"ludd" på rötter i nystartat kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    "ludd" på rötter i nystartat kar

    Hej jag är inte säker på var detta inlägg skall placeras så jag postar det här. Startade nyligen upp ett kar på 112L, det innehåller en hel del rötter (bara mangrove), en gammal keramikgrotta (som jag använt tidigare utan problem), en kokosnötgrotta (köpt i butik och riktigt behandlad dvs. urlakad på levande organiskt material alltså själva kokoset) och en del växter från olika ställen bla växter som har legat i en hink med vatten ett tag. Har även införskaffat ett gäng äppelsnäckor.

    Nu till mina frågor: Snäckorna har sett rätt risiga ut större delen av tiden särskilt efter att jag tillsatte ytterligare vatten (och all inredning utan sanden som redan var i första gången snäckorna vistades i tanken). De få som rör på sig är jätteslöa och från de flesta av dem hänger som ett äckligt vitt sekret som ser ut som ett ludd. Någon som vet vad detta kan bero på?

    Men ffa har jag upptäckt ett (annat) "ludd" som har satt sig på rötterna ser lite ut som nån mögelsvamp. Nån som vet vad det kan vara? (har tyvärr ingen bild, dessutom hade det nog inte synt på bild ändå). Skulle det kunna försvinna av sig självt eller finns det nått jag kan göra? (är inte aktuellt för mig att göra om allt dvs. ta upp al inredning och tex. slänga alla växter eller nått annat drastiskt!).
    Kan jag tillsätta fisk till karet eller är det olämpligt, eller är det mest vid skador och/eller eventuell rom som skulle ta skada? Många frågor, men ffa bryr jag mig om "luddet" på rötterna, och huruvida det skall handskas med och huruvida man kan tillsätta fisk osv.
    Mkt tacksam för snabba seriösa svar!!!
    Tack på förhand.
    Fish for Life!!!
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Jag har fått 'ludd' på rötter vid flera tillfällen, och det har alltid försvunnit efter ett tag och jag har inte märkt att det har varit skadligt på något sätt... det verkar vara vanligt med nystartade akvarium då inte den "biologiska cykeln" kickat igång ordentligt.
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av Markus1984
      Jag har fått 'ludd' på rötter vid flera tillfällen, och det har alltid försvunnit efter ett tag och jag har inte märkt att det har varit skadligt på något sätt... det verkar vara vanligt med nystartade akvarium då inte den "biologiska cykeln" kickat igång ordentligt.
      Aaa precis vad jag ville höra fan vad gött om det stämmer i mitt fall!
      Ja jag har oxå haft det förut, en gång fick jag dock ganska mkt och tjockt lager men jag tror det berodde på att jag hade en gren i tanken som jag tog från en sjö (grenen var slime:ig) och det blev förutom luddet en hinna på allt i tanken inklusive glaset.

      Den gången tog jag dock ut allt (tvättade gruset, växterna rötterna och gjorde mig av med den där grenen) ur tanken och rengjorde innan jag satte i fisk.

      Men ja precis som diu säger verkar det som att "luddet", möglet eller vad det nu är, försvinner efter några vattenbyten och när den biologiska balansen ställt in sig. Känns lite som om man slänger en apelsin i komposthinken, det första som kommer är ju nån typ av svamp (mögel), kanske är lite samma sak i vatten...

      Hoppas iaf på det bästa och att luddet försvinner snarast, särskilt som jag skall införskaffa fisk redan imon (vet att det är lite tidigt men har tyvärr inte tillgång till bil allt för ofta nu för tiden).
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Ursprungligen postat av Rooster
        Aaa precis vad jag ville höra fan vad gött om det stämmer i mitt fall!
        Ja jag har oxå haft det förut, en gång fick jag dock ganska mkt och tjockt lager men jag tror det berodde på att jag hade en gren i tanken som jag tog från en sjö (grenen var slime:ig) och det blev förutom luddet en hinna på allt i tanken inklusive glaset.

        Den gången tog jag dock ut allt (tvättade gruset, växterna rötterna och gjorde mig av med den där grenen) ur tanken och rengjorde innan jag satte i fisk.

        Men ja precis som diu säger verkar det som att "luddet", möglet eller vad det nu är, försvinner efter några vattenbyten och när den biologiska balansen ställt in sig. Känns lite som om man slänger en apelsin i komposthinken, det första som kommer är ju nån typ av svamp (mögel), kanske är lite samma sak i vatten...

        Hoppas iaf på det bästa och att luddet försvinner snarast, särskilt som jag skall införskaffa fisk redan imon (vet att det är lite tidigt men har tyvärr inte tillgång till bil allt för ofta nu för tiden).
        Det går nog bra, köp en flaska Easy Life FFM också och tillsätt!
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ursprungligen postat av Markus1984
          Det går nog bra, köp en flaska Easy Life FFM också och tillsätt!
          Kanon ja det får vi hoppas! Har redan tillsatt FFM, köper det på dunk!
          Tack för de snabba svaren!
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Ursprungligen postat av Rooster
            Kanon ja det får vi hoppas! Har redan tillsatt FFM, köper det på dunk!
            Tack för de snabba svaren!
            Kör hårt!
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            Arbetssätt...