Flytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik.M
    • August 2009
    • 144

    Flytt

    Hej!
    Vi ska snart flytta och då undrar jag hur jag ska flytta akvariet. Har läst lite om att man ska ha pumpen i en hink och att inte rengöra gruset för att få med bakterierna.
    Jag har nu en del cyano som jag om möjligt inte vill ha med efter flytten, så jag vill helst rengöra de flesta sakerna.
    Bilresa dit tar ca 1 timme.
    Mvh Erik.M
  • Erik.M
    • August 2009
    • 144

    #2
    Jag har även köpt tre nya akvarium som redan står i det nya huset. Jag hade tänkt flytta över mina paletter till ett av de.
    Ska jag starta upp ett akvarium i nya huset och flytta över fiskarna till det eller ska jag flytta dem samtidigt som jag flyttar deras akvarium?
    Alla tipps mottages!
    Mvh Erik.M

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #3
      Jag tror personligen inte att det skulle vara någon stor panik att du kokade gruset men behöll filtret i en hink med gammalt vatten så att bakterierna där höll sig krya och levande, Ett altenativ skulle ju kunna vara om du körde igång ett akvarium och försökte få till det biologiska där, kanske om du kan kasta i en fisk så att bakterierna kan föröka sig och bilda ett försvar, det beror lite på hur lång tid det är tills du ska flytta.

      Jag har själv som nybliven akvarieägare för ett antal år sen gjort totalrengöringar var tredje månad, kokat allt som fanns i akvariet och slängt filtermatrialet men trots det kunde jag aldrig koppla någon fiskdöd till en sådan rengöring så jag tror att fiskarna tål betydligt mycket mer än vad man får en känsla av när man läser om dom i forum.

      Jag tror inte det är något problem om du kör igång akvariet och sen tar du paletterna i en påse med gammalt vatten och lägga i dom i det nya akvariet, det är ju så det går till när man köper fiskarna från butiken? Se bara till att ha rätt vattenvärden för att stressa så lite som möjligt.

      Ett altenativ skulle kanske vara att du startar igång akvarium och får igång en balans och lägger i fiskarna där (kanske tom utan gammalt vatten?) och sen gör du en totalrengöring för att bli av med cyano bakterierna innan du börjar inreda det gamla karet igen?

      Jag skulle nog kört på det sista om tiden funnits, bara man ser till att det är ordentligt inkört och inte belastningen blir för stor på de bakterier som hunnit bildas.

      Jag spånar bara på hur jag skulle gjort, allt handlar naturligtvis om hur mycket tid du har, vilken akvariekapacitet du har på dom nya etc.
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • Erik.M
        • August 2009
        • 144

        #4
        Ursprungligen postat av Lellel2
        Jag tror personligen inte att det skulle vara någon stor panik att du kokade gruset men behöll filtret i en hink med gammalt vatten så att bakterierna där höll sig krya och levande, Ett altenativ skulle ju kunna vara om du körde igång ett akvarium och försökte få till det biologiska där, kanske om du kan kasta i en fisk så att bakterierna kan föröka sig och bilda ett försvar, det beror lite på hur lång tid det är tills du ska flytta.

        Jag har själv som nybliven akvarieägare för ett antal år sen gjort totalrengöringar var tredje månad, kokat allt som fanns i akvariet och slängt filtermatrialet men trots det kunde jag aldrig koppla någon fiskdöd till en sådan rengöring så jag tror att fiskarna tål betydligt mycket mer än vad man får en känsla av när man läser om dom i forum.

        Jag tror inte det är något problem om du kör igång akvariet och sen tar du paletterna i en påse med gammalt vatten och lägga i dom i det nya akvariet, det är ju så det går till när man köper fiskarna från butiken? Se bara till att ha rätt vattenvärden för att stressa så lite som möjligt.

        Ett altenativ skulle kanske vara att du startar igång akvarium och får igång en balans och lägger i fiskarna där (kanske tom utan gammalt vatten?) och sen gör du en totalrengöring för att bli av med cyano bakterierna innan du börjar inreda det gamla karet igen?

        Jag skulle nog kört på det sista om tiden funnits, bara man ser till att det är ordentligt inkört och inte belastningen blir för stor på de bakterier som hunnit bildas.

        Jag spånar bara på hur jag skulle gjort, allt handlar naturligtvis om hur mycket tid du har, vilken akvariekapacitet du har på dom nya etc.
        Ok tack så mycket!
        Jag tror att jag startar upp ett akvarium i nya huset och sedan flyttar över alla fiskarna dit. Sen rengör jag det gamla och flyttar över de fiskar som ska dit dit.
        Vi bor typ på båda ställena just nu men vi bor bara i nya huset typ om 1-2 veckor.
        Mvh Erik.M

        Kommentar

        • Lellel2
          • September 2009
          • 199

          #5
          Jaa, 1-2 veckor kan du få igång en hyffsad bakterieflora på, se bara till att använda sån crash-start bakteriekultur för att påskynda bildandet av bakterier och ha i någon tålig fisk så dom har lite avfall att jobba med, har fått tipset att ancistrus malar är bra att starta med.

          Lite inte blint på mig men detta är vad jag skulle göra
          "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
          Work smart, not hard

          Kommentar

          • Erik.M
            • August 2009
            • 144

            #6
            Ursprungligen postat av Lellel2
            Jaa, 1-2 veckor kan du få igång en hyffsad bakterieflora på, se bara till att använda sån crash-start bakteriekultur för att påskynda bildandet av bakterier och ha i någon tålig fisk så dom har lite avfall att jobba med, har fått tipset att ancistrus malar är bra att starta med.

            Lite inte blint på mig men detta är vad jag skulle göra
            Ja jag kanske ska ta en av mina ancistrusar och starta med eller så får jag köpa en till. Synd bara att jag inte ska dit fören nästa helg och det kanske blir då jag ska flytta akvariet. Tror du jag skulle kunna hälla i en bakteriekultur och gamla pumpen och slänga i alla fiskar utan massdöd? Jag har 2 Paletter 10 rödmunstetror 10 neontetror och 2 ancistrusar.
            Mvh Erik.M

            Kommentar

            • travianplayer
              • October 2009
              • 1201

              #7
              bara en fråga hur stora är akvarierna i det nya huset?
              Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

              Kommentar

              • Lellel2
                • September 2009
                • 199

                #8
                Det skulle väl vara rödmunstetrorna som är lite känsliga i den samlingen.

                Få in rätt temp och pht är inte att göra så hemskt mycket åt, du kan ju försöka justera det till rätt nivå men sen får du vara uppmärksam på nitrit och nitrat och allt vad det heter, vara beredd på vattenbyten varannan dag om det vill sig illa för att hålla nivåerna nere.

                tänkte du åka dit över helgen bara eller flyttar ni in mer permanent då? är det över helgen vet jag inte riktigt vad jag skulle hitta på, då är det betydligt knepigare.
                "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                Work smart, not hard

                Kommentar

                • Erik.M
                  • August 2009
                  • 144

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lellel2
                  Det skulle väl vara rödmunstetrorna som är lite känsliga i den samlingen.

                  Få in rätt temp och pht är inte att göra så hemskt mycket åt, du kan ju försöka justera det till rätt nivå men sen får du vara uppmärksam på nitrit och nitrat och allt vad det heter, vara beredd på vattenbyten varannan dag om det vill sig illa för att hålla nivåerna nere.

                  tänkte du åka dit över helgen bara eller flyttar ni in mer permanent då? är det över helgen vet jag inte riktigt vad jag skulle hitta på, då är det betydligt knepigare.
                  Ja vi kommer bara bo där över helgen men jag tror jag kan vänta med att flytta fiskarna tills vi flyttat dit permanent.
                  Mvh Erik.M

                  Kommentar

                  • Erik.M
                    • August 2009
                    • 144

                    #10
                    Ursprungligen postat av travianplayer
                    bara en fråga hur stora är akvarierna i det nya huset?
                    40L som jag tänkt ha guppy i, 70L där paletterna får bo, 222L troligtvis blir det malawi och sen så har jag ju redan ett 150L som jag tänkt göra om till ett SA Dvärgciklider med mina tetror.
                    Mvh Erik.M

                    Kommentar

                    Arbetssätt...