Stänga av filtret vid VB

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Stänga av filtret vid VB

    Nu ställer jag förmodligen en dum fråga eftersom jag borde veta, men jag tar den ändå.
    Jag har nu läst på flera ställen att filtret alltid ska vara igång, endast vid matning ska man stänga några minuter. Jag har alltid stängt av när jag gör vattenbyten och då passar jag ju på att göra rent också, skrapa alger m.m. det tar åtskilligt längre tid än ett par minuter.
    Så hur gör jag, stänga eller inte.

    /Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    #2
    Jag stänger inte av filtret vid vattenbyten heller så länge pumpen inte riskerar att gå tom. På det minsta akvariet måste jag stänga av, men på de andra sitter insuget antingen långt ner eller så går filtret att flytta neråt tillfälligt. Sitter ditt filter fast, eller går det att flytta på? Ska du stänga av det tycker jag du ska lägga det på botten av akvariet så förstörs inte bakterierna.
    www.devons.se

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Jag stänger alltid av filtret när jag byter vatten i mitt 540L, för att det inte ska skvätta massa vatten och bli jobbiga kalkavlagringar på täckglasen. Det tar iaf en 20 minuter att byta vatten där och det har funkat bra nu i snart ett år.

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #4
        Största risken att stänga av filtret i samband med vattenbytet är att glömma sätta på det igen. Bakterier och dylikt behöver du inte vara rädd för.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          ....men dom goda filterbakterierna försvinner ju efter ganska kort tid sägs det??

          /Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Under en timma är lugnt, men jag stänger heller inte av mina filter vid vattenbyte. Skulle det nu skvätta så kan du alltid rikta om vattenstrålen....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Inga problem att stänga av en stund, friläggs också filtret lite vid vattenbytet så får filterbakterierna en syreboost och det är bara bra
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                vi hade strömavbrott i vårt kvarter i säkert 1.5 timme jag blev lite orolig för filterbakterierna och fiskarna men nu är det 3 dagar sen och jag har inte märkt nåt konstigt
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • LN
                  • November 2004
                  • 1478

                  #9
                  Ja är det ytterfilter vi talar om så rek.ja det inte alls. I den lilla vattenmängd som behållaren innehåller blir det mycke raskt syrebrist me död som följd redan efter en kvart kan det vara kört.
                  Ett innefilter är det mindre fara, det är bra om filtermaterialet hamnar över vattenytan då kan du hålla på o baska en timme utan probs.
                  Larry
                  Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                  http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                  Kommentar

                  • Ouscazz

                    • February 2009
                    • 910

                    #10
                    Ursprungligen postat av LN
                    Ja är det ytterfilter vi talar om så rek.ja det inte alls. I den lilla vattenmängd som behållaren innehåller blir det mycke raskt syrebrist me död som följd redan efter en kvart kan det vara kört.
                    .
                    Snicksnack!

                    Jag stänger alltid av mina ytterfilter (2080 + 2213) i 720't när jag byter vatten, det tar runt en halvtimme varje gång. Har även haft flera långa strömavbrott, senast en dryg timme och som längst 1 timme 35 minuter... inga som helst problem.
                    www.diskusforum.se
                    www.loricariidae.se

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Håller också med om att det är snicksnack, mina fiskar lever ännu

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det finns faktiskt en risk att ett ytterfilter går ner sig ganska snabbt som Larry skriver, det ska man vara medveten om ifall man nu väljer att stänga av sitt ytterfilter.
                        Personligen tar jag inte den risken utan låter filtret gå under tiden jag gör mina vattenbyten.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Köper absolut inte att det kan ske på en kvart.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Nej, en kvart låter lite väl drastiskt kanske men det kan gå fort om man har maximal otur.
                            Karet jag har på jobbet var inte så kul för ett tag sedan, sladden till grendosan hade blivit utdragen av någon/något varav ytterfiltret varit avstängt ett X antal timmar. När jag såg detta fick det bli en rengörning av filtret som tur var, då den odören inte hade gjort sig så bra i karet.
                            Innerfiltret däremot var inga som helst problem med så det var bara att flåsa igång.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Fortsättningsvis får nog filtren vara igång bara för att vara på den säkra sidan.
                              Tusen tack för era svar.


                              /Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...