Berätta om era akvarieolyckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    #31
    Jag har ett antal gånger varit borta 2 veckor och låtit fiskarna fasta utan problem. Har jag haft yngel har jag använt elektronisk fodermatare och när det inte fungerar med torrt foder en väldigt väl instruerad kompis...
    Hälsningar

    D

    Kommentar

    • skojfisk
      • December 2009
      • 63

      #32
      När jag va typ 4-5 år hade vi ett pytteakvarium med 1 ancistrus, 1 guldfisk och 2 platy, platyerna trivdes och lekte och fick yngel, guldfisken åt upp dem, fick yngel, guldfisken.... osv. Guldfisken fick vita utväkter, såg inte klok ut, en platy strök med, guldfisken också efter ett tag... vi visste ju inte att det fanns medusin i rättan tid så klart, så mamma hällde vodka i vattnet och tog kål på de sista.

      Nån dag senare pratar vi med en kille som haft akvarium i hela sitt liv, gissa vad han säger:
      "Vaa? Varför gjorde ni så? Det finns ju medecin mot det!"

      Då känner man sig förjävlig, det kan jag lova..
      Vad har vi lärt oss?
      Prata med nån som kan innan du gör nåt! Before you do what you think, THINK!!
      Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

      Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #33
        Ursprungligen postat av skojfisk
        När jag va typ 4-5 år hade vi ett pytteakvarium med 1 ancistrus, 1 guldfisk och 2 platy, platyerna trivdes och lekte och fick yngel, guldfisken åt upp dem, fick yngel, guldfisken.... osv. Guldfisken fick vita utväkter, såg inte klok ut, en platy strök med, guldfisken också efter ett tag... vi visste ju inte att det fanns medusin i rättan tid så klart, så mamma hällde vodka i vattnet och tog kål på de sista.

        Nån dag senare pratar vi med en kille som haft akvarium i hela sitt liv, gissa vad han säger:
        "Vaa? Varför gjorde ni så? Det finns ju medecin mot det!"

        Då känner man sig förjävlig, det kan jag lova..
        Vad har vi lärt oss?
        Prata med nån som kan innan du gör nåt! Before you do what you think, THINK!!

        Synd på spriten :P

        Kommentar

        • skojfisk
          • December 2009
          • 63

          #34
          Ursprungligen postat av Albinfiskare
          Synd på spriten :P
          Mamma sa att hon var glad att bli av med den, den var äcklig eller något. Att simma till döds i alkohol, det skulle väl va något? Speciellt för en frisk och oskyldig ancistrus plus en platy. Fy vad jag skäms för det...
          Senast redigerad av skojfisk; 09 December 2009, 20:21. Anledning: stavningsfel
          Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

          Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.

          Kommentar

          • malawifisken
            • August 2008
            • 969

            #35
            Ett yttefilter pumpade ut ca 50L vatten= Fick byta lite golv.
            Botten på mitt 720L akvarium gick åt skogen och tömde hela karet + fiskar= Fick byta mycket golv.

            När det gäller matning när man är bortrest så har jag en far som haft en del akvarium. Så han fixar både matning och vattenbyten lika bra som jag=)
            Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

            Kommentar

            • Eidesdotter
              • December 2009
              • 219

              #36
              För drygt 10 år sedan hittade jag mitt drömakvarium, mitt första "större" akvarium. Det var begagnat men såldes i en akvarieaffär. Jag fick butiksinnehavaren att lägga undan det åt mig och sparade och gnetade (var synnerligen fattig) och kunde tillslut gå dit och köpa det. Så himla glad var jag!

              Min syrra var med för att hjälpa mig få hem det. Detta skulle ske med spårvagn och apostlahästar. Inget konstigt med det. Är man fattig och utan körkort i Gbg lär man sig snart transportera allt med spårvagn, dessutom var hållplatsen alldeles utanför butiken. Var mer orolig för promenaden hem från spårvagnen.

              Hur som helst, när vi kommit ut ur butiken ville jag byta grepp om akvariet. För att undvika olyckor, som att tappa det, kom vi överens om att försiktigt sätta ned det på ett elskåp (ett helglasakvarium, hur tänkte vi?) medan jag fattade ett bättre tag om det. Oändligt sakta och stillsamt sänkte vi ned det på skåpet och lika oändligt sakta och stillsamt sade det "knack" och en jätteflisa längst ned slogs bort...

              In i butiken igen, silikona fast skärvan och sedan svära långa ramsor hela vägen hem (som f.ö. gick helt smärtfritt).

              Ingen dramatisk historia på något vis, akvariet har aldrig läckt, men min besvikelse över det så hett efterlängtade men inte längre perfekta akvariet visste inga gränser.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #37
                Har varit med om en större läcka en gång, när ett 220-litersakvarium (köpt begagnat) med Prinsessan av Burundi började läcka när familjen var och handlade. Vattennivån hade inte hunnit sjunka så mycket, men det sa ändå plask när jag klev in i rummet, och vattnet täckte väl ca 2/3 av golvytan.

                Folk som tömt lastbilslaster med mat i akvariet har jag nog inte varit med om personligen, men var på en veterinärmottagning för ett antal år se´n där de hade ett akvarium på ca 60 liter, som jag har för mig innehöll lejonhuvudsciklider och nå´n tetra (kan minnas fel). Hela ytan var full av stora pelletskulor, som det dessutom inte fanns en schans att fiskarna i akvariet skulle kunna få i sig. Att nå´n klåfingrig unge varit i farten tror jag inte, jag har för mig att det stod rätt högt upp på en hylla.
                Senast redigerad av Shepard; 09 December 2009, 21:51.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Sophia_
                  • January 2009
                  • 454

                  #38
                  Övermata påfågelciklider... Näve flingor... *chockad*
                  www.devons.se

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #39
                    Tvättmedel/sköljmedel är inte så bra för fiskar, eller insekter, som sagt. Lyckades ta kål på några igår. Lätt att vara efterklok.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • redrobjem
                      • November 2009
                      • 304

                      #40
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Tvättmedel/sköljmedel är inte så bra för fiskar, eller insekter, som sagt. Lyckades ta kål på några igår. Lätt att vara efterklok.
                      Hur gick det till?
                      350 liter Sydamerika
                      250 liter sydostasien
                      30 liter sydamerika

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #41
                        Hålla på med tvätt medans man pysslar med akvarium är inte bästa kombinationen. Död fisk men även just några kusar jag pulat lite med i egna små plastbyttor var döda på morgonen. Inga problem innan men just där jag pulat var det dött. Man ska alltså aldrig slarva med vad man kan ha på händer eller saker som ska i vattnet. Självklarhet men klantighet slår det.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • redrobjem
                          • November 2009
                          • 304

                          #42
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          Hålla på med tvätt medans man pysslar med akvarium är inte bästa kombinationen. Död fisk men även just några kusar jag pulat lite med i egna små plastbyttor var döda på morgonen. Inga problem innan men just där jag pulat var det dött. Man ska alltså aldrig slarva med vad man kan ha på händer eller saker som ska i vattnet. Självklarhet men klantighet slår det.
                          Trist men lärorikt för mig som newbee.
                          350 liter Sydamerika
                          250 liter sydostasien
                          30 liter sydamerika

                          Kommentar

                          • Robbs
                            • December 2009
                            • 242

                            #43
                            får lägga in min historia med ...

                            Hade haft karet i ca 3-4 veckor (250 l)
                            Köpt två nya fiskar jag skulle släppa i samt en växt.
                            la i fiskarna och planterade växten, såg bra ut.
                            drog fram slangen för att det hade dunstat lite vatten, fyllde på ca 5mm
                            tyckte att det var blött på golvet och trode jag hade spillt som vanligt.
                            Men jag tog ficklampan och tittade under ställningen och såg att det hade börjat rinna på två ställen :O
                            Fick panik, har varit så rädd att det skulle börja läcka men efter 3 veckor tänkte man inte på det.
                            slängde under handukar och började slanga ur vattnet. tömde samtidigt med en hink.
                            tar en bra stund att få ut 250liter =P
                            hällde i vattnet i mitt 60liters och startade upp det, la i fiskarna och ställde det gamla ut karet.
                            körde rakt ner till butiken och köpte ett nytt kar som jag såg dagen innan på rea.

                            Var brydd för att parkettgolvet skulle resa sig men det klarade sig, tur att man var hemma.
                            The Flyfishing Man
                            Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                            Kommentar

                            Arbetssätt...