Resa bort över jul.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emeliejonsson
    • September 2009
    • 6

    Resa bort över jul.

    Hej, jag har planerat att resa bort över jul i 2 veckor. Har har ett 100 liters akarvarium med platysar, tetror och dvärggurami. Jag har ingen som kan komma hit och titta till dom. Går det bra att lämna dom i 2 veckor utan mat och delvattenbyten?

    MVH Emelie
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Utan vattenbyte är väl ok men utan mat i 2 veckor skulle jag försöka undvika även om de troligtvis överlever.
    Har du ingen som ska kolla till hemmet, ta in posten eller vattna blommorna?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • emeliejonsson
      • September 2009
      • 6

      #3
      Nej jag har tyvärr inte det. Har inte bott här så länge. Men det skulle fungera bra om jag köper en matare tror du?

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Är det friska fiskar som är välgödda så ser jag inget problem utan mat i två veckor. Har själv låtit bli att mata i upp till två veckor, inte precis samma sorts fiskar dock.

        Det du kan se till att göra är att inte snåla på maten några veckor innan du åker, dock inte övermata. Gör ett vattenbyte innan du åker också.

        En foderautomat är inte helt fel heller.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ja, om du skaffar en foderautomat kommer det funka. Se bara till att den inte matar för mycket. Vet inte riktigt hur de fungerar men matning varannan-vartredje dag hade nog varit det optimala för att inte skita ner vattnet för fort.

          Skaffa den isf i god tid innan så du kan prova den innan du sticker..
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • emeliejonsson
            • September 2009
            • 6

            #6
            Ok, jag får fundera över hur jag ska göra. Kolla upp lite om matare.

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ett par bekanta som provat en del foderautomater sa att den enda som de skulle använda var eheims. Något att tänka på

              Kommentar

              • emeliejonsson
                • September 2009
                • 6

                #8
                Tack Det ska jag absolut göra

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  Skulle tro att det är fler fiskar som stryker med på grund av ("snälla" personer tittar till dom o matar dem) än vad som svälter ihjäl.

                  Själv åker jag bort den 18 december o kommer hem den 3 januari. Ingen fisk kommer o få mat under denna tid, är de i bra kondition så klarar de det utan problem. Ibland är det t.om ett bra tillfälle o köra in dem på ett nytt foder när man kommer hem.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • emeliejonsson
                    • September 2009
                    • 6

                    #10
                    Ok, jag är väldigt fundersam. Jag är inte bortrest så mycket, så jag gissar på att automaten mest kommer stå och samla damm.

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #11
                      Nu vet jag inte hur mycket fisk du har i och vad du har för filterkapacitet. Men hade det varit jag hade jag satsat på ett extra filter.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • emeliejonsson
                        • September 2009
                        • 6

                        #12
                        Jag får kolla upp det

                        Kommentar

                        • Constantine
                          • September 2009
                          • 431

                          #13
                          Vadå funkar det inte med de här sk holiday tabletts eller vad de nu kallas, de ska väl hålla i en vecka iaf sedan klarar sig fiskarna den sista veckan utan mat....


                          Kolla på såna när jag skulle resa bort i en vecka men jag hade någon som kolla till dem två gånger så det kändes lite onödigt
                          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                          Kommentar

                          • JLi
                            • December 2004
                            • 773

                            #14
                            Ursprungligen postat av Constantine
                            Vadå funkar det inte med de här sk holiday tabletts eller vad de nu kallas, de ska väl hålla i en vecka iaf sedan klarar sig fiskarna den sista veckan utan mat....
                            Inget jag skulle rekomendera. Jag har den uppfattningen att de inte gör annat än skitar ner vattnet men jag kan ha fel. Om fiskarna är välmående och friska klarar de sig nog två veckor utan mat. Det är väldigt sällsynt att man svälter ihjäl fiskar. Har man yngel är det förståss en annan sak.
                            h. Johan

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av JLi
                              Inget jag skulle rekomendera. Jag har den uppfattningen att de inte gör annat än skitar ner vattnet men jag kan ha fel. Om fiskarna är välmående och friska klarar de sig nog två veckor utan mat. Det är väldigt sällsynt att man svälter ihjäl fiskar. Har man yngel är det förståss en annan sak.
                              Håller med.. Skulle hellre strunta helt i att mata än att lägga i såna tabletter
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...