Dunkar till akvarieflytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimett
    • August 2007
    • 13

    Dunkar till akvarieflytt

    Någon i Göteborg som har några ståendes till lån eller vet vart man kna få tag på större dunkar till vettigt pris? Hittills har jag bara hittat 25-liters för 100:- eller mer. Ska flytta totalt 400 liter så minst 100 liter per vända ska flyttas. Har en stor regntunna som ska mellanförvara vatten och fiskar medans karen flyttas.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Se till att du får med dig grus och pumpinnehållet i gott skick istället, vattnet spelar ingen större roll då det finns nytt i kranen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kimett
      • August 2007
      • 13

      #3
      Jodå det är redan planerat med alla liter filterskum som ska få hamna i temporära hinkar under färden. Detsamma för gruset då det är lite för stor risk att bära i kraftigt lutande spiraltrappa annars.

      Kommentar

      • Stomatol
        • August 2008
        • 58

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Se till att du får med dig grus och pumpinnehållet i gott skick istället, vattnet spelar ingen större roll då det finns nytt i kranen.
        Hur länge kan filter och grus vara ur karet utan att bakterierna försvinner? Kan man ha gruset i hinkar med (eller utan) vatten och ytterfiltret vattenfyllt flera timmar utan att bli av med dem goda bakterierna? Har för mig att dom dör inom någon timme annars, eller har jag fel?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Någon timme överlever de garanterat, men hur lång denna timme kan vara som max kan inte jag svara på.
          Jag har flyttat akvarium och sand och dragit igång det igen efter X antal timmar med gott resultat, men på något sätt känner jag att filtergegget är känsligare än vad gruset är och bör ha flöde genom sig så fort som möjligt.):
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Stomatol
            • August 2008
            • 58

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Någon timme överlever de garanterat, men hur lång denna timme kan vara som max kan inte jag svara på.
            Jag har flyttat akvarium och sand och dragit igång det igen efter X antal timmar med gott resultat, men på något sätt känner jag att filtergegget är känsligare än vad gruset är och bör ha flöde genom sig så fort som möjligt.):
            Det gäller att vara snabb alltså!
            Ser att du svarar många med problem och funderingar här på forumet. Du gör alla och inte minst akvariehobbyn en jättetjänst! Tack för det!

            Kommentar

            Arbetssätt...