Tips å trix å... fix!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micket
    • February 2008
    • 256

    #31
    För dom som inte gillar vattenbyten kan jag rekommendera att prova jordakvarium. Har ett nu som jag bara fyller på när det dunstat bort. Har räkor och yngel i det och det funkar toppen

    Kommentar

    • vaim
      • April 2009
      • 116

      #32
      Jag har ett Fluval fx-5 ytterfilter till mitt 720. Till det så får man med en extra kran/koppling så jag skaffade en sugslang från biltema med samma diam. Bara att koppla på ut hålet på filtret när man ska byta vatten. 3500l/h då tömmer man ganska fort vid vattenbyte.

      Ett annat tips är att lägga ner en tallrik i akvariet och sikta slangen på den när man fyller på. På så vis rör man inte till grus mm.
      http://vaim.se
      http://twitter.com/vaim

      Kommentar

      • ganders
        • September 2007
        • 79

        #33
        Det där man silikon på en digital utetermometer, vad händer om man inte har det? (dvs silikon)
        Jag har nämligen kört utan vääldigt länge...

        //Anders
        _________________________

        222 l - Malawi

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #34
          Ursprungligen postat av TinaM
          Jag vill tipsa er som vill skaffa anetome helena (snäckätande snäcka) att se upp om ni har corydorisar i er burk.

          Corysarna kan göra processen kort med era snäckätande snäckor innan de ens hunnit landa. Bättre att trycka ner den nya helenan i sanden än att bara släppa ner den.
          Vad är det för trams?
          Jag har både albino pansarmal och AH i samma kar.
          AH har förökat sig och de är ofta uppe och rör på sig.
          / dtoppen /

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #35
            Ursprungligen postat av rödtoppen
            Vad är det för trams?
            Jag har både albino pansarmal och AH i samma kar.
            AH har förökat sig och de är ofta uppe och rör på sig.
            Vadå trams? Svamlar du om? Är du 100% att det inte kan hända för att det inte har hänt dig då eller?

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #36
              Ursprungligen postat av Johanski
              Vadå trams? Svamlar du om? Är du 100% att det inte kan hända för att det inte har hänt dig då eller?
              När blev pansarmalar ökända snäckätare
              De AH har nog dött av andra orsaker.
              Senast redigerad av rödtoppen; 14 September 2009, 11:15.
              / dtoppen /

              Kommentar

              • TinaM
                • February 2008
                • 1040

                #37
                Ursprungligen postat av rödtoppen
                När blev pansarmalar ökända snäckätare
                De AH har nog dött av andra orsaker.
                Nu är det ju så att jag såg alltihop, hur de drog ut helenorna ur skalet och gjorde processen kort med dem. Av 4 nyinköpta helenor klarade sig en som jag fiskade upp och släppte i ett annat kar.

                Det behöver ju inte hända hos dig men det har de facto hänt hos mig, och jag ville bara dela med mig av min erfarenhet till andra.
                32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                Kommentar

                • Grothras
                  • July 2009
                  • 401

                  #38
                  Ursprungligen postat av micket
                  För dom som inte gillar vattenbyten kan jag rekommendera att prova jordakvarium. Har ett nu som jag bara fyller på när det dunstat bort. Har räkor och yngel i det och det funkar toppen
                  Du får byta nån gång om året ändå

                  Kommentar

                  • micket
                    • February 2008
                    • 256

                    #39
                    Ursprungligen postat av Grothras
                    Du får byta nån gång om året ändå
                    Vi får se... så länge vattenvärdena är bra kommer jag inte att byta nåt vatten

                    Kommentar

                    • Kapten Kirk
                      • August 2008
                      • 90

                      #40
                      Ursprungligen postat av TinaM
                      Nu är det ju så att jag såg alltihop, hur de drog ut helenorna ur skalet och gjorde processen kort med dem. Av 4 nyinköpta helenor klarade sig en som jag fiskade upp och släppte i ett annat kar.

                      Det behöver ju inte hända hos dig men det har de facto hänt hos mig, och jag ville bara dela med mig av min erfarenhet till andra.
                      Shit, hoppas inte att mina Aneus får reda på det för då får jag sälja mina sniglar illa kvickt
                      Ja, jag är dum

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #41
                        Ursprungligen postat av ganders
                        Det där man silikon på en digital utetermometer, vad händer om man inte har det? (dvs silikon)
                        Jag har nämligen kört utan vääldigt länge...

                        //Anders
                        Om det inte är en rostfri elektrod, börjar den rosta. Iofs gör inte järn särskilt mycket, men det kanske finns nickel och annat elände i det som man inte vill ha i vattnet. Och förr eller senare går den ju sönder helt, så jag brukar alltid silikonera in elektroderna.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • carr77
                          • May 2009
                          • 75

                          #42
                          -

                          Ha alltid ett guppy-yngel akvarium med ett sånt dära nät/galler så inte honan smaskar upp ynglena
                          240 L:
                          3 Mosaikguramisar 9 Dvärg guramis
                          7 Zebrafiskar2 Corodoras pansarmal
                          3 Khuliiålar10 Guppies

                          Kommentar

                          • SimonSaysBaka
                            • August 2009
                            • 788

                            #43
                            Ett litet tips,

                            Om akvariet är vattenfyllt och man vill lägga ner sand utan att det blir allt för dimmigt, tar man en påse fyller den med sand, sedan sänker man ner den där sanden ska ligga, tar en sax eller kniv och skär upp påsen och försiktigt drar bort plasten

                            Kan vara bra att se till så det inte är nå extra luft i påsen
                            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                            Kommentar

                            • Ludde87
                              • July 2009
                              • 146

                              #44
                              Använd den fantastiska uppfinningen backventil på samtliga luftslangar. Kostar ca 15 kr/st och är en billig försäkring mot onödiga vattenläckor!

                              Köp fisk av privatpersoner som föder upp. Enligt min erfarenhet är dessa fiskar i avsevärt bättre kondition än de fiskar man köper i djuraffären.

                              Om du åker bort och någon som saknar vana av fiskar ska mata, förbered burkar med fodertabletter i, så är det bara för den som matar att hälla i det i akvariet, utan risk för att "göra fel" och övermata!

                              Potentiellt trix: använd en vanlig hushållssvamp (obehandlad, ren) till att gnugga bort alger med. Borde fungera precis lika bra som såna där vantar man kan köpa, och utan risk att repa glaset som med rakblad.
                              160 liters sällskapsakvarium

                              Kommentar

                              • Pickles
                                • October 2009
                                • 1155

                                #45
                                Måste bidra med tips som kanske är lite udda, men rätt trevliga ändå.

                                Istället för solfilm eller färg har jag använt djupt marinblå frottéhanddukar (!) som bakgrunder i (eller Till, snarare. De sitter naturligtvis utanför) mina kar. Det ser rätt trevligt ut, och man kan leka med lite veck för att få djup om man är pigg på det. ^^

                                Samt - men det här vet nog många akvarister - att det inte finns Något vatten vanliga krukväxter tycker bättre om än skitvattnet du suger ut vid varje vattenbyte. XD Till och med mina kaktusar blommar.
                                Senast redigerad av Pickles; 15 November 2009, 18:04.
                                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                                ~25l vatten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...