Alien i akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slatan
    • August 2009
    • 277

    Alien i akvariumet

    Hej
    Igår när jag städade lite i akvariet fick jag se nåt litet slemmigt bland mossan, tänkte att det var nån gammal växtdel eller nåt först, men sen när jag tittade närmare så började den röra på sig, fatta att man blev rädd!!

    Tog lite bilder på den, dock svårt med mobilkameran, den var liten, knappt 1cm lång!




    Vad kan det vara för något? Den fick flytta över till en liten bunke nu...
    -Varför är bladlöss så små?
    -De stannar i växten!

    54 liter akvarium
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    sländlarv - rovdjur för mindre fisk eller mat åt större.
    kan ha kommit med med vildfoder eller svenska växter
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Slatan
      • August 2009
      • 277

      #3
      Mmm det var det jag trodde också. Aa kan nog ha kommit med mygglarverna som jag släppt i :S
      Äre lugnt att ha han där i eller vad ska jag göra? ÄR ju kul med en lite annorlunda "akvariefisk"
      -Varför är bladlöss så små?
      -De stannar i växten!

      54 liter akvarium

      Kommentar

      • Svetsaren
        • July 2009
        • 193

        #4
        Det där är djävulska rovdjur (som dykarbaggar). De hugger sig med glädje fast vid småfisk och käkar upp dem. Vissa arter lever tre år under vatten, innan det blir en slända. Guppys lever farligt, så de gör större nytta i ett ciklidakvarium som mat, enligt föregående talare...

        Kommentar

        • Slatan
          • August 2009
          • 277

          #5
          Hmm ok :S Fast då kanske dom kan hålla nere antal yngel då? =)
          Menaru du vuxna guppys på 3-4cm då eller menar du yngel?
          -Varför är bladlöss så små?
          -De stannar i växten!

          54 liter akvarium

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Ser ut som en flickslända. Små yngel om dom kommer för nära kanske den klarar av. Den är inte i närheten av samma klass med dykarbaggar och deras larver som är monster på att äta.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Svetsaren
              • July 2009
              • 193

              #7
              Nä, flicksländor är mindre. Men jag minns barndomsåren när vi hade "riktiga" trollsländelarver (Anisoptera) och de var nog i samma monsterkategori som dykarlarver. Vi matade dem med löjyngel...

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Jo det är små monster det oxå. Haft såna som huggit upp över ytan efter maten. Trodde väl att dom var vithajar. Provade med någon liten pinne bara och den släppte dom inte även om jag lyfte upp den. Kunde hålla fast pinnen bortåt 1minut uppe i luften innan bedömningen om ätbart eller ej var fastställt.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Slatan
                  • August 2009
                  • 277

                  #9
                  Ojdå, vithajar är kanske lite väl brutalt i mitt fina lilla akvarium... Får ha kvar den i bunken då, man kanske ska göra ett eget litet akvarium till den o mata den med yngel =)
                  -Varför är bladlöss så små?
                  -De stannar i växten!

                  54 liter akvarium

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Menade trollsländorna som lekte vithajar. Kan vara kul att ha den i något och mata ett tag. Men vill man inte ha den över vintern är det avliva som funkar med tanke på kalla vattnet. Såg att den är 1cm bara så prova med mygglarver eller annat ännu mindre.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Slatan
                      • August 2009
                      • 277

                      #11
                      Hehe jo jag vet :P Aa ska tänka över det där lite... SKulle ju vara kul att se hur den jobbar när den blir större...
                      -Varför är bladlöss så små?
                      -De stannar i växten!

                      54 liter akvarium

                      Kommentar

                      • Jenny_E
                        • July 2004
                        • 661

                        #12
                        Ursprungligen postat av Svetsaren
                        Nä, flicksländor är mindre. Men jag minns barndomsåren när vi hade "riktiga" trollsländelarver (Anisoptera) och de var nog i samma monsterkategori som dykarlarver. Vi matade dem med löjyngel...
                        Flicksländelarver kan lugnt bli över 1 cm jo, och det ser ut som just en sådan på bilden.

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          En kompis till mig blev biten av en Dykarbagge en gång i en grund vattensamling där vi fångade salamandrar. Det kändes rejält i hälsenan, menade han på i ett tjut : )

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #14
                            Dök runt i sjön och matade fisk med min badstrands-macka och då kom det en sländlarv springande över botten, modell jättestor. några akrobatiska rörelser och den var upp på mackan och tuggde. sen trodde den att min finger var ett smakligt tilltugg och tog således ett rejält bett i mitt pekfinger.
                            Fiskarna flydde, gammelgäddan sket ner sej sjön blev tyst och öde som om tiden stog stilla, det enda som hördes var karrokajas hjärtskärande skrik. det gjore förbannat ont att bli biten av den där saken. som en avbitar tång i fingret. usch!
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • GöranE
                              • November 2008
                              • 735

                              #15
                              Herregud!! Trodde man inte att det fanns såna bestar i våra sjöar..
                              Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                              Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                              Kommentar

                              Arbetssätt...