i förväg ligger på rad vid utfodringsstället. Inte bara en eller två, utan i stort sett alla 60. Så vad använder fiskar egentligen för att uppskatta tidpunkter? De kan inte gå efter stjärnor eller måne på den plats jag har dem.
  • Christoffer_G
    • September 2009
    • 371

    #2
    kan ju även vara så att dom så som mäönniskor har inövade rutiner:P eller nått hehe

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Betingade reflexer, se Pavlos Hundar för exempel.

      Kommentar

      • Eidesdotter
        • December 2009
        • 219

        #4
        De har en inre klocka. Den är nog som regel bättre och mer exakt än vår egen bioklocka dessutom.

        (Minns när jag jobbade med får, getter och grisar på Barnens zoo och man gick över från vintertid till sommartid och vice versa. Var ett j-a brölande och stökande för att frukosten kom en timma för sent eller för att man skulle "gå och lägga sig" en timma för tidigt...!)

        Men vad fiskarna använder sig av för att "mäta" tiden vet jag inte. Om du tänder och släcker samma tid varje dag kan de nog helt enkelt lära in hur lång tid som går mellan de tiderna. Det lagras kanske i cellerna på något vis?
        Fåren på Barnens zoo hade ju f.ö. inte heller stjärnor och sånt att gå efter, de var instängd i stallet på kvällen.

        Kommentar

        • legis
          • November 2009
          • 95

          #5
          Jo, någon typ av inre klocka borde det vara. Betingade reflexer borde vara baserat på någon typ av händelse, som i exemplet med Pavlov. Men här kan inte tidslaget förknippas med något annat som händer ungefär samtidigt som ljud, ljus, rörelser etc.

          Här tänds ljuset automatiskt kl 09 varje dag och således sker matning ~10 timmar senare. Imponerande är det, oavsett vilken typ av förmåga de innehar

          Kommentar

          • Nebbiolo
            • October 2009
            • 70

            #6
            Klart de vet vad klockan är! Nej, de vet nog inte det, men de verkar ha nån sorts tidsrytm, våra fiskar visar sig också vid ungefärlig matdags. Tmmen innen kan det ha sett helt tomt ut i karet....Men så plötsligt är alla framme och stimmar vid glaset! Helt klart har fiskarna nån sorts inbyggd klocka. Kanske inte så konstig, när djur i sin naturliga miljö anpassar sig efter tidvatten och regnperioder och allt vad det är.

            Kommentar

            Arbetssätt...