Förklaringstråd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Förklaringstråd?

    Finns det nån slags förklaringstråd till "facktermer" och liknande? Har letat men hittar ingen.

    Vad är en "osmos"? Rent fysiologiskt vet jag vad det innebär men vad gör den i ett akvarium?

    SA? Vad står det för? Trodde det stod för saltvattensakvarium men sen såg jag att det var tetror och andra sötfiskar i en tråd med ett "SA-akvarium".
    www.devons.se
  • Big_Sal
    • March 2008
    • 470

    #2
    SA = sydamerika

    Osmos används väl mest för sin mjukhet då man vill ha ner PH-värde i sitt akvarie, används även av saltvattenfolket men vet inte riktigt varför i deras fall... Rätta mig om jag ha fel någon...
    //Salle

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      AhA! Då fattar jag! Tusen tack!
      www.devons.se

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Wikipedia är ofta bra
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Fast när man säger 'osmos' eller 'osmosvatten' inom akvaristiken syftar det oftast på filter för omvänd osmos (revers osmosis, RO, på engelska). Detta filter övervinner de osmotiska krafterna.

          Detta används för att rena vattnet, för att ta bort joner. Man kan på så sätt framställa ett vatten som är nästan lika rent som destillerat vatten. För sötvattensakvaristen är det ett sätt att få mjukt vatten. För saltvattensakvaristen är det ett sätt att få ett rent utgångsvatten som man sedan blandar salt och andra tillsatser i.

          Det finns en särskild akvariewiki, där alla kan lägga in förklaringar:
          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 31 July 2009, 09:44.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          Arbetssätt...