tryckskador i mattan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    tryckskador i mattan

    Jag funderar på om det finns något perfekt att lägga under ett 540 liters akvarium? Det är en ganska mjuk matta under, oklart vilket matrial som finns under det men huset är från 1998 så det kan väl inte vara för svagt? Har hört lite olika, håller verkligen en MDF skiva för det tryck ett 540 liters med sex ben på utgör eller sjunker det in? det sitter såna vanliga skruvfötter längst ned? Ta även hänsyn till fuktskador under, finns det något material som tål trycket och kan andas?

    Funderar även på att flytta ett sånt akvarium (tomt, räknar på en vikt på 150 kg kanske), är det verkligen så svårt, säg på fyra personer? Hur stor är risken att man får spänningar i glaset som man inte ser om man bär det utan bärsele och sugproppar och allt sådant? Det är 2 trapport man ska upp för, det är inte jättetrångt någonstans.

    Är det något problem med vikten i en lägenhet från ett sådant akvarium? Vill ju inte göra en gevaliareklam till lägenheten under...
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
  • Yoink
    • September 2009
    • 234

    #2
    Att bära det bör inte vara något problem om ni är 4, jag och lilla pappa bar mitt 540liters kar utan problem (fast ingen av oss är särskilt små egentligen ), ända som var lite jobbigt var att få frigoliten att ligga där den skulle, för tejp är ju inget man har hemma när det behövs...
    Tyvärr vet jag inte huruvida det blir märke i golvet, mitt står på ett trägolv helt utan något under fötterna och det är mycket möjligt att där har blivit märke.

    mvh Tim

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #3
      Tog ni någon trapp med den? körde ni isf med sugproppar?

      Jaaa, då ska vi nog kunna lösa detta, även om ni vore bröderna samuelsson
      Fått tag på bostadsbolaget nu iaf och dom sa att det inte skulle vara något problem med vikten, bara jag såg till att vara försäkrad till tänderna när det bestämer sig för att leka durkslag.
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • Yoink
        • September 2009
        • 234

        #4
        En trappa ner och ett par snäva svängar när det skulle in i min lägenhet. Inga sugproppar. Bara det verkligen finns plats så går det alltid att lirka in karet om man verkligen vill Jag vet ju inte hur tjockt glaset är i karet ni ska flytta, men mitt vägde i alla fall inte 150kg, snarare 70-80 tror jag. Lycka till och hoppas allt går bra.

        mvh Tim

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Inga problem att bära kar utan sugproppar osv. Jag (väldigt tanig) och min mor bar mitt 540, tyckte inte det var speciellt tungt. Spänningar blir det inte av att bära karet med bars händerna.

          MVH Johan.

          Kommentar

          • GöranE
            • November 2008
            • 735

            #6
            Ett tips är att ha på sig gummi beklädda handskar. Diskhandskar duger. Det svåraste är att händerna glider. Man har liksom inget riktigt att hålla i.
            Angående frågan om märken i mattan så borde det räcka med att du lägger typ en 10x10cm skiva under varje fot. För att förenkla beräkningen kan vi anta att karet väger ca 600kg. Det blir alltså 100kg/ben och skivans storlek 10x10cm=100cm2 ger 1kg/cm2 i golvtryck. Det lämnar definitivt inga märken. Duger säkert med flywoof/MDF/spånskiva eller en plexiglasskiva som jag hade under en värmepump. Stod i 20år utan ett märke. Sedan syns den ju inte heller..
            Jordätare................ inget kommer i närheten!!

            Quidquid latine dictum sit, altum videtur

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Om du vara säker på att sprida trycken från skruvfötterna kan du göra som jag (jag har 1,3 ton på 4 fötter iofs) tag en metallplatta 6x6 cm (jag har 8x8) och köp en 1cm tjock frigolitskiva som du skär i 6x6 kvadrater. Lägg metallplattan med frigoliten under sig under varja fot. Dvs frigoliten mot golvet.

              Du får en bonuseffekt med detta. Om man justerar ett stativ så att det är vågrätt när du mäter obelastat så är det inte säkert att att det ger exakt samma tryck på varje del av akvariet då det är fyllt. Det finns alltid lite variationer då man mäter som manninte får med. Med figolitfoten så kommer de att tryckas ihop lite olika mycket adaptivt mot det tryck som just det benet erhåller vid påfyllning.

              snyggt? En smaksak, men med en målad metallplatt så blir det nog helt ok, frigoliten kommer att tryckas ihop och bli mycket smal.
              Checking out...

              Kommentar

              • Rambo
                • February 2004
                • 672

                #8
                Jag hade IKEA:s glasunderlägg gjorda i metall under fötterna på mitt förra kar
                Tänkte inte på använda det när jag bytte kar och kommer nog ha lite märke i linoliumet när jag flyttar
                575l Åleds
                80l JAD
                Tiffany - perser/norskskogskatt
                Lizton - renrasig Bengal

                Kommentar

                • Lellel2
                  • September 2009
                  • 199

                  #9
                  Okej, det låter bra, får inhandla ett antal diskhandskar att ge till vännerna (20 åriga sjöstudenter med saknat intresse för hushållsarbete, sånna har dom nog inte sett förr...)

                  Hur stora risker är det att det blir spänningar och när märker man dessa? förstår att det måste vara svårt att säga men är det vanligt (1/10 flyttar), ovanligt 1/20 eller extremt ovanligt 1/100? ungefärlig uppskattning? Och hur lång tid tar det, kommer det vatten ur akvariet redan första dagen eller kan det gå ett halvår och sen få för sig att spricka när jag stänger ytterdörren?

                  Det är nog 10 eller 12 mm glas brukar det väl vara på standard akvarium på 540 liter?

                  När man lodar in det, jag har ett vanligt chlas ohlson vattenpass, 60 cm långt, 69 kr. Fungerar det med ett sånt eller hur exakt ska det vara? (dom är väl inte världens bästa men dom ger väl en hyffsad indikation)

                  Det är första stora akvariet så det är lite spännande, jag bygger nog upp problemen till kärnreaktor-storlek när man läser om allt som kan gå fel för folk.

                  kanske kan göra något med mörkröda målade runda mdf skivor som har en diameter på runt 15 cm, har några veckor på mig att hitta något kreativt Hur har ni för att se till att det inte kommer in och bli fuktskador under fötterna? eller är det bara att hålla det torrt som gäller?
                  Senast redigerad av Lellel2; 14 November 2009, 14:00. Anledning: 10 cm glas är jättemycke
                  "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                  Work smart, not hard

                  Kommentar

                  • Yoink
                    • September 2009
                    • 234

                    #10
                    Angående glastjockleken, tror det brukar vara 12mm i bottnen och 10mm i resten.

                    Kommentar

                    • GöranE
                      • November 2008
                      • 735

                      #11
                      Som jag har förstått det hela är det vitkigast att du inte får någon vridning i bottenglaset.. Dvs karet kan stå lite snett bara det gör det "rakt"
                      Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                      Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                      Kommentar

                      • Lellel2
                        • September 2009
                        • 199

                        #12
                        Ok, jag ska tänka på det.


                        jaa, 10 sidor/ 12 botten tycker jag mig känna igen.
                        "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                        Work smart, not hard

                        Kommentar

                        Arbetssätt...