Koppning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Koppning

    Är koppning verkligen nödvändigt vid introduktion av fisk?
    Innan jag skaffade akvarium lånade jag en hel del akvarieböcker. I en av dessa stod det att koppning inte var nödvändigt eftersom det tog flera dagar för en fisk att vänja sig vid nytt vatten. Så?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Varför inte ta det säkra före det osäkra

    Du överlever oxå att bli utslängd naken i snön men frågan är om du skulle uppskatta det

    Såklart så är fiskar olika känsliga för skillnader så det går nog inte jämföra generellt.
    När jag koppar guppy tar jag inte mer än kanske 10-15 min medan pansarmalar lägger jag 30 min minst...
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Jina
      • August 2009
      • 182

      #3
      Jag är dålig på det, det erkänner jag. Vågar inte ha akvariet öppet ifall någon plurrar

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Ett lätt och bra sätt att koppa in på.

        Töm påsen med fisk i en hink, lägg på en mörk handduk.

        Ställ hinken under akvariet.

        Ta en luftslang, sån man har till syrestenar, och starta en hävert från akvariet ner i hinken.

        När hinken nästan är full så ta en håv och flytta över fisken.

        OBS: Töm aldrig ner vattnet från akvarieaffären i ditt akvarium!!!!!!!
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Jag koppar heller aldrig i akvariet men brukar låta påsen stå i akvariet för att få ungefär samma temp sen koppar jag i glassburk.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Vimsa
            • November 2008
            • 768

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Jag koppar heller aldrig i akvariet men brukar låta påsen stå i akvariet för att få ungefär samma temp sen koppar jag i glassburk.
            Gör ungefär likadant. Låter påsen vara stängd i akvariet i ca 10 minuter innan jag häller över i en burk och sätter i en knapp dl akvarievatten i burken. Efter 20-25 minuter tar jag håven och sätter över i akvariet.

            Kommentar

            Arbetssätt...