Hur mäter man fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • issa83
    • September 2009
    • 48

    Hur mäter man fisken?

    Om det i en beskrivning av en fiskart står att fiksen blir tex 12 cm. Räknar man då från munnen/huvudet till yttersta spetsen på stjärtfenan eller räknar man liksom bara själva fiskkroppen(inte stjärtfenan) Lite nyfiken bara
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av issa83
    Om det i en beskrivning av en fiskart står att fiksen blir tex 12 cm. Räknar man då från munnen/huvudet till yttersta spetsen på stjärtfenan eller räknar man liksom bara själva fiskkroppen(inte stjärtfenan) Lite nyfiken bara


    det beror på vilket syfte man vill mäta.

    för att "räkna ut" hur mycket plats de behöver, hur mycket de skitar ner,
    vilken typ av fenor de har, etc etc etc etc.




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det finns 2 slags längder
      TL = totallängd = från nosspets till spetsen av stjärtfenan
      SL = standardlängd = från nosspets till stjärtfenans bas

      I vetenskapliga sammanhang används ofta SL, i hobbysammang TL

      I artbeskrivningarna på Zoopet anges TL-måttet
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • issa83
        • September 2009
        • 48

        #4
        Oki tack
        Är mycke noga med att absolut inte överbefolka mitt kavarium så jag räknar cm fisk/liter vatten med god marginal.
        Jag undrade mest bara för att jag var nyfiken på hur stor/lång de fiskar jag har eller planerar att skaffa blir, rent visuellt. Och då är det ju liksom med stjärtfenan(TL alltså)

        Bra att veta att zoopet mäter TL. För om zoopet tex skulle mäta SL och jag själv mäter TL så blir det ju svårt att avgöra när ens fiskar är fullvuxna/ålder...
        Gud, ser hur rörigt jag skriver så ni fattar väl inte alls vad jag menar men i mitt huvud blir det rätt uttryckt haha

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av issa83
          Oki tack
          Är mycke noga med att absolut inte överbefolka mitt kavarium så jag räknar cm fisk/liter vatten med god marginal.
          Jag undrade mest bara för att jag var nyfiken på hur stor/lång de fiskar jag har eller planerar att skaffa blir, rent visuellt. Och då är det ju liksom med stjärtfenan(TL alltså)

          Bra att veta att zoopet mäter TL. För om zoopet tex skulle mäta SL och jag själv mäter TL så blir det ju svårt att avgöra när ens fiskar är fullvuxna/ålder...
          Gud, ser hur rörigt jag skriver så ni fattar väl inte alls vad jag menar men i mitt huvud blir det rätt uttryckt haha
          nu är det ganska galet att räkna cm fisk per liter vatten.

          den där gamla regeln som säger 1 cm firre / liter vatten
          kan bli helt tossig ibland.

          ex, 3x5 cm neontetra skitar inte alls ner....jämfört med 15 cm slöjstjärt.

          nä, om man tvunget skall räkna, så räkna 1 kubikcentimeter fisk per liter vatten. inte heller exakt vetenskap, men närmare sanningen...

          tror jag iaf....


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          Arbetssätt...