Flytta inkört filter till nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    Flytta inkört filter till nytt akvarium

    Att jag ska köpa ett nytt akvarium är nog nu mer än bara planer och jag planerar att köpa det denna eller nästa vecka. Kommer bli ett runt 100L, kanske ska starta projekttråd?

    Iallafall så har jag just nu två filter i mitt 200L. Köpte ett nytt kraftigt fluval för några månader sedan för jag ansåg att det var lite för lite med det gamla eheimfiltret(som på paketen ska klara 200L).
    Båda filtrerna är iaf väl inkörda.

    När jag köper det nya akvariet tänkte jag använda eheimfiltret till det samtidigt som jag fyller upp med 1/3 vatten från det gamla akvariet. Bör jag krama ur filtret så det värsta böset försvinner innan eller bara sätta ner på direkten? Sen för att bakterierna inte ska dö måste jag väl slänga ner några fisk eller vad är bäst för att bakteriekulturen ska bevaras?
    Ska man starta ett nytt filter vet jag ju att man ska vara försiktig men hur ska jag göra i detta fallet?

    Vore ju bra om jag fick svar innan midnatt så jag slipper bli nominerad för årets dummaste trådar 2010 också.

    // Janson
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Du kan lugnt flytta över filtret till ditt nya kar, om du samtidigt tar 1/3 vatten från det gamla akvariet så kan du lugnt stoppa i lite fisk med en gång. Om du vill krama ur filtermaterialet så gör det i det nya akvariet så slipper du använda så mycket vattenberedningsmedel.
    Ser fram emot bilder när du kommer igång.
    OBS, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av janson
      Att jag ska köpa ett nytt akvarium är nog nu mer än bara planer och jag planerar att köpa det denna eller nästa vecka. Kommer bli ett runt 100L, kanske ska starta projekttråd?

      Iallafall så har jag just nu två filter i mitt 200L. Köpte ett nytt kraftigt fluval för några månader sedan för jag ansåg att det var lite för lite med det gamla eheimfiltret(som på paketen ska klara 200L).
      Båda filtrerna är iaf väl inkörda.

      När jag köper det nya akvariet tänkte jag använda eheimfiltret till det samtidigt som jag fyller upp med 1/3 vatten från det gamla akvariet. Bör jag krama ur filtret så det värsta böset försvinner innan eller bara sätta ner på direkten? Sen för att bakterierna inte ska dö måste jag väl slänga ner några fisk eller vad är bäst för att bakteriekulturen ska bevaras?
      Ska man starta ett nytt filter vet jag ju att man ska vara försiktig men hur ska jag göra i detta fallet?

      Vore ju bra om jag fick svar innan midnatt så jag slipper bli nominerad för årets dummaste trådar 2010 också.

      // Janson
      Kommer att bli den smartaste tråden 09 då du skrev svaren själv som du frågade om i din tråd
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • janson
        • July 2009
        • 300

        #4
        Haha något frågetcken hade jag väl ändå med.

        Nä men vad händer med bakterierna i ett igångkört filter om man sätter ner det i ett akvarium utan fiskar eller med för lite?

        Då kommer väl ändå en del av dem dö? Eller har jag missuppfattat det fel?

        Kommentar

        • janson
          • July 2009
          • 300

          #5
          Hej igen. Har inte hunnit fixa något än men hade tänkt fylla på vatten i det nya imorgon.

          Frågan kvarstår dock. Vad skulle hända om man stoppar ner ett filter med goda bakterier i ett akvarium ytan fiskar? Kommer de klara sig ändå? Hjälp mig att förstå.

          // Janson

          Kommentar

          • Racerman
            • January 2010
            • 80

            #6
            ingen expert men du bör stoppa i nåra fiskar för att hålla igång bakterierna..
            240liter Tetror, Co2, PMDD
            110liter Äppelsnäckor... thats it

            Wow. That's amazing. I'm, like, totally green with jealous rage right now.

            Kommentar

            • Eidesdotter
              • December 2009
              • 219

              #7
              Håller med Racerman. Bakterierna lever av fiskarnas avfall. Utan avfall svälter bakterierna.

              Kommentar

              Arbetssätt...