Är väldigt inne på att köpa några fiskar från AquaBid och då importera dessa till Sverige. Jag har hittat en bra säljare som jag kommer överrens med och han är mer än villig att sälja till mig. Det enda problemet är ju allt som heter tullverket. Vill man importera lagligt från ett land utanför EU (Thailand i mitt fall) måste man (om jag förstått det rätt) komma till tullen när paketet har anlänt och lämna in en deklaration (som är hur krånglig som helst!) samt en akvariefisk-försäkran. Fiskarna måste undersökas av veterinär (som lär kosta en del) och du måste betala 25% moms (dock ingen tullavgift) på det totala beloppet (frakt inräknat). Du måste alltså då ha med dig bevis som understryker hur mycket du betalt.
Detta är ju helt galet! Har någon här erfarenhet av att importera fisk? Lagligt som olagligt, från EU-land som från icke EU-land? Skulle uppskatta så mycket råd/reflektioner/alternativ som möjligt.
Det jag själv funderat på är att be säljaren att skicka paketet som om det inte innehöll fiskar (typ att det innehåller en vara under 100 SEK = ingen tullavgift m.m) eller att först skicka paketet till England där det senare skickas till Sverige (eftersom England är ett EU-land är det betydligt lättare att få fiskarna igenom tullen.)
Någon?
Detta är ju helt galet! Har någon här erfarenhet av att importera fisk? Lagligt som olagligt, från EU-land som från icke EU-land? Skulle uppskatta så mycket råd/reflektioner/alternativ som möjligt.
Det jag själv funderat på är att be säljaren att skicka paketet som om det inte innehöll fiskar (typ att det innehåller en vara under 100 SEK = ingen tullavgift m.m) eller att först skicka paketet till England där det senare skickas till Sverige (eftersom England är ett EU-land är det betydligt lättare att få fiskarna igenom tullen.)
Någon?

Kommentar