Sälja fiskar med djuraffären?

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m.algoe
    • March 2009
    • 23

Sälja fiskar med djuraffären?

Hej!

Vi (sambon & jag) har nu haft vårt första akvarium i ungefär ett år. Bland annat så har vi sunset platy och dessa ynglar av sig rätt bra. Jag skaffade ett yngelakvarium (såndär flytande bur man sätter i akvariet) och födde up en kull.
    Sen föddes en tanke, att man kanske kan sälja fiskar till affären?

Nu menar jag inte storskaligt, men kanske så att man kan byta till sig fiskmat eller så, så att akvariet blir självförsörjande så att säga.
    Brukar fiskaffärer gå med på sånt här överhuvudtaget? Är det här en helt galen idé, eller kan det funka? Någon som kanske gjort något liknande? Kommer killen i fiskaffären att skratta åt mig?
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

Hej och välkommen till zoopet!

Av mina egna erfarenheter måste jag nog säga att det är svårt att kränga iväg 12-15 platys till en butik. Dels vill de ha större mängd och dels vill de ha fisk med bra kvalitet och lite storlek, vilket kräver en hel del jobb från dig som hobbyodlare. Kan du leverera upp emot 50 st platy i ungefär samma storlek runt 3-4 cm i riktigt bra kvalitet är det nog intressant och du kan få en liten slant per fisk. Där kom vi till ett annat problem i hobbyodlingen. Man får inte så mycket per fisk som hobbyodlare av platy. Vågar inte säga exakt hur mycket. Tänk på att en butik vill göra så lite som möjligt med fisken för att få den så lönsam som möjligt och att köpa från många småodlare tar mer arbetstid än att skriva i en siffra i en beställning hos en leverantör.

Jag generaliserar ganska grovt nu och vet att det skiljer mycket från affär till affär.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

Kommentar

• tessilago
      • July 2007
      • 373

Beror helt på vad det är för fisk man byter in samt på djuraffären i fråga. Men jag tror nog du behöver föda upp rätt mycket och få upp dem till bra storlek innan det ens kan vara värt att byta in dem. Och jag tror inte du får jättemycket alls för dem.
      Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

Kommentar

• m.algoe
        • March 2009
        • 23

Tack för infon

Den kull jag fött upp är ca 20st och har börjat komma upp i några centimeter nu. Att komma upp i större antal, där är det nog sambons motstånd mot "trängsel" i akvariet som är största hindret. Akvariet är på 300 liter. Hur många fiskar kan man ha i ett sådant utan att de mår dåligt?
        När jag ändå är inne på uppfödning, hur är det när man föder upp fiskar själv i flera generationer, brukar man få problem med inavel m.m.? Några få yngel var defekta och klarade sig inte i längden i min kull. Är det vanligt?

Kommentar

• fesoj
          • November 2007
          • 250

vad kan man få för 10st tuppkamsciklid-yngel?
          112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

Kommentar

• doppingen
            • April 2008
            • 1079

i höstas sålde jag 160 guppy-yngel till min zoobutik,de gav 5 kr styck för halvvuxna och 1 kr för pyttesmå yngel,blev en bra slant som jag fick som tillgodo,vilket ju är bra till mat,annan fisk etc men är visst inte så många butiker som gör det om jag fattat rätt,har även äppelsnäckor som jag sålde gula 8 kr styck som jag bytte till mig ett 54 lit kar mot,så du ska absolut fråga i de butiker du har i närheten
            MammaMia

Kommentar

• endymion
              • October 2006
              • 680

Ursprungligen postat av m.algoe
              Tack för infon

Den kull jag fött upp är ca 20st och har börjat komma upp i några centimeter nu. Att komma upp i större antal, där är det nog sambons motstånd mot "trängsel" i akvariet som är största hindret. Akvariet är på 300 liter. Hur många fiskar kan man ha i ett sådant utan att de mår dåligt?
              När jag ändå är inne på uppfödning, hur är det när man föder upp fiskar själv i flera generationer, brukar man få problem med inavel m.m.? Några få yngel var defekta och klarade sig inte i längden i min kull. Är det vanligt?
              Någonstans 100-150 yngel kan du nog ha i den burken.

Kommentar

Arbetssätt...