Inför semestern... Hur göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cecilia H.
    • September 2006
    • 29

    Inför semestern... Hur göra?

    Hej!
    Har ett 52-litersakvarium med guppys, neontetror (svarta och vanliga), två amanoräkor samt tre crystalräkor.

    Problemet nu i sommarvärmen är att det blir så fruktansvärt varmt i vattnet fort. Stiger lätt upp till 30 grader. Har belysning med en glödlampa och två lysrörslampor från ca 13.00-21.00. Bör jag dra ner ännu mer på tiden?

    Kyler dagligen med isbitar samt delvattensbyten med iskallt vatten.. Brukar få ner det till ungefär 25 grader, vill ju inte byta hur mycket vatten som helst varje dag..

    Har ni något bra tips?


    Nu till nästa fråga, jag kommer att åka bort från den 3/7 till 22/7 med en dags stopp hemma den 17:e. Hur gör jag med fodret?

    Troligen kommer min bror vara hemma åtminstonde några av dessa dagar... Ska jag låta han mata då han är hemma och sen låta det vara resten av tiden?
    Mvh Cicci !
  • suzanne.h
    • March 2005
    • 223

    #2
    Jag rekommenderar att du släcker glödlampan helt. Den ger mest värme.
    Under semestern räcker det om din bror matar. Var väldigt noggrann med att han inte matar för mycket bara. Jag har varit borta i åtminstone en vecka utan att fiskarna har tagit skada. Även mycket små yngel har klarat sig bra.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Brukar oftast inte funka med en "matvakt" slutar oftast med övergödning och döda fiskar! investera hellre i en foderautomat som du ställer in på lagom mängd foder, så sköter den utfodringen och är dessutom bra att ha ändå tycker jag eftersom det skapar fasta mattider för fiskarna och sen kan man själv ge lite xtra godis ibland
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Tyvärr är det nog som Åheim säger men om man instruerar matvakten att bara mata var tredje dag och då väldigt lite så brukar det gå bra. När du är borta så tar du en fläkt (bordsfläkt går bra), sätter den på samma timer som ljuset och låter den blåsa över vattenytan (ta bort minst ett täckglas). Detta kommer att kyla akvariet genom dunstning så din matvakt får fylla på avdunstat vatten också.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        Arbetssätt...