Farligt att sova nära akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #16
    nu är det ju inte ljudet av filter som TS talar om här utan strålning Back on topic plox. *flinar*
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • carr77
      • May 2009
      • 75

      #17
      Jo

      Ursprungligen postat av Marnat
      Jag blev lite nyfiken på det där med att sova nära elektrika fält nu, var tvungen att googla en hel del :P

      Tydligen efter vad jag läst i studier om saken så är de elektriska fält som omger dels kylskåp men även andra elektriska produkter relativt små, du måste upp i ganska rejält höggre ampere och watt antal för att det elektriska fältet skall utgöra en större fara för ditt liv. Givetvis kan det vara cancerbildande, men å andra sidan är det inget man vet med säkerhet.

      Betänk då att du dör av cancer om du äter 70kg potatischips om dagen :/
      Stay away from crisps!!
      Jo de va de me canser ja va oroli för. Vill inte dö i canser. Inte pesten eller lepra heller. Så ja var tvungen att cheacka. Men tack för informationen.
      240 L:
      3 Mosaikguramisar 9 Dvärg guramis
      7 Zebrafiskar2 Corodoras pansarmal
      3 Khuliiålar10 Guppies

      Kommentar

      • nesseman
        • December 2007
        • 362

        #18
        ja hade aldrig vågat sova så nära med tanke på hur ja snurrar i sängen. Hade slagit hål i glaset eller nåt å dränkts haha

        Kommentar

        • Broddan
          • February 2007
          • 536

          #19
          På mitt eheim ytterfilter varnar de personer med pacemaker att komma för nära(20cm).

          Så här står det: Obs! Vid dessa pumpar kan magnetfält framkalla elektroniska eller mekaniska störningar eller skador. Detta gäller även pacemakers. Erfordliga säkerhetsavstånd anges i handböcker till de mediciniska utrustningarna.

          Är dock inte orolig
          Hälsningar

          D

          Kommentar

          • carr77
            • May 2009
            • 75

            #20
            -

            vene om vi har ett pacemaker filter. Men sova en bit frår akvaiumet (20 cm) ska väll inte va nåra problem med.
            240 L:
            3 Mosaikguramisar 9 Dvärg guramis
            7 Zebrafiskar2 Corodoras pansarmal
            3 Khuliiålar10 Guppies

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #21
              Ursprungligen postat av carr77
              vene om vi har ett pacemaker filter. Men sova en bit frår akvaiumet (20 cm) ska väll inte va nåra problem med.
              Pacemaker är inget filter direkt( ) utan en batteridriven hjärtstimulator som hjälper hjärtat att jobba !

              Nuförtiden tror jag knappast att det är farligt att sova nära ett akvarium eller stå nära en microvågsugn med pacemaker, då de har inbyggt skydd för detta.


              Med andra ord kan du sova bredvid ditt akvarium och njuta av skvalandet!
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              Arbetssätt...