Importera fisk, erfarenheter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebbe88
    • March 2006
    • 61

    Importera fisk, erfarenheter?

    Är väldigt inne på att köpa några fiskar från AquaBid och då importera dessa till Sverige. Jag har hittat en bra säljare som jag kommer överrens med och han är mer än villig att sälja till mig. Det enda problemet är ju allt som heter tullverket. Vill man importera lagligt från ett land utanför EU (Thailand i mitt fall) måste man (om jag förstått det rätt) komma till tullen när paketet har anlänt och lämna in en deklaration (som är hur krånglig som helst!) samt en akvariefisk-försäkran. Fiskarna måste undersökas av veterinär (som lär kosta en del) och du måste betala 25% moms (dock ingen tullavgift) på det totala beloppet (frakt inräknat). Du måste alltså då ha med dig bevis som understryker hur mycket du betalt.

    Detta är ju helt galet! Har någon här erfarenhet av att importera fisk? Lagligt som olagligt, från EU-land som från icke EU-land? Skulle uppskatta så mycket råd/reflektioner/alternativ som möjligt.

    Det jag själv funderat på är att be säljaren att skicka paketet som om det inte innehöll fiskar (typ att det innehåller en vara under 100 SEK = ingen tullavgift m.m) eller att först skicka paketet till England där det senare skickas till Sverige (eftersom England är ett EU-land är det betydligt lättare att få fiskarna igenom tullen.)

    Någon?
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Spelar ingen roll då de då kommer o vetrinärinspekteras i London istället o det kostar säkert lika mycket Brukar ligga runt 120 euro i europa.
    Senast redigerad av kaj.p; 01 April 2008, 21:52.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Sebbe88
      • March 2006
      • 61

      #3
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Spelar ingen roll då de då kommer o vetrinärinspekteras i London istället o det kostar säkert lika mycket brukar ligga runt 120 euro i europa.
      Det skulle definitivt inte bli så dyrt. Säljaren har en "shipper" där som har något typ av tillstånd och tar emot en massa fiskar till folk i England.
      Senast redigerad av Sebbe88; 01 April 2008, 21:48.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Sebbe88
        Det skulle definitivt inte bli så dyrt. Säljaren har en "shipper" i USA som har något typ av tillstånd och tar emot en massa fiskar till folk i England.
        Jodå det är så dyrt - veterinärbesiktningen kommer man inte ifrån. Kommer det utanför arbetstid (dvs på kvällen) så är det ännu dyrare.

        Zoopetartikel om import av akvariefisk. http://www.zoopet.com/index.php?opti...249&Itemid=131
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Sebbe88
          • March 2006
          • 61

          #5
          Suck, suck och suck igen. Vad tror ni händer om man skickar paketet utan att meddela att det innehåller fiskar och det fastnar i tullen?

          EDIT: Nog ingenting jag skulle vilja göra, men undrar bara.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Sebbe88
            Suck, suck och suck igen. Vad tror ni händer om man skickar paketet utan att meddela att det innehåller fiskar och det fastnar i tullen?

            EDIT: Nog ingenting jag skulle vilja göra, men undrar bara.
            Fiskarna avlivas och du får böta en massa - hur mycket beror på din inkomst (det blir dagsböter).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sebbe88
              • March 2006
              • 61

              #7
              Är du säker eller spekulerar du bara? Är ju varken roligt för fiskarna eller en själv. Tror mer på den ärliga vägen - den räcker nog längst.

              Kommentar

              • Aircut64
                • July 2007
                • 1207

                #8
                Ursprungligen postat av Sebbe88
                Är du säker eller spekulerar du bara? Är ju varken roligt för fiskarna eller en själv. Tror mer på den ärliga vägen - den räcker nog längst.
                Precis.

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  Nej det är så . Det är också så att kommer de från asien mellanlandar i england så måste orginal intygen följa med fisken annars händer samma sak dvs du får inte ut den utan den avlivas..
                  Vidare måste de gå med fraktflyg vilket kräver spedition vilket också kostar en del. Här hemma mellan 350 -1500 beroende på tiden när de landar.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • Sebbe88
                    • March 2006
                    • 61

                    #10
                    Det finns alltså ingen bland över 20.000 medlemmar som har erfarenheter av att importera fisk?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sebbe88
                      Det finns alltså ingen bland över 20.000 medlemmar som har erfarenheter av att importera fisk?
                      Jodå och några av dom har redan svarat
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Det är nog mer eller mindre hopplöst att importera fisk som privatperson.

                        Om man nu tvunget skall ha tag i en fisk som inte finns här, så är det nog enklast
                        att göra en deal med en grossistfirma. Dvs låta dom göra allt det administrativa,
                        och vackert betala dom för jobbet.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #13
                          O krångligare lär det bli. Talade just med tullen på landvetter igår som nu är nedläggningshotade. Risken finns att man i fortsättningen måste först åka till landvetter för o hämta orginalintygen då dessa följer med fisken. Därefter måste du åka in till Tullen på Arendal i göteborg o göra tullklareringen. Sedan tillbaka till landvetter är det då något som är missat när det gäller ifyllningen så är det bara o åka tillbaka till Arendal en vända till.
                          Sedan gäller också att du måste ansöka om behörighet för att kunna deklarera elektronisk iförväg Du måste också ansöka o bli beviljad kredit för att kunna göra den elektroniska klareringen. Så inte blir det enklare inte.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #14
                            Ooops, verkar krångligt. Tur att det finns enklare lagliga sätt att importera fisk på. Fick idag c:a 20 st Aphanius anatoliae anatoliae från Tyskland. Visserligen som ägg som skall kläckas men det är både ett billigt och kul sätt att få nya fiskar på.
                            Senast redigerad av Guy Palm; 03 April 2008, 21:13.
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • Bosse.J
                              • March 2004
                              • 796

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sebbe88
                              Det finns alltså ingen bland över 20.000 medlemmar som har erfarenheter av att importera fisk?
                              Jag tog med mej några Kampfiskhannar hem från Thailand för några år sedan. I petflaskor. Men det går kanske inte nu, eftersom man inte får ha vätskor med sig i handbagaget.
                              Men det var nog inte så få firrar du tänkte ta med dej eller?
                              Bosse.J

                              Kommentar

                              Arbetssätt...